Červnový trh úvěrů na bydlení v číslech

Červnové výsledky vykázaly mírný meziměsíční pokles úvěrů, podepsáno bylo o zhruba 1,6 mld. Kč méně než v měsíci květnu. Celkový objem poskytnutých zajištěných úvěrů na bydlení činil 19,28 mld. Kč, z toho hypoteční banky uzavřely úvěry za 16,28 mld. Kč a stavební spořitelny za 3,0 mld. Kč. I přes drobný pokles se však objemy zajištěných úvěrů na bydlení drží na velmi dobré úrovni, porovnáváme-li je s předchozími roky, s výjimkou roku 2021, který byl extrémní a nebude se opakovat.

Pokračuje růst úrokových sazeb úvěrů, červnová průměrná úroková sazba dosáhla hodnoty 5,0 %, meziměsíčně tak přidala dalších 39 bazických bodů. Růst sazeb bude pokračovat i v červenci, jelikož nabídkové sazby z počátku července dosahují průměrné hodnoty 6,24 %.

Trh s hypotékami červen 2022

Počátkem srpna se uskuteční další měnově politické zasedání ČNB, kde se bude o úrokových sazbách znovu rozhodovat. Jaké rozhodnutí lze očekávat od nové bankovní rady, je těžko predikovatelné.

Nicméně pokud se podíváme na vývoj inflace pak mnoho optimismu není na místě. Červnová inflace v meziročním vyjádření stoupla na 17,6 % a vypadá to, že ještě nejsme na vrcholu inflačního peaku.

Naproti tomu trvale klesá index důvěry spotřebitelů v ekonomiku, a to začíná již přinášet ochlazení poptávky v obchodu jak vyplývá z dat ČSÚ – pokles tržeb v maloobchodě mezi dubnem a květnem 2022 o 2,3 %. 

Zajímavým faktem je i to, že již třetí měsíc v řadě klesá průměrná výše úvěru. Od letošního března klesla průměrná výše úvěru zhruba o 300 tis. Kč a aktuálně je na hodnotě 2,88 mil. Kč.

Hypotéky a růst nákladů na bydlení

V příštím roce je podle kvalifikovaných odhadů potenciál v refinancování hypotečních úvěrů v objemu 100 – 150 mld. Kč. Jinými slovy u těchto úvěrů končí platnost úrokových sazeb a banky nabídnou těmto klientům nové aktuální úrokové sazby. Pokud by se úrokové sazby držely na současné průměrné hladině 5 % dojde u výrazného množství zákazníků k razantnímu navýšení splátky hypotečního úvěru. To v kombinaci se zásadním nárůstem cen energií může vyvolat výrazný zásah do domácího rozpočtu.

U průměrné hypotéky 3 mil. Kč se splatností 30 let činí rozdíl mezi 2 % a 5 % úrokovou sazbou zhruba 6 500 Kč měsíčně. Náklady na zvýšené ceny energií se velmi těžko zobecňují nicméně nárůst měsíčního zatížení bude v několika tisícikorunách měsíčně. Každý měsíc se tedy do domácího rozpočtu zařízne průměrně 10 000 Kč navíc, což může být pro některé rodiny zásadní. 

Samotné zvýšené ceny energií mohou být fatální pro určité sociální skupiny obyvatelstva. Je tedy pravděpodobné, že v čase může dojít k nárustu prodejů nemovitostí v těchto skupinách. Otázkou je, jak velká tato množina nemovitostí bude, a zda ve výsledku nějak výrazněji ovlivní ceny nemovitostí na trhu.

27.7.2022

O mně

 

K realitám jsem se dostala v době, kdy jsem řešila těžkou životní situaci. Práce s nemovitostmi byla vždy mým snem a v době, kdy jsem hledala takovou práci, abych byla časově nezávislá kvůli dětem, přišla nabídka z RE/MAX Delux. Koncept RE/MAXu, který je založený na neustálém vzdělávání a mnohaletých zkušenostech mě uchvátil natolik, že jsem neváhala. Chci pomáhat lidem a to se mi splnilo, pomáhám lidem plnit sny o bydlení, což je základ pro jejich pohodu a štěstí.

 

Práce s realitami není jen práce, je to životní styl, neustálé řešení nových a nových situací spojených s prodejem a převodem nemovitostí. A to mě moc baví, žádný stereotyp. Ke každému klientovi přistupuji individuálně s ohledem na jeho potřeby.

 

Pokud i Vy chcete prodat svoji nemovitost v co nejkratším čase a za co nejvyšší cenu, tak mě neváhejte kontaktovat. Ráda si s Vámi domluvím osobní schůzku, na které probereme veškeré možnosti spolupráce :)

Lada Peková

Makléř

Certifikáty

Certifikovaný-makléř-2_rgb realitn_profesion_l_cmyk 1. STUPEŇ - Jan Konečný REMAX 195x200_RMX_Aukcni_specialista Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.