Jak se určuje provize RK

Začněme tím, že provizi realitní kanceláři by měl platit ten, který si její služby objednal, tedy obvykle prodávající (respektive měla by být započítaná v kupní ceně nemovitosti). V praxi si realitní kanceláře účtují za svou práci různými způsoby. Rozsah jejich činnosti může být různý, ale nejčastěji se používají 3 způsoby určování provize, které se občas dokonce kombinují. Pojďme se na ně tedy podívat:

  • Procento z kupní ceny. Nejčastěji se realitní kancelář domluví s prodejcem na provizi jako určitém procentu z kupní ceny. Obvykle jde o rozmezí 3-6 % z kupní ceny. Záleží na lokalitě, ceně nemovitosti a také na očekávaném množství práce, kterou makléř vykoná. Obecně platí, že čím vyšší cena, tím nižší procento.
  • Fixní částka. Když se jedná o menší a levnější nemovitost, dost často se také používá fixní částka, kterou makléř dostane, když nemovitost prodá. Nevýhodou je, že makléř zde nemá žádnou motivaci, prodat nemovitost za co nejvyšší cenu. Hlavně bude chtít prodat rychle, aby se mohl věnovat další nemovitosti.
  • Procento z kupní ceny plus bonus, když RK prodá nemovitost dráž. Část makléřů preferuje tento model. Tedy určité procento z kupní ceny plus dohodnutý bonus v případě, že se nemovitost podaří prodat za vyšší cenu, než je hraniční cena, kterou spolu s prodejcem makléř dohodne. Když pak například makléř prodá nemovitost dráž, tak to, co je nad hraniční hodnotou si rozdělí makléř a majitel v určitém poměru, který si předem stanoví. Pro makléře je to pěkný motivační faktor.

Každý výše uvedený způsob určování provize se používá v trochu jiné situaci. Těžko určit, který způsob je nejlepší. Neexistuje správná výše provize, ale je zde doporučení České komory realitních kanceláří, která makléřům doporučuje používat provizní sazby mezi 4 a 6 % bez DPH s minimální hranicí 60 000 Kč bez DPH.

5.3.2021

O mně

Moje vášeň pro nemovitosti začala již v dětství, kdy jsem s nadšením stavěla domečky z kostek a celá města z písku.  Dnes o mnoho let později, pomáhám lidem najít nebo prodat skutečné domovy svým klientům. 
 
 
   Po studiu na obchodní škole a uměleckém designu v Praze, kde jsem se zamilovala do veškeré architektury jsem zjistila, že mě nejvíce naplňuje práce s lidmi a nemovitostmi. Realitní marketing pro mě není jen o prodeji domů, je to o vytváření příležitosti pro nové začátky, splněné sny a šťastné rodiny. 
 
 
   Za desítky let v obchodě jsem pochopila, že každý příběh je jedinečný a já jsem vděčná, že mohu být jeho součástí. Moje filozofie je jednoduchá: Poctivost, profesionalita a osobní přístup je pro mě samozřejmostí. Věřím, že klíčem k úspěchu je naslouchat potřebám klientů a překonávat jejich očekávání. Když zrovna nepracuji, stále ráda peču, jako kdysi dorty do mé kavárny, ale i maluji obrazy. A přesně to mi pomáhá udržet rovnováhu a přináší i novou energii do mé práce realitního makléře.
 
 
  Jsem připravena pomoci i vám napsat vaši vlastní kapitolu. Pojďme společně najít i váš vysněný domov, nebo pro vaši nemovitost ty správné nové majitele. Celý tým realitních profesionálů RE/MAX Delux  se spojí, aby právě pro vás udělal maximum k vaší spokojenosti!

Gabriela Pajurková

Makléř

Certifikáty

Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.