Beton je materiál, který je díky svým vlastnostem předurčen pro stavebnictví. Za své obrození může děkovat architektům, kteří si jej oblíbili a začali ho hojně používat pro své stavby. Díky tomu dnes beton často nacházíme i v interiérech. Beton je oblíbený u řady architektů, kteří jej s oblibou používají pro větší architektonické prvky. Bylo proto jen otázkou času, než se začne objevovat i v interiérech. Beton se dá dobře kombinovat s dalšími materiály, jako je dřevo, kov nebo sklo. Díky svým zdánlivým nedokonalostem a silnému charakteru nabízí atraktivní řešení pro všechny, kdo nemají v oblibě naleštěné laminátové plochy a povrchy z umělých materiálů, případně imitace.
To, že je beton módní materiál, potvrzuje řada odborníků. V posledních letech zažívá beton obrovský boom. Dnes se běžně používá tam, kde bychom ho ještě před pár lety nehledali. Odstíny šedé jsou velmi módní a působí elegantně. Kromě toho působí beton, ať už ho použijete kdekoli, výborným dekorativním dojmem. Tím, že jde o přírodní materiál v kombinaci s ruční prací, má vždy ojedinělou strukturu, kresbu a je plný přirozených nedokonalostí. Díky tomu je každý předmět unikát. Dva totožné výrobky z betonu nenajdete. Jedná se o krásný a odolný materiál, který v posledních letech zaznamenal veliký technologický posun. Lze z něj vyrobit prakticky cokoliv. Je pohledově podobně pestrý jako kámen. Všichni jsme přehlceni přemírou vzorů, ozdob a dekorací. Spočinutí oka na jednoduchém a čistém materiálu je velkou úlevou. Vracíme se svým způsobem vnímání na začátek, ptáme se, jak, a nakonec nalézáme základní tvary a materiály. Beton dávám na rovinu vedle kamene, dřeva, oceli.
Beton jako materiál má mnoho výhod. K těm hlavním patří pevnost, trvanlivost a hlavně tvárnost, neboť mu lze dát libovolný tvar. Výhod je ale mnohem více. Každý, kdo pracuje s betonem, vidí jeho výhody v něčem jiném. Beton je stoprocentně přírodní materiál, tudíž je velmi šetrný k životnímu prostředí. Zároveň je – a to je důležité především u náušnic – přirozeně hypoalergenní, takže při styku s pokožkou nemůže dojít k zarudnutí či podráždění pokožky, jako je tomu u nekvalitních levných produktů. Hlavními výhodami betonu je jeho unikátnost a odolnost. Je krásný. Každý kus je jiný. Působí solidním a stabilním dojmem. Je velice odolný a je vhodný do interiéru i na zahradu. Je hygienicky vhodný i pro styk s potravinami.
Jak již bylo uvedeno, jednou z výhod betonu je, že se dá kombinovat i s dalšími materiály, jako je dřevo, sklo nebo kov. I proto se v současné době beton objevuje i v interiérech – například v podobě pracovních desek do kuchyně, nábytku, ale i dalšího vybavení. Využití betonu je ale mnohem širší. Bez nadsázky se dá říci, že z betonu se dnes díky nejrůznějším technologiím dá vyrobit prakticky cokoliv.
„Vyrábíme cokoliv na zakázku,“ potvrzuje Ing. arch. Daniel Němeček ze společnosti B Concrete. „Soustřeďujeme se spíše na menší formy. Tedy výrobky „nábytkového“ charakteru. Děláme i umyvadla, sprchové vaničky a tak dále,“ dodává Němeček. Společnost Industry Jewels zase proslula výrobou betonových šperků „Kolekci neustále rozšiřujeme. Tu a tam z nás ale vypadne nějaký interiérový doplněk, jako například mísa, svícen nebo stojan na víno. V současné době experimentujeme se svítidly, snad brzy vám nějaká představíme,“ uvádí Václav Ptáčník. Produkty z betonu nabízí také společnost Gravelli. V portfoliu výrobků lze nalézt i velké jídelní stoly, konferenční stolky, betonová umyvadla, osvětlení a různé druhy bytových doplňků. „Ve spolupráci s architekty a interiérovými designéry se dají realizovat také kuchyňské pracovní desky, recepční pulty a další prvky šité na míru pro konkrétní projekt,“ říká Ladislav Eberle.
