Důvodů, proč svou nemovitost darovat někomu v rámci rodiny, je docela dost. Když někdo daruje své nemovitosti svým potomkům ještě za života, je to jednodušší i levnější než dědické řízení. Minimálně se ušetří poplatek notáři při vyřízení dědictví. