V principu je to prodej jako každý jiný, jen je potřeba počítat s tím, že samotný proces je o něco delší a také dražší. Pokud smlouva o úvěru byla podepsána před 1.12.2016, tak se sankce za předčasnou splátku liší podle bankovního ústavu, který nákup financoval. Pokud smlouva byla podepsána po tomto datu, může to být i pokračování smlouvy po fixačním období, tak se sankce za předčasnou splátku řídí pravidly od ČNB. Rozhodné datum 1.12.2016 mění hypoteční úvěry na spotřebitelské úvěrem na bydlení.
Z toho vyplývají pro klienty 2 zásadní změny:
Máme konec roku 2020. Budeme předpokládat, že úvěr na nemovitosti bude podle nových podmínek. Případ budeme řešit přes realitní kancelář a hypotečního poradce a startujeme 1.1.2021.
1.1.2021 máme vybraného makléře, který nám pomůže nemovitost prodat. Ten potřebuje cca týden na přípravu nemovitosti k prodeji – kameraman, fotograf, homestaging. 2 – 3 dny zabere úprava fotografií a stříhání videa a obecně příprava inzerce.
10.1.2021 startujeme inzerci nemovitosti v médiích. Já osobně ji tam obvykle nechávám 10 dní, abychom nasbírali dostatečný počet potenciálních kupujících na minimálně 2 prohlídkové dny. Většinou to bývá 30 – 40 lidí.
22.1.2021 máme vybraného kupujícího a začínáme řešit, co s úvěrovou smlouvou a zástavou, kterou na nemovitosti máme. V principu máme tyto možnosti:
- úvěr vyplatíme v rámci kupní ceny - část peněz z prodeje jde na umoření dluhu a zbytek
prodávajícímu
- kupující může stávající úvěr převzít, protože má dobré podmínky
- přesuneme zástavu na jinou nemovitost a tato nemovitost se tzv. vyčistí
Budeme vycházet z nejčastější varianty, tedy budeme úvěr vyplácet z kupní ceny. Nyní nastávají dvě možné varianty. Kupující bude chtít koupi financovat také úvěrem a má kupující hotovost.
Nejprve se podíváme na variantu s úvěrem. Už při prohlídce nemovitosti zjišťuji od kupujícího, jakým způsobem budou nemovitost financovat. Ještě před prohlídkou jsem schopen pro ně zajistit prvotní skoring bonity i registrů. Klient už na prohlídce ví, jak vysokou cenu si může dovolit a zda mu banka úvěr poskytne. Na zpracování a schválení úvěru potřebujeme obvykle 2 – 3 týdny mimo mimořádné situace – Vánoce, prázdniny, covid krize…. Nyní musí nastat důležitý krok, a to nechat si od stávající banky prodávajícího vyčíslit výši dluhu včetně případné pokuty za předčasné splacení. Je potřeba si též dát pozor, aby v něm byly i další náležitosti, jako zrušení zákazu zcizení zástavy apod. Toto všechno DOBRÝ hypoteční poradce zná a zajistí to. Vyčíslení dluhu se většinou dělá ke konci měsíce, v našem případě k 25.2.2021.
14.2. 2021 máme schválený úvěr, podepíšeme ho a načerpáme ho. Čerpání, tedy výplata peněz, jde na 2 části - tranše. První část jde do banky prodávajícího, kde vyplácíme stávající úvěr. Zbytek peněz by měl jít do úschovy, většinou u advokáta spolupracujícího s realitní kanceláří. Tam leží na úschovním účtu až do chvíle, kdy je na katastru nemovitost přepsána na nového majitele, ve většině případů i do výmazu zástavy původní zástavy banky prodávajícího na katastru nemovitostí. Právě u výmazu původní zástavy u banky prodávajícího vzniká většinou nepříjemné zpoždění. Pokud např. vyplatíme dluh 25.2.2021, banka většinou do týdne, tedy do 3.4.2021, vydá klientovi tzv. kvitanci - dokument o vyplacení dluhu. Mezitím pracovník banky vytváří dokument o výmazu zástavního práva, který se vkládá na katastrální úřad. Tvorba tohoto dokumentu může trvat v lepším případě týden, banky ale mají na zpracování až 30 dní. Počítejme s tou nejdelší variantou, 25.3.2021 máme konečně návrh na výmaz zástavního práva a vkládáme na katastr. Začíná běžet ze zákona 20 dní ochranná lhůtu, v rámci které se mohou všechny dotčené strany k tomuto vyjádřit a poté až 30 dní na samotný výmaz. Nejčastěji to trvá 20 + 5 dní.
30.4.2021 nám nastává den D, kdy máme vymazánu zástavu původní banky, nová zástava nové financující banky samozřejmě jede paralelně s tímto procesem.
Když to shrneme, 1.1.2021 jsme se rozhodli dát nemovitost na trh a celý proces je ukončen na konci dubna. Z tohoto časového intervalu nám samotné vyřízení úvěru zabralo POUZE 3 týdny. Zbytek jsou procesy, které nelze moc urychlit.
Pokusím se toto dlouhé povídání ukázat na časové ose:
11.12.2020
Ondřej Franc, telefon: 724 689 510, email: ondrej.franc@re-max.cz
Od roku 2006 se věnuji financování nemovitostí, za tu dobu jsem zprostředkoval úvěry za cca 1,5 miliardy Kč. Protože jsem chtěl svým klientům dopřát celkový KVALITNÍ SERVIS POD JEDNOU STŘECHOU, rozhodl jsem se proto navázat spolupráci s RE/MAXem. Postupně jsem se vypracoval na špičku nejen naší kanceláře, ale i v Brně.
Můj tým pracuje s nejmodernější technikou, jako jsou videoprohlídky, homestaging, virtuální 3D prohlídky nebo třeba digitální staging nemovitostí. Nejčastější prodejní technikou je aukce, kdy jsme schopni výrazně navýšit cenu nemovitosti. Za poslední rok jsem prodal nebo rezervoval nemovitosti za téměř 100 mil. Kč s průměrným navýšením prodejní ceny o 17 %!
To je i důvodem, proč 90 % mých obchodů je právě z DOPORUČENÍ spokojených klientů.
A jaké vlastnosti mě vystihují? Profesionalita, aktivní přístup, energičnost, asertivní jednání, flexibilita, kreativita, schopnost řešit každý problém, vytrvalost, touha vítězit, empatie, mám rád lidi a mám i smysl pro humor. Sice mému specifickému humoru ne vždy každý rozumí, ale patří ke mně. A život nemůže být jen vážný.
Takže jeden vtip o našem oboru:
Khon se rozhodl prodat svůj dům a předal celou záležitost agentovi. Ten napsal inzerát, takový ten standartní, který se nádherně čte.
Khon si ho přečetl a zeptal se: "To je všechno pravda?"
"Samozřejmě, proč se ptáte?"
"Stornujte to. Ten dům je příliš dobrý na to, abych ho prodal!"
Neváhejte mne kontaktovat, budu se těšit na spolupráci s Vámi!