Moderní technologie dnes umožňují, že se z betonu dá vyrobit cokoliv, váha materiálu není vůbec překážkou. I proto je možné si pořídit betonové šperky. „Tím, že se specializujeme na výrobu betonových šperků, setkáváme se nejčastěji s obavou zákazníků, že budou naše náušnice těžké. Je to naprosto naopak. Díky jedinečné technologii použitého materiálu váží náušnice od 0,2 do 2 gramů,“ říká Václav Ptáčník. Další možné obavy těch, kteří výrobky z betonu ještě nevyzkoušeli, vyvrací Ladislav Eberle. „Beton do interiéru se nedá srovnat s běžným typem betonu, který známe ze staveniště,“ upozorňuje. „Je zde potřeba dbát na kvalitní ošetření povrchu tak, aby byl beton odolný vůči znečištění a dal se například bez obav použít na umyvadlo nebo kuchyňskou pracovní desku. Druhým nedostatkem běžného betonu je vysoká hmotnost, kterou jsme dokázali vyřešit pomocí rozptýlené vnitřní výztuže ze skelných vláken. Díky tomuto provedení má většina našich výrobků sílu pouhých 15 milimetrů, a dá se tak snadno přenášet i ve dvou lidech,“ dodává Eberle.
Určité obavy některých zákazníků poznal i Ing. arch. Daniel Němeček. „Ti, kteří chtějí beton a ví proč, nemají žádné obavy. Ostatní se bojí sterility jeho vyznění nebo toho, jestli jsou dost trendy. Těm doporučuji laminátový nábytek. Jsou zde ještě obavy z technických vlastností, jako je omyvatelnost, odolnost proti mastnotě, stálobarevnost. Tyto obavy jsou z velké míry vyřešeny již samotnou použitou technologií při výrobě,“ ujišťuje. Pro koho se tedy beton jako materiál hodí nejvíce? A kam výrobky z něj umístit? Na tuto otázku existují různé odpovědi. Jak se říká, co člověk, to názor. „Je to stejné jako s každým jiným materiálem. Pro koho se hodí dřevo? Pro koho kámen?,“ uvažuje Ing. arch. Daniel Němeček.
Podle Václava Ptáčníka se beton nejvíce hodí do interiéru. „Působí v něm jako nevšední dekorativní prvek. Svým industriálním vzhledem na první pohled zaujme a narušuje uhlazenost moderních interiérů. Beton je skvělý i v exteriéru, kde vlivem povětrnostních vlivů získává osobitou patinu.“ Ladislav Eberle také doporučuje použít beton především v interiéru. „Je určen pro náročnější klientelu, kterou zajímá původ produktů, jež je v domácnosti obklopují. Většinou se jedná o vyznavače minimalismu, kteří chtějí svůj domov okořenit prvkem industrialismu. Beton se hodí nejvíce na pracovní kuchyňské desky, umyvadla, stoly a další prvky,“ doporučuje.
Každý druh betonu se vyrábí jinak. Záleží, jaké bude jeho konečné použití. Společnosti, které s betonem pracují, si v mnoha případech dokázaly vytvořit vlastní beton za pomoci speciální technologie. Toto know-how si ale každá firma, pochopitelně, přísně střeží. „Používáme druhy betonu dle prostředí, pro které je dodáváme. Pro uživatele se na estetice nemění nic, ale je rozdíl, zda budete z betonu mít jídelní stůl v obýváku nebo na terase. Cykly mrazu, deště a slunce vyžadují jinou třídu betonu,“ vysvětluje Ing. arch. Daniel Němeček. „Dále záleží na požadavcích klienta. Jak silný odlitek požaduje, jakou barevnost preferuje. Děláme z černého i bílého betonu, kombinujeme ho s jinými materiály... To vše ovlivní typ použitého betonu,“ dodává.
Vlastní beton používá také společnost Industry Jewels. „Mícháme si svůj vlastní beton s přídavkem disperzí. Je to důležité pro malé produkty, které vyrábíme. Samozřejmě jsme experimentovali s normálními betony, ale vždy nás to vracelo na začátek. Touto složitější cestou je nutné se vydat pro výslednou kvalitu odlitku,“ říká Václav Ptáčník. Speciální druh betonu, nazvaný FixCrete, vyvinula rovněž společnost Gravelli. „Vyznačuje se až osmkrát vyšší pevností oproti běžnému betonu. Díky této vlastnosti z něj lze vytvářet prvky, které mají sílu pouhých 15 mm. Ty díky tomu mají přijatelnou hmotnost a dají se přenášet většinou i ve dvou lidech bez nutnosti použití těžké techniky. Stejného pokroku bylo dosaženo i v oblasti povrchovýchúprav. Ošetřené výrobky bez problémů snesou červené víno, kávu a další látky s výrazným pigmentem,“ přibližuje Ladislav Eberle.
Historie betonu jako stavebního prvku sahá hluboko do období starověku. Prvního předchůdce moderního betonu najdeme už 1000 let před naším letopočtem, kdy Féničané vyrobili směs vápna a sopečného tufu. Za dalších 700 let již vznikly dokonce první maltou omítnuté stavby. Masivní rozvoj betonu pak nastal v 18. a 19. století. V tomto období vzniklo několik patentů na různé druhy betonu. V roce 1855 se z betonu stává konkurenceschopný stavební materiál. Ve 21. století beton proniká i do interiérů a designu. První masivní stavbou, při níž byl použit beton, je pařížská Eifellova věž. Dominanta francouzské metropole stojí na masivních betonových základech, které rozkládají více než 10 tisíc tun váhy. Díky tomu se věž nepropadá a může stát na měkkém podloží u řeky Seiny. Věž byla dostavena v roce 1889.
Vzhledem k různému použití asi nebude překvapením informace, že existuje mnoho druhů betonu. Beton se dělí do několika kategorií a jeden druh může být součástí několika kategorií. Existuje dělení podle pevnosti (např. běžný či vysokopevnostní), podle způsobu výroby (monolitický, montovaný), podle objemové hmotnosti (lehký, normální, těžký), podle pevnosti a tvaru zkušebního tělesa (krychelná, válcová), podle vyztužení (vláknobeton, drátkobeton, železobeton, předpjatý, prostý) a dělení podle konečného vzhledu (pohledový, probarvený, pemrlovaný, vymývaný, grafický). Kromě toho existují betony se speciálními vlastnostmi, například samozhutnitelný, vysokohodnotný nebo voděodolný. Pokud bychom se měli podrobně věnovat všem druhům betonu, museli bychom tomu věnovat speciální číslo magazínu. Proto zmíníme jen některé druhy. Pro designové využití je důležitou vlastností vzhled, proto se nyní podrobněji podíváme na některé druhy betonu.
Tento druh je jakýmsi základem pro mnoho dalších betonů, vychází z něj například i beton grafický či barevný. Velice jednoduše se dá říci, že pohledový beton je ten, který je vidět. Jedná se o viditelný povrch betonové konstrukce a požaduje se u něj předem definovaný vzhled.
Moderním druhem betonu je grafický. Jedná se technologii, kterou si nechal patentovat finský architekt a designér Samuli Naamanka a která je vhodná pro prefabrikovanou technologii výstavby. Zjednodušeně se dá říci, že tato technologie umožňuje do betonu „obtisknout“ jakýkoliv vzor, motiv či obrázek. To je ale pochopitelně jen laické vysvětlení. Technologie je samozřejmě mnohem složitější. Každá mísa od Gravelli je ručně vyrobená, a tedy unikátní. K dispozici je ve třech velikostech a stane se jedinečným doplňkem každého interiéru. Technologie funguje na stejném principu jako beton vymývaný. Do nezhydratované cementové pasty se přidá zpomalovač tvrdnutí a pasta je pak vymývána pouze z těch částí, na nichž byl přitisknut vzorek nanesený na speciální fólii. Vzor na povrchu betonu tak vzniká díky kontrastu hladkých ploch a ploch s vymytou povrchovou vrstvou. Tato technologie nabízí široké možnosti výtvarného ztvárnění například betonových stěn nebo podlahových desek.
Přestože je šedá v současnosti moderní barva, ne každému se musí líbit. Ani ti, kdo mají rádi barvy, se ale nemusí obávat, že beton znamená jen šedou barvu. Omyl. Moderní technologie dokáží vytvořit i beton barevný, který bývá označován též jako beton probarvený nebo v hmotě probarvený. Barevný beton může vzniknout probarvením cementového tmelu pomocí pigmentů, volbou barvy kameniva nebo kombinací obou výše uvedených bodů. Všemi způsoby vznikne požadovaný barevný odstín betonu. Důležité je, že se nejedná o beton „klasický“ a natřený barvou. Díky použitým technologiím, jimiž beton získá požadovaný odstín, nepodléhá barva betonu škodlivým vlivům, jako je UV záření, déšť, smog a další negativní vlivy, které s sebou přináší města a průmyslové oblasti.
Využívaným a důležitým druhem betonu je rovněž voděodolný neboli také vodonepropustný či vodostavební. Tento druh betonu se využívá pro stavby a konstrukce, které jsou dlouhodobě vystaveny působení vody. Může se jednat například o vodní přehrady, vodojemy, hráze či jezy.
Zprostředkováním prodeje či pronájmu nemovitostí se zabývám od roku 1997. Profesi realitního makléře jsem si zvolil proto, že rád komunikuji s lidmi a témata související s realitami jsou mým dlouholetým koníčkem.
Spolehlivě vás provedu celým procesem prodeje, koupě či pronájmu nemovitosti, zajistím pro vás nejvýhodnější podmínky a budu vám v této zásadní životní etapě po celou dobu oporou.
Ve své práci využívám veškerých možností moderního světa a moderních technologií – samotné přípravě nemovitosti na prodej věnuji náležitou péči.
Pracuji s moderními marketingovými nástroji, jako jsou videoprohlídky, záběry z dronů, prezentace a prodej nemovitosti přes sociální sítě, placené kampaně na internetových vyhledavačích anebo profesionální „home staging“.
Spolupracuji s profesionály ve svém oboru – s designéry, fotografy, grafiky, advokáty a hypotečními poradci, abych svým klientům nabídnul vždy prvotřídní servis.
Spokojený klient je vždy mojí prioritou. Odbornost, léta zkušeností, profesionální spolupráce a individuální přístup ke každému případu, to jsou mé silné stránky.