Jestliže jste majitelem družstevního podílu (k panelovému bytu), pak jste prakticky sám nájemce. Jste opravdu jen majitelem podílu v družstvu. Chcete-li byt pronajmout, musíte uzavřít tzv. podnájemní smlouvu. A k té budete nutně potřebovat souhlas vlastníka, v tomto případě družstva. Obecně lze napsat, že každé družstvo funguje jinak a záleží tedy na vašem konkrétním družstvu, respektive na jeho stanovách. Jestli můžete družstevní podíl dále pronajímat a komu, tedy naleznete ve stanovách družstva!
Jak už bylo výše napsáno, základem jsou stanovy družstva. Některá družstva vydají souhlas k podnájmu (nemají napsáno omezení ve stanovách) bez problémů, jiná jsou naopak úplně proti podnájmům. Fakta a postoj k podnájmům je tedy určitě napsán ve stanovách. Tam se tedy dozvíte, jak se družstvo k podnájmu staví, a jaká omezení v tomto směru uvádí. Doufejte, že žádná. Někdy je ve stanovách také finanční poplatek za povolení podnájmu, dle jejich ceníku.
Někdy bývá problém v tom, že se stanovy vyvíjejí a mění na členských schůzích. Závěry těchto schůzí můžete těžko předvídat, ale stejně se budete chovat podle toho, jaké jsou aktuální stanovy. Když však lze vyřídit podnájem dnes, neznamená to, že to půjde i za rok. Omezení podnájmu bývá na pořadu dne ale spíše ve výjimečných případech.
Jedním z těchto důvodů, který se občas objevuje, je časté ubytovávání cizinců, kteří mohou být problémoví. Když to ostatním členům družstva vadí, mohou toto pronajímání na členských schůzích omezit!
Ideální je tedy pročíst si stanovy a zajít na výbor družstva, kde se konkrétně domluvíte, jak to s podnájmem je. Počítejte s tím, že bude podnájem časově omezený, bude jej tedy nutné čas od času obnovit (například každé 3 roky).
6.11.2020
Zprostředkováním prodeje či pronájmu nemovitostí se zabývám od roku 1997. Profesi realitního makléře jsem si zvolil proto, že rád komunikuji s lidmi a témata související s realitami jsou mým dlouholetým koníčkem.
Spolehlivě vás provedu celým procesem prodeje, koupě či pronájmu nemovitosti, zajistím pro vás nejvýhodnější podmínky a budu vám v této zásadní životní etapě po celou dobu oporou.
Ve své práci využívám veškerých možností moderního světa a moderních technologií – samotné přípravě nemovitosti na prodej věnuji náležitou péči.
Pracuji s moderními marketingovými nástroji, jako jsou videoprohlídky, záběry z dronů, prezentace a prodej nemovitosti přes sociální sítě, placené kampaně na internetových vyhledavačích anebo profesionální „home staging“.
Spolupracuji s profesionály ve svém oboru – s designéry, fotografy, grafiky, advokáty a hypotečními poradci, abych svým klientům nabídnul vždy prvotřídní servis.
Spokojený klient je vždy mojí prioritou. Odbornost, léta zkušeností, profesionální spolupráce a individuální přístup ke každému případu, to jsou mé silné stránky.