Listopadové výsledky hypotečního trhu a míra inflace

Listopadové výsledky potvrzují, že dochází ke stabilizaci úvěrového trhu. V porovnání s říjnem je úvěrová produkce téměř identická, meziměsíční rozdíl činí pouhých 100 mil. Kč ve prospěch listopadových výsledků. Celková produkce tedy dosáhla 16,17 mld. Kč, přičemž hypoteční banky si připsaly úvěry za 14,85 mld. Kč a stavební spořitelny 1,32 mld. Kč. V meziročním srovnání je listopadový výsledek lepší o 8,84 mld. Kč oproti listopadu 2022. Jsme přesvědčeni, že hypoteční trh definitivně překonal nejhlubší krizi ve své více jak dvacetileté historii. Pro příští rok předpokládáme kontinuální růst produkce v závislosti na poklesu úrokových sazeb.

Výše úrokových sazeb je v tuto chvíli asi poslední bariérou v dostupnosti hypoték. Dvě bariéry v podobě DSTI a DTI byly ze strany ČNB vypnuty, a tak širší dostupnost hypoték determinují jen vysoké splátky díky vysokým úrokovým sazbám. Meziměsíční pokles úrokových sazeb na realizovaných úvěrech je téměř zanedbatelný pouhé 3 bazické body. Aktuální listopadová průměrná sazba klesla na hodnotu 5,67 %. Nabídkové úrokové sazby z počátku prosince dle údajů Hypoindexu dokonce o 1 bazický bod vzrostly na 6,02 %. Výše úrokových swapů dál výrazně klesá a cena 5letého swapu z poloviny prosince atakuje hodnoty okolo 3,8 %. Je tedy zřejmé, že klíč ke snížení sazeb leží mezi TOP 3 hypotečními bankami (ČSOB, ČS a KB). Uvidíme, jak dlouho vydrží TOP 3 odolávat tržním cenám peněz. ČNB bude jednat o úrokových sazbách ve čtvrtek 21. 12. 2023 a není zřejmé, zda již sáhne ke snížení sazeb nebo je ponechá do února 2024 na stávající úrovni. Z posledních vyjádření členů bankovní rady je to opět nerozhodně, a tak se necháme překvapit.

Většina údajů a zpráv, které přichází z ekonomiky má výrazně protiinflační charakter a je tedy s podivem proč ČNB stále čeká se snižováním sazeb. Říjnová čísla z maloobchodu, průmyslu i stavebnictví i přes spíše nahodilé růstové hodnoty, bohužel neukazují na obrat a česká ekonomika se dále propadá. Vysoké úrokové sazby v tuto chvíli jednoznačně poškozují českou ekonomiku  čím déle bude toto období trvat tím obtížnější bude návrat k růstu.

Listopadová inflace sice skončila na hodnotě 7,3 %, tedy mírně nad očekáváním. Podíváme-li se na strukturu inflace ve větším detailu, je zřejmé, že ve většině oddílů ceny meziročně klesaly. Zásadním růstovým oddílem jsou stále energie, kde se bude i v prosinci promítat dopad loňského úsporného tarifu. Bez zohlednění této anomálie by se listopadová inflace pohybovala lehce nad 4 %. Skokový pokles inflace nás čeká v lednu a je nevyhnutelný, o to více nás překvapuje vyčkávání ČNB. 

20.12.2023

O mně

Práce realitního makléře pro mě není jen o prodeji a nákupu nemovitostí. Je to o budování dlouhodobých vztahů založených na upřímnosti, profesionalitě a podpoře. Stejně jako kvalitní stavba potřebuje pevný základ, i vztah mezi klientem a makléřem musí stát na důvěře a spolehlivosti, aby spolupráce vedla k úspěchu.

 

Mým cílem je vždy najít řešení na míru vašim potřebám a provést vás celým procesem tak, abyste se mohli soustředit na důležité věci, zatímco já se postarám o hladký a bezpečný průběh realitního procesu. Když se rozhodnete spolupracovat se mnou, získáte nejen profesionála, ale i partnera, který vám pomůže starosti hodit za hlavu.

 

Kromě svého pracovního nasazení věřím v neustálý osobní růst. Vždy se snažím posouvat své hranice – ať už ve sportu, vzdělávání se, nebo v poskytování co nejkvalitnějších služeb. Výzvy mě motivují, dodávají mému životu dynamiku a pomáhají mi neustále zlepšovat to, co dělám. Disciplína a cílevědomost jsou hodnoty, které promítám jak do své práce, tak do osobního života.

 

Pokud vás můj přístup zaujal, neváhejte mě kontaktovat. Těším se, až si společně sedneme a probereme vaši situaci – třeba u dobré kávy nebo oběda. 

Jan Nejedlý

Makléř

Certifikáty

Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.