Nová pravidla pro hypoteční úvěry

Konec stoprocentních hypoték

Nejzásadnější změnou je konec stoprocentních hypoték, i když ani to není úplně pravda. Tzv. LTV se počítá z odhadní ceny nemovitosti, nikoliv kupní. Pokud tedy seženete nemovitost, která se prodává za méně, než je její odhadní cena, můžete hypotékou financovat sto procent kupní částky. Tato situace však nastává jen v minimálním množství případů. Většinou je kupní cena podobná té odhadní, v některých případech je ale kupní cena dokonce vyšší než odhadní cena.vVíce než předtím tak v současných podmínkách záleží na ocenění neboli odhadu nemovitosti.

konec 100% hypoték

 

Ocenění nemovitosti

Při žádosti o hypoteční úvěr vám většinou banka, u které žádáte, zajistí odhadce, který s ní spolupracuje. Výši odhadní ceny ovlivňuje několik faktorů. Nejvíce se cení lokalita. Ta dělá rozdíl v ceně mezi dvěma identickými nemovitostmi. Je jasné, že jiná bude cena za byt 1+1 v centru Prahy a jinou sumu můžete požadovat za stejný byt v malé vesnici. S lokalitou souvisí také další parametr, který ovlivňuje cenu nemovitosti, a tím je občanská vybavenost a dopravní dostupnost. I zde uveďme konkrétní příklady. Obec se základní školou je žádanější lokalitou než obec bez školy. Zároveň bude dražší nemovitost v obci, kam je dobré dopravní spojení formou veřejné dopravy. Naopak – cena nemovitosti v obci, kam jede jeden autobus denně, bude pochopitelně odlišná. Dále cenu nemovitosti ovlivňuje jednak její stáří a stav, a rovněž tak pochopitelně rozloha. Co naopak na odhadní cenu nemovitosti nemá vliv, je její vybavení.

 

Vlastní prostředky

Od letošního dubna platí, že každý zájemce o hypoteční úvěr musí být schopen zaplatit alespoň 10 procent ceny nemovitosti z vlastních prostředků. Nově platí i to, že pokud žadatel tyto prostředky nemá, nemůže je financovat prostřednictvím jiného finančního produktu banky, u níž žádá o hypotéku. Co to znamená v praxi? Žadatel si může zbylých 10 procent potřebné částky půjčit, ale u jiné banky, než která mu poskytne hypotéku. Zároveň je však třeba počítat s tím, že tato druhá splátka se počítá do finančních závazků, a může tak výrazně ovlivnit bonitu klienta, a tedy i získání hypotečního úvěru. Podle nařízení České národní banky však výše naspořených prostředků bude muset být ještě vyšší. Banky musejí dbát na to, aby nové hypoteční úvěry měly ukazatel LTV (poměr úvěru k hodnotě nemovitosti) maximálně 80 procent. Většina zájemců o hypotéku tak musí mít našetřeno alespoň 20 procent vlastních prostředků. Kromě toho musí zájemci o koupi nemovitosti počítat s tím, že od listopadu loňského roku platí při prodeji nemovitosti čtyřprocentní daň kupující. Což také zvyšuje potřebu vlastních finančních prostředků. Zaplacení této daně není možné financovat hypotečním úvěrem.

Modelové příklady

 

Kupní cena

Vlastní zdroje 10%

Vlastní zdroje 20%

Daň 4%

2 000 000

200 000 

400 000

80 000

2 500 000

250 000

500 000

100 000

3 000 000

300 000

600 000

120 000

5 000 000

500 000

1 000 000

200 000

 

 

Snadnější splácení

Novinkou jsou také podmínky, které usnadní předčasné splacení úvěru, a to bez sankcí. Zákon umožňuje jednou ročně splatit 25 procent úvěru bez jakékoliv sankce i mimo termín konce fixačního období. Při úmrtí, dlouhodobé nemoci nebo invaliditě dlužníka lze ukončit celou hypotéku zdarma. Pokud dojde k prodeji nemovitosti po 24 měsících, smějí banky účtovat poplatek za předčasné splacení úvěru ve výši jednoho procenta z předčasně splacené částky, maximálně však 50 tisíc korun. V ostatních případech mohou banky účtovat za předčasné splacení úvěru jen skutečné náklady, které jim vznikly

O mně

Zprostředkováním prodeje či pronájmu nemovitostí se zabývám od roku 1997. Profesi realitního makléře jsem si zvolil proto, že rád komunikuji s lidmi a témata související s realitami jsou mým dlouholetým koníčkem.

 

Spolehlivě vás provedu celým procesem prodeje, koupě či pronájmu nemovitosti, zajistím pro vás nejvýhodnější podmínky a budu vám v této zásadní životní etapě po celou dobu oporou.

 

Ve své práci využívám veškerých možností moderního světa a moderních technologií – samotné přípravě nemovitosti na prodej věnuji náležitou péči.

 

Pracuji s moderními marketingovými nástroji, jako jsou videoprohlídky, záběry z dronů, prezentace a prodej nemovitosti přes sociální sítě, placené kampaně na internetových vyhledavačích anebo profesionální „home staging“.

 

Spolupracuji s profesionály ve svém oboru – s designéry, fotografy, grafiky, advokáty a hypotečními poradci, abych svým klientům nabídnul vždy prvotřídní servis.

 

Spokojený klient je vždy mojí prioritou. Odbornost, léta zkušeností, profesionální spolupráce a individuální přístup ke každému případu, to jsou mé silné stránky.

Certifikáty

Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.