Chcete mít z prodeje nemovitosti maximální zisk? Soustřeďte se na odhad správné ceny. Jakým častým chybám se vyhnout se dozvíte z článku.
Obsah článku
Odhad ceny nemovitosti je klíč k úspěšnému prodeji. Pokud s odhadem nemáte zkušenosti, můžete si zavařit:
Vyhněte se jednoduše zbytečným starostem. Poučte se z chyb, které udělali mnozí před vámi.
Možná si řeknete:
Podívám se na inzeráty v novinách, na internetu a pak to porovnám a mám parádní odhad ceny nemovitosti...
Zní to jednoduše. Jenže v inzerátech nenajdete ceny, za které se nemovitosti skutečně prodávají.
Inzerát si klidně můžete dát do novin taky. Klidně můžete operovat s prodejní cenou v hodnotě 4 mil. Kč, i když je reálná tržní cena nemovitosti 3,2 mil. Kč.
Zkusit to samozřejmě můžete. Pravděpodobně ale neprodáte (nebo prodáte, ale s přispěním všech svatých).
Až příliš hodně nabídek vyjadřuje zbožné přání prodávajících než reálné tržní ceny. Není výjimkou, že nabídkové ceny se od těch tržních liší o desítky procent.
Představte si, že stojíte na druhé straně, v kůži kupujícího. Ten taky prozkoumá všechny inzeráty, porovnává a radí se. Když v dané lokalitě najde 5 podobných nemovitostí a pouze jedna bude stát 4 mil. Kč, těžko se pro ni rozhodne.
To už jeden důležitý důvod, proč udělat přesný odhad ceny nemovitosti.
Některé nemovitosti se díky špatnému odhadu ceny nemovitosti prodávají i několik let. Když cenu své nemovitosti určujete podle předražených nabídek, dostanete se do pasti nabídkové ceny.
Ke správnému odhadu ceny nemovitosti byste museli sledovat inzeráty pravidelně a dlouhodobě. Jedině tak poznáte “ležáky” a pasti se vyhnete.
Ale ruku na srdce, máte na to čas?
Porovnáváte nemovitosti. Máte jednu vyhlídlou v ceně 5 mil. Kč. Druhý den si všimnete, že se u ní v inzerci zobrazil příznak “prodáno”.
Vůbec to ale nemusí znamenat, že někdo nemovitost za cenu 5 mil. Kč koupil.
Mohl klidně přijít kupec a řekl:
“Já ji koupím, pokud mi dáte slevu 250 000 Kč”.
A prodávající, kterého tlačil čas si v duchu řekne:
“Nabízím byt půl roku, a už mě tlačí čas,” a tak nabídku akceptuje.
Stává se to celkem často.
Nákladová metoda odhadu ceny nemovitosti vypadá taky jednoduše. Spočítáte si, kolik jste do nemovitosti investovali (koli vás stála koupě, kolik jste vrazili do rekonstrukcí, kolik jste zaplatili na daních…)
Sečteno, podtrženo, máte odhad ceny nemovitosti.
Takhle to ale upřímně s odhadem ceny nemovitosti příliš nefunguje.
Je to jako byste se snažili prodat “ojeté” auto. Auto vás stálo před 8 roky 350 tis. Kč. Za tu dobu jste do něj na opravách a údržbě utratily dalších 100 tis. Kč. Myslíte, že když náklady sečtete, auto od vás někdo koupí?
Pokud se ekonomice daří a ceny nemovitostí rostou, může být tržní cena vyšší než vaše investice do nemovitosti.
A naopak. Pokud se ekonomika nachází v propadu, může být tržní cena nemovitosti nižší než vaše investice do nemovitosti.
Nákladům, které jste do nemovitosti vložili, se říká “utopené náklady”. Kupující vůbec nezajímají. Jde jim o vnímanou hodnotu (tzv. užitná hodnota), kterou porovnávají s cenami dalších nemovitostí na trhu. To je jeden z důvodů, proč se vyplatí odhad ceny nemovitosti svěřit profesionálům.
Cenové mapy se zdají jako jednoduchý odrazový můstek ke stanovení odhadu ceny nemovitosti. Popisují ale cenový průměr v dané oblasti.
A v tom může být jejich největší nebezpečí.
Cenové mapy nezohledňují parametry, které jsou pro kupující důležité, například:
Tedy hromada detailů, které mohou mít na odhad ceny nemovitosti zásadní vliv.
Výnosová metoda odhadu ceny nemovitosti je vhodná především pro investory. Ti nemovitosti kupují za účelem dalšího pronájmu.
Jako investoři chcete dosáhnout výnosu z pronájmu 5 % ročně. Víte, že čistý roční výnos z pronájmu uvažovaného bytu po odečtení nákladů může být 180 000 Kč.
Pak si spočítáte cenu, kterou jste ochotní zaplatit:
Procentuální výnos z pronájmu = roční výnos ÷ cena pořízení × 100
Jednoduchou úpravou rovnice získáte cenu, tj:
Cena pořízení = roční výnos ÷ procentuální výnos × 100
V našem případě tedy: 180 000 ÷ 5 × 100 = 3 600 000 Kč.
Úskalí výnosové metody odhadu ceny nemovitosti může být, že lidé, kteří chtějí koupit nemovitost na investici, se dívají na koupi pouze skrze finanční ukazatele.
Kdežto u lidí, kteří nemovitost kupují pro vlastní potřebu, jako nový domov, do nákupu promlouvají emoce a jsou často ochotni nabídnout vyšší cenu.
Odhad ceny nemovitosti od certifikovaných odhadců je dobrý způsob. Má však jedno podstatné “ale” – certifikovaní odhadci nemovitosti většinou neprodávají.
Je to jako by chtěl mechanik v autobazaru prodat auto. O autech ví sice všechno. Ale neumí prodávat.
To vše certifikované odhadce znevýhodňuje před realitními makléři, kteří mají přísun čerstvých informací přímo z trhu.
I proto také tolik odhadců konzultuje své závěry přímo s realitními makléři.
Vyhotovení posudku od certifikovaného odhadce stojí několik tisíc. Na rozdíl od makléřů, kteří vám odhad ceny nemovitosti většinou sdělí zdarma v rámci svých služeb.
Kvalifikaci certifikovaných odhadců oceníte zejména při vypracování odhadu pro účely daně z nabytí nemovitostí, hypotéčního úvěru nebo u soudních znalců při vypracování forenzních posudků.
Další možností, jak zjistit odhad ceny nemovitosti, je pozvat si na prohlídku několik makléřů. Každý z nich vám sdělí svůj názor. Odhady se budou s největší pravděpodobností lišit. Získáte však přehled a reálnou cenu.
Někteří makléři vám nabídnout odhad ceny nemovitosti zdarma. To funguje, pokud vám názor sdělí zkušení makléři, kterým důvěřujete.
Kvalitní makléř přeci jen ví, jak se vyvíjí nabídka a poptávka v průběhu času. Má zkušenosti z každodenních jednání a pozná požadavky kupujících.
Zkušený realitní makléř dokáže nemovitost ve své oblasti působení ocenit správně.
Makléř, kterého žádáte o odhad ceny nemovitosti, to s vámi musí myslet dobře.
Dost makléřů vám kvůli svému prospěchu slíbí nereálně vysokou cenu. Jen abyste sedli na lep a svěřili prodej nemovitosti do jejich rukou.
A po nějaké době vás začnou tlačit tam, kam nechcete – ke slevě.
A už se to roztáčí…
Lákavá slůvka o vysoké ceně se dobře poslouchají. A tak se makléři často bohužel předbíhají v nesmyslně vysokých cenách, aby vás přesvědčili, že právě oni jsou ti praví.
Z krátkodobého hlediska makléřům tato strategie funguje. Nemovitost do nabídky získají. Ale co se děje pak?
Z dlouhodobého hlediska je to ale malér. Když se makléřům nedaří nemovitost prodat, začnou prodávajícího tlačit ke slevě. Nikdo nechce slevu, i když je nemovitost nadhodnocená. Prodávající se cítí oklamáni a z prodeje se stává spíš noční můra.
Ztráta důvěry vede často ke ztrátě zakázky.
Práce realitních makléřů se liší. Někteří jsou svědomití, schopní. Proto dokáží vaši nemovitost nabídnout většímu počtu lidí a tím prodat za vyšší cenu než makléři neschopní.
Proto se může stát, že šikovný makléř vám odhadne nemovitost na vyšší cenu. Ale za tuhle cenu dokáže i prodat.
Prodej ovlivňuje mnoho faktorů – kvalita propagace, home staging, 3D vizualizace a obchodní dovednosti. Při prodeji s realitkou záleží na schopnostech a zkušenostech makléřů stejně jako na odhadu ceny nemovitosti.
Vždy jsem se upřímně zajímala o lidi, jejich příběhy a prožitky, úspěchy i nezdary, radosti či trápení. Stejně jako každý z nás máme svůj jedinečný životní příběh, ten svůj by mohla vyprávět i každá nemovitost. A ať chceme nebo ne, s našimi nemovitostmi jsme více či méně citově spjatí. Emoce či komplikované životní okolnosti mnohdy provází i samotný prodej nemovitosti, proto někdy není jednoduché se správně a s odstupem rozhodnout. Toto si uvědomuji, a proto ke každému prodávajícímu přistupuji individuálně a s respektem k jeho potřebám.
Díky svému vnitřnímu nastavení chápu práci realitního makléře v první řadě jako službu lidem, proto je mým cílem pro Vás udělat maximum a naplnit Vaše očekávání.
V práci realitního makléře se spojily moje předchozí profesní zkušenosti z více oborů včetně marketingu a obchodu s dlouholetým osobním zájmem o reality.
Kromě empatie a lidského přístupu klienti na mé práci oceňují svědomitost, pragmatismus a schopnost vyřešit problémy. Za neméně důležité já sama považuji profesionální a férové jednání i ke kupujícím, jelikož realitní transakce by měla být založena na důvěře a respektu tak, aby byly všechny strany s výsledkem spokojené.
Velmi ráda si poslechnu Váš příběh a pomůžu Vám s Vaší nemovitostí naložit co nejlépe!