Rozdíl mezi nájmem a podnájmem

Spousta lidí bere slova podnájem a nájem jako synonyma. V praxi lidé obě tato slova používají pro totéž. Mezi slovy nájem a podnájem je však celkem velký rozdíl. Je to tak, že odlišnosti jsou hlavně v pravomocech, které mají lidé, kteří v nájmu či podnájmu bydlí. Pojďme se podívat, jaký rozdíl mezi nimi tedy je.

Nájem - svobodně rozhodujete o běžném užívání bytu

Když si pronajímáte nemovitost od pronajímatele, stáváte se nájemcem. Podle občanského zákoníku tak můžete svobodně rozhodovat o všem, co se běžného užívání bytu týká. Například:

  • Domácí mazlíčci. Nepotřebujete souhlas k tomu, abyste v bytě měli domácího mazlíčka. Lepší je se samozřejmě s majitelem předem domluvit.
  • Jakékoliv návštěvy. Sami si rozhodujete, kdo a kdy vás navštěvuje a majitel do toho nemůže zasahovat. Sám majitel nemovitosti obvykle může přijít byt zkontrolovat, ale musí to být po předchozí domluvě. Toto přesně většinou stanovuje nájemní smlouva.
  • Můžete zde mít trvalý pobyt. Oficiálně si můžete bez souhlasu majitele zřídit ve svém nájmu trvalé bydliště. I tady je však mnohem lepší se s majitelem na tomto kroku domluvit.
  • Smlouva přímo s majitelem. Dalším rozdílem oproti podnájmu je fakt, že nájemní smlouvu uzavíráte přímo s majitelem nemovitosti. Když hrubě neporušíte nájemní smlouvu, majitel vás nemůže jen tak vyhodit.

Podnájem - máte méně práv a potřebujete souhlas majitele

U nájmu (respektive pronájmu) podepisujete nájemní smlouvu přímo s majitelem. Podnájem je situace, kdy vám byt nebo třeba pokoj pronajme člověk, který má byt pronajatý. Podnájmu často využívají studenti, častým podnájmem jsou také například kanceláře. O podnájmu však musí vědět i majitel.

Nevýhodou podnájmu je například to, že si podnájemce nemůže být jistý, kdy bude nutné se vystěhovat, smlouva o podnájmu totiž zaniká se zánikem nájemní smlouvy. Do podnájemní smlouvy může navíc nájemce dát různé zákazy, povinnosti a smluvní pokuty, které by v nájemní smlouvě být ze zákona nemohly. Například zákaz kouření, domácích mazlíčků, trvalého bydliště apod.

Ideální je, když se na nájemní a podnájemní smlouvu podívá někdo zkušený. Makléř, právník, realitní kancelář. Ten vám může poradit, jestli je smlouva dobře sepsaná a co pro vás v praxi znamená.

8.3.2021

O mně

 

Od roku 2006 se věnuji financování nemovitostí, za tu dobu jsem zprostředkoval úvěry za cca 1,5 miliardy Kč. Protože jsem chtěl svým klientům dopřát celkový KVALITNÍ SERVIS POD JEDNOU STŘECHOU, rozhodl jsem se proto navázat spolupráci s RE/MAXem. Postupně jsem se vypracoval na špičku nejen naší kanceláře, ale i v Brně.

 

Můj tým pracuje s nejmodernější technikou, jako jsou videoprohlídky, homestaging, virtuální 3D prohlídky nebo třeba digitální staging nemovitostí. Nejčastější prodejní technikou je aukce, kdy jsme schopni výrazně navýšit cenu nemovitosti. Za poslední rok jsem prodal nebo rezervoval nemovitosti za téměř 100 mil. Kč s průměrným navýšením prodejní ceny o 17 %!

 

To je i důvodem, proč 90 % mých obchodů je právě z DOPORUČENÍ spokojených klientů.

 

A jaké vlastnosti mě vystihují? Profesionalita, aktivní přístup, energičnost, asertivní jednání, flexibilita, kreativita, schopnost řešit každý problém, vytrvalost, touha vítězit, empatie, mám rád lidi a mám i smysl pro humor. Sice mému specifickému humoru ne vždy každý rozumí, ale patří ke mně. A život nemůže být jen vážný.

 

Takže jeden vtip o našem oboru:

Khon se rozhodl prodat svůj dům a předal celou záležitost agentovi. Ten napsal inzerát, takový ten standartní, který se nádherně čte.

Khon si ho přečetl a zeptal se: "To je všechno pravda?"

"Samozřejmě, proč se ptáte?"

"Stornujte to. Ten dům je příliš dobrý na to, abych ho prodal!"

Neváhejte mne kontaktovat, budu se těšit na spolupráci s Vámi!

Ondřej Franc

Makléř

Certifikáty

realitn_profesion_l_cmyk 100_percent Certifikovaný-makléř-2_rgb 195x200_RMX_Aukcni_specialista makléř roku 2021_upravený Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.