Jak si stál hypoteční trh v květnu?

Hypoteční trh v květnu dle očekávání dále posiloval a celková produkce úvěrů na bydlení dosáhla 23,67 mld. Kč, přičemž hypoteční banky si připsaly úvěry za 21,94 mld. Kč a stavební spořitelny 1,73 mld. Kč. Meziměsíčně produkce již nerostla s takovou dynamikou jako v předchozích měsících a vypadá to tedy, že se trh po zbytek roku bude pohybovat okolo hranice 25 mld. Kč. Mírné ochlazení může nastat tradičně během prázdninových měsíců. Obava z úpravy úvěrových ukazatelů se na jednání ČNB o finanční stabilitě nenaplnila, a tak nic nebrání hypotečnímu trhu, aby dál pokračoval v jízdě směrem vzhůru. Jedna skutečnost tu, ale stále je, ano jsou to úrokové sazby a ty nám mnoho radosti nedělají. Meziměsíčně úrokové sazby na realizovaných úvěrech klesly v květnu o pouhé dva bazické body na hodnotu 5,07 %. Zastavil se tedy pokles úrokových sazeb u hypoték? Dojde zítra k dalšímu snížení základní sazby ČNB? Pokud ano, jak velké snížení to bude a promítne se to do hypotečních sazeb? Spousta otázek na které se pokusíme najít odpovědi.

Po zveřejnění květnové inflace, kdy její hodnota lehce poklesla na 2,6 % by se mohlo zdát, že vše je v naprostém pořádku, inflace se opět dostala do středu tolerančního pásma a nic nebrání tomu, aby ČNB zítra přidala další padesáti bodové snížení základní sazby. Při detailnějším pohledu ale zjišťujeme, že se stále nedaří zmírnit růst cen ve službách, a to může ČNB vést k posunu sazby jen o 25 bodů dolů nebo ponechání na stávající úrovni. Domníváme se, že nejpravděpodobnější je scénář s poklesem o 25 bodů. Ať už zítřejší jednání o sazbách dopadne jakkoliv, vliv na úrokovou sazbu hypotečních úvěrů bude neznatelný, a to hned ze dvou důvodů.

Cena pětiletých úrokových swapů v průběhu června dál oscilovala v pásmu těsně nad 4 % a v meziměsíčním srovnání to vypadá na mírný nárůst hodnoty úrokového swapu. Swap pravděpodobně reaguje na časově nepříznivý vývoj úrokových sazeb v Americe. FED na svém červnovém zasedání ponechal úrokové sazby na stávající úrovni a oznámil, že v letošním roce plánuje pouze jedno snížení sazeb a rovněž upravil svou prognózu o výši dlouhodobé sazby směrem nahoru. To velmi pravděpodobně ještě zvýší tlak na ISR sazby (úrokové swapy). Druhým lokálním faktorem, který dle našeho názoru drží hypoteční sazby v šachu je neochota bank již od počátku letošního roku jakkoli snižovat svou marži v obavě ze spirály refinancování. Nová pravidla pro odchod klienta v době trvání úrokové fixace startují až 1. 9. 2024 do té doby, tedy nelze očekávat, žádné viditelné změny směrem dolů.

1.7.2024

O mně

 

Jmenuji se Lukáš Trunkát, jsem certifikovaný realitní makléř a pro své klienty jsem připraven vyjednat vždy jen ty nejlepší podmínky ať už jde o prodej, koupi nebo pronájem nemovitostí.

 

Realitní činnost je práce s lidmi, a to je jeden z důvodu proč jsem si tento obor vybral. Rád poznávám nové lidi a baví mě práce s nimi. Jsem člověk jako každý jiný, dokážu se vcítit do druhých, pochopit jejich potřeby a přání. Díky tomu, jsem schopný každému svému klientovi poskytnout maximální pomoc jak po profesní, tak i osobní stránce.

 

Své jméno jsem se rozhodl spojit s jednou z nejsilnějších značek na světovém trhu realit. Je pro mě velice důležité neustále se zdokonalovat, vzdělávat se, učit se a toho se mi v RE/MAX dostává v té nejvyšší kvalitě.

 

Práce realitního makléře je mým koníčkem a snažím se ji odvádět na špičkové úrovni. Natáčím videoprohlídky, využívám profesionálního fotografa, vytvářím Home Staging, pracuji na sociálních sítích, inzeruji na nejnavštěvovanějších realitních portálech... vše s jasným cílem - prodat Vaší nemovitost za NEJVYŠŠÍ MOŽNOU CENU k Vaší plné spokojenosti!

 

Bude mi ctí být součástí vaší velké životní změny, kterou prodej či koupě nemovitosti je.

Bc. Lukáš Trunkát

Makléř

Certifikáty

1. STUPEŇ - Jan Konečný REMAX realitn_profesion_l_cmyk bronze Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.