Jak prodat družstevní byt

Když máte byt v osobním vlastnictví, všechno je jednodušší. Na katastru nemovitostí jste zapsán jako vlastník. Oproti tomu u družstevního bytu nejste vlastníkem bytu, když družstevní byt prodáváte, neprodáváte přímo byt, ale pouze svá členská práva v bytovém družstvu. Vlastníkem bytu pořád zůstává bytové družstvo, takže se vlastník bytu na katastru nemění. 

Když se chystáte prodat družstevní byt, ideální je oslovit zkušenou realitní kancelář, která vám s prodejem pomůže. Prodej družstevního bytu se podobá prodeji bytu v osobním vlastnictví, jen musíte komunikovat s bytovým družstvem. S tím vám také pomůže makléř. Hlavně vám však pomůže najít kupce. Počítejte však s tím, že za družstevní byt získáte o něco méně peněz, než kdybyste prodávali byt v osobním vlastnictví.

K prodeji budete nejspíše potřebovat následující:

  • Nájemní smlouva a evidenční list. Zájemci o koupi ukážete nájemní smlouvu, čímž potvrdíte vlastnictví bytu. Evidenční list zase ukazuje měsíční zálohy (energie, fond oprav, splátka úvěru na dům apod.)
  • Stanovy družstva. Díky tomuto dokumentu získáte informace o tom, komu vůbec můžete družstevní podíl prodat. Hrozí nemožnost prodat družstevní podíl cizincům anebo právnickým osobám. Dále ve stanovách naleznete, jestli je vůbec možné byt pronajmout (podnajmout).
  • Informace k úvěru. Když má dům komerční úvěr, nový vlastník bude chtít vědět, kolik zbývá doplatit, kolik bude muset on doplatit a další informace k úvěru.
  • Potvrzení o bezdlužnosti. Kupující, případně i banka budou chtít vidět potvrzení o bezdlužnosti.
  • Jak získat byt do osobního vlastnictví. Další častá otázka kupujícího míří na osobní vlastnictví. Jaké jsou podmínky? Lze byt vůbec do osobního vlastnictví převést?

V praxi převod probíhá tak, že uzavřete s kupujícím smlouvu o převodu členských práv a smlouvu o úschově. Smlouvy se doručí na družstvo a peníze přejdou na účet prodávajícího. Ideální je, když vás celým procesem provede zkušený makléř. Někdy se totiž vyplácí anuita nebo komerční úvěr, případně jsou v případu další komplikace. Fakticky se celý převod dá stihnout výrazně rychleji než u bytů v osobním vlastnictví. Byt je po předložení smlouvy převeden v podstatě okamžitě.

16.12.2021

O mně

 

Od roku 2006 se věnuji financování nemovitostí, za tu dobu jsem zprostředkoval úvěry za cca 1,5 miliardy Kč. Protože jsem chtěl svým klientům dopřát celkový KVALITNÍ SERVIS POD JEDNOU STŘECHOU, rozhodl jsem se proto navázat spolupráci s RE/MAXem. Postupně jsem se vypracoval na špičku nejen naší kanceláře, ale i v Brně.

 

Můj tým pracuje s nejmodernější technikou, jako jsou videoprohlídky, homestaging, virtuální 3D prohlídky nebo třeba digitální staging nemovitostí. Nejčastější prodejní technikou je aukce, kdy jsme schopni výrazně navýšit cenu nemovitosti. Za poslední rok jsem prodal nebo rezervoval nemovitosti za téměř 100 mil. Kč s průměrným navýšením prodejní ceny o 17 %!

 

To je i důvodem, proč 90 % mých obchodů je právě z DOPORUČENÍ spokojených klientů.

 

A jaké vlastnosti mě vystihují? Profesionalita, aktivní přístup, energičnost, asertivní jednání, flexibilita, kreativita, schopnost řešit každý problém, vytrvalost, touha vítězit, empatie, mám rád lidi a mám i smysl pro humor. Sice mému specifickému humoru ne vždy každý rozumí, ale patří ke mně. A život nemůže být jen vážný.

 

Takže jeden vtip o našem oboru:

Khon se rozhodl prodat svůj dům a předal celou záležitost agentovi. Ten napsal inzerát, takový ten standartní, který se nádherně čte.

Khon si ho přečetl a zeptal se: "To je všechno pravda?"

"Samozřejmě, proč se ptáte?"

"Stornujte to. Ten dům je příliš dobrý na to, abych ho prodal!"

Neváhejte mne kontaktovat, budu se těšit na spolupráci s Vámi!

Ondřej Franc

Makléř

Certifikáty

realitn_profesion_l_cmyk 100_percent Certifikovaný-makléř-2_rgb 195x200_RMX_Aukcni_specialista makléř roku 2021_upravený Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.