Hypotéky - od 1.4.2022 bude potřeba mít naspořeno alespoň 20 % hodnoty nemovitosti

I díky pandemii a s ní související velké inflaci - ČNB znovu zpřísnila podmínky pro získání hypotéky. Konkrétně se jedná o tři ukazatele (LTV, DTI a DSTI), kterými může regulovat trh s hypotékami. Výsledkem pak bude skutečnost, že na hypotéky dosáhne méně lidí. Zpřísnění začne platit od 1.dubna 2022. Pojďme se na konkrétní ukazatele podívat:

  • DTI (Debt to Income). Jedná se o poměr výše celkového zadlužení žadatele o úvěr a výše jeho čistého ročního příjmu. ČNB nastavila tento ukazatel na 8,5 (u mladých do 36 let na 9,5).
  • DSTI (Debt Service to Income). Tento ukazatel je v podstatě procentní podíl celkové výše všech měsíčních splátek na čistém měsíčním příjmu žadatele o úvěr. ČNB stanovila tento ukazatel na 45 % (50 % pro mladé do 36 let).
  • LTV (Loan to Value). Tento ukazatel znázorňuje procentní poměr mezi výší úvěru a hodnotou zastavené nemovitosti. ČNB jej změnila z 90 % na 80 % (90 % na výjimku u lidí ve věku do 36 let, kteří si pořizují vlastní bydlení).

Odborníci tvrdí, že největším problémem je právě poslední zmíněný ukazatel LTV. V praxi to totiž znamená, že když budete chtít získat úvěr 4 miliony korun, budete muset mít naspořeno 800 000 Kč (namísto 400 000 Kč). A to už je velký rozdíl. Naštěstí to platí jen pro lidi starší 36 let.

Když sečteme tato nová opatření s tím, jak rychle rostou úrokové sazby, je jasné, že dosáhnout na hypotéku bude stále těžší.

1.12.2021

O mně

Zprostředkováním prodeje či pronájmu nemovitostí se zabývám od roku 1997. Profesi realitního makléře jsem si zvolil proto, že rád komunikuji s lidmi a témata související s realitami jsou mým dlouholetým koníčkem.

 

Spolehlivě vás provedu celým procesem prodeje, koupě či pronájmu nemovitosti, zajistím pro vás nejvýhodnější podmínky a budu vám v této zásadní životní etapě po celou dobu oporou.

 

Ve své práci využívám veškerých možností moderního světa a moderních technologií – samotné přípravě nemovitosti na prodej věnuji náležitou péči.

 

Pracuji s moderními marketingovými nástroji, jako jsou videoprohlídky, záběry z dronů, prezentace a prodej nemovitosti přes sociální sítě, placené kampaně na internetových vyhledavačích anebo profesionální „home staging“.

 

Spolupracuji s profesionály ve svém oboru – s designéry, fotografy, grafiky, advokáty a hypotečními poradci, abych svým klientům nabídnul vždy prvotřídní servis.

 

Spokojený klient je vždy mojí prioritou. Odbornost, léta zkušeností, profesionální spolupráce a individuální přístup ke každému případu, to jsou mé silné stránky.

Certifikáty

Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.