Jestliže jste majitelem družstevního podílu (k panelovému bytu), pak jste prakticky sám nájemce. Jste opravdu jen majitelem podílu v družstvu. Chcete-li byt pronajmout, musíte uzavřít tzv. podnájemní smlouvu. A k té budete nutně potřebovat souhlas vlastníka, v tomto případě družstva. Obecně lze napsat, že každé družstvo funguje jinak a záleží tedy na vašem konkrétním družstvu, respektive na jeho stanovách. Jestli můžete družstevní podíl dále pronajímat a komu, tedy naleznete ve stanovách družstva!
Jak už bylo výše napsáno, základem jsou stanovy družstva. Některá družstva vydají souhlas k podnájmu (nemají napsáno omezení ve stanovách) bez problémů, jiná jsou naopak úplně proti podnájmům. Fakta a postoj k podnájmům je tedy určitě napsán ve stanovách. Tam se tedy dozvíte, jak se družstvo k podnájmu staví, a jaká omezení v tomto směru uvádí. Doufejte, že žádná. Někdy je ve stanovách také finanční poplatek za povolení podnájmu, dle jejich ceníku.
Někdy bývá problém v tom, že se stanovy vyvíjejí a mění na členských schůzích. Závěry těchto schůzí můžete těžko předvídat, ale stejně se budete chovat podle toho, jaké jsou aktuální stanovy. Když však lze vyřídit podnájem dnes, neznamená to, že to půjde i za rok. Omezení podnájmu bývá na pořadu dne ale spíše ve výjimečných případech.
Jedním z těchto důvodů, který se občas objevuje, je časté ubytovávání cizinců, kteří mohou být problémoví. Když to ostatním členům družstva vadí, mohou toto pronajímání na členských schůzích omezit!
Ideální je tedy pročíst si stanovy a zajít na výbor družstva, kde se konkrétně domluvíte, jak to s podnájmem je. Počítejte s tím, že bude podnájem časově omezený, bude jej tedy nutné čas od času obnovit (například každé 3 roky).
6.11.2020
Vždy jsem se upřímně zajímala o lidi, jejich příběhy a prožitky, úspěchy i nezdary, radosti či trápení. Stejně jako každý z nás máme svůj jedinečný životní příběh, ten svůj by mohla vyprávět i každá nemovitost. A ať chceme nebo ne, s našimi nemovitostmi jsme více či méně citově spjatí. Emoce či komplikované životní okolnosti mnohdy provází i samotný prodej nemovitosti, proto někdy není jednoduché se správně a s odstupem rozhodnout. Toto si uvědomuji, a proto ke každému prodávajícímu přistupuji individuálně a s respektem k jeho potřebám.
Díky svému vnitřnímu nastavení chápu práci realitního makléře v první řadě jako službu lidem, proto je mým cílem pro Vás udělat maximum a naplnit Vaše očekávání.
V práci realitního makléře se spojily moje předchozí profesní zkušenosti z více oborů včetně marketingu a obchodu s dlouholetým osobním zájmem o reality.
Kromě empatie a lidského přístupu klienti na mé práci oceňují svědomitost, pragmatismus a schopnost vyřešit problémy. Za neméně důležité já sama považuji profesionální a férové jednání i ke kupujícím, jelikož realitní transakce by měla být založena na důvěře a respektu tak, aby byly všechny strany s výsledkem spokojené.
Velmi ráda si poslechnu Váš příběh a pomůžu Vám s Vaší nemovitostí naložit co nejlépe!