Červencové hypoteční výsledky jsou velmi podobné červnovým číslům a nedošlo tedy k žádnému neočekávanému překvapení.
Celková produkce dosáhla 23,75 mld. Kč přičemž hypoteční banky si připsaly úvěry za 21,84 mld. Kč a stavební spořitelny 1,91 mld. Kč. Ve srovnání s červnem je to tedy zanedbatelný pokles. Úrokové sazby na realizovaných úvěrech meziměsíčně zůstávají na stejné hodnotě tedy 5,06 %. Paradoxně na nových hypotečních úvěrech byla realizovaná sazba dokonce o jeden bazický bod vyšší.
To vše navzdory avizovanému poklesu základní reposazby ČNB na hodnotu 4,5 % na konci července a plynulému poklesu úrokových swapů, který pokračuje i průběhu měsíce srpna. Průměr pětiletého úrokového swapu za červenec byl 3,57 %, za první dvě dekády srpna pak činil 3,23 %. Bohužel na nabízených sazbách se tento pokles nijak neodráží, jelikož konkurenční prostředí na českém trhu je vážně deformované.
Podíl tří největších bank ve druhém čtvrtletí, přepočtený na celkovou produkci trhu činil 70,2 %. Oproti prvnímu kvartálu letošního roku TOP trojka tak svou pozici navýšila o téměř pět procent. Zda je takové prostředí zdravé necháváme na úvaze každého čtenáře.
Lepší konkurenceschopnosti zcela jistě nepomáhá přetrvávající situace ve skupině ČSOB, která uplatňuje vůči externím zprostředkovatelům 100% tříletá storna provizí a začíná mírně ztrácet svůj podíl na trhu.
Po ostrém spuštění digitální platformy NoBy, která koncem června ze dne na den nahradila stávající hypoteční proces v Komerční bance, bohužel KB procesně kolabuje a stabilizace je zatím v nedohlednu. Z této situace tedy těží Česká spořitelna, která si na nedostatek nových obchodů rozhodně nemůže stěžovat.
Bohužel uvedené anomálie ještě více poškozují konkurenční prostředí, a tak dle našeho názoru nelze očekávat v nejbližších týdnech nějaké výraznější snižování sazeb. Jak dlouho mohou tři nejsilnější hráči držet úrokové sazby mimo realitu finančních trhů si netroufáme odhadovat.
Zájem o hypotéky u klientů roste a více jak dvouletá odkládaná spotřeba se projevuje růstem trhu, bohužel se tak děje ve velmi narušeném konkurenčním prostředí. Marže bank tedy dál vesele rostou a rostou. Na českém hypotečním trhu dlouhodobě více než dvě třetiny produkce banky získávají od externích zprostředkovatelů, to je faktický stav, který vznikl přirozeným vývojem za posledních 25 let. Zákazník velmi dobře chápe, že jeden produkt od jedné značky bude vždy méně objektivní než srovnání všech dostupných řešení na trhu.
Bohužel banky se s tímto přirozeným vývojem nechtějí vyrovnat a snaží se své externí dodavatele nejrůznějšími kroky znevýhodňovat nebo dokonce zcela eliminovat. Od zavádění částečných storen provizí, po ukončení spolupráce některých menších bank, až k 100% stornům na tři roky od skupiny ČSOB a našla by se i celá řada dalších „přátelských kroků“.
Dalším stupněm, který hypoteční externí distribuci čeká budou průběžné provize. Systém, jež bude vázat část odměny poradce na setrvání klienta v bance po blíže nespecifikovanou dobu. Změna obchodního modelu přijde a bude mít zásadní dopad na obchodní vazby mezi hypotečními poradci a jejich doporučiteli, ať už z řad realitních makléřů nebo developerů.
Jak bude nový model průběžných provizí vypadat parametricky, kdy a kým bude na trh zaveden jako prvním, je v tuto chvíli naprosto nejasné. Jasné je jen to, že se výrazně dotkne stávajících obchodních vazeb a do oboru přinese více složitosti. Věříme, že i přes všechny složitosti hypotečního trhu bude dál růst povědomí a důvěra zákazníků v nezávislé porovnání všech dostupných řešení na trhu.
28.8.2024
Zprostředkováním prodeje či pronájmu nemovitostí se zabývám od roku 1997. Profesi realitního makléře jsem si zvolil proto, že rád komunikuji s lidmi a témata související s realitami jsou mým dlouholetým koníčkem.
Spolehlivě vás provedu celým procesem prodeje, koupě či pronájmu nemovitosti, zajistím pro vás nejvýhodnější podmínky a budu vám v této zásadní životní etapě po celou dobu oporou.
Ve své práci využívám veškerých možností moderního světa a moderních technologií – samotné přípravě nemovitosti na prodej věnuji náležitou péči.
Pracuji s moderními marketingovými nástroji, jako jsou videoprohlídky, záběry z dronů, prezentace a prodej nemovitosti přes sociální sítě, placené kampaně na internetových vyhledavačích anebo profesionální „home staging“.
Spolupracuji s profesionály ve svém oboru – s designéry, fotografy, grafiky, advokáty a hypotečními poradci, abych svým klientům nabídnul vždy prvotřídní servis.
Spokojený klient je vždy mojí prioritou. Odbornost, léta zkušeností, profesionální spolupráce a individuální přístup ke každému případu, to jsou mé silné stránky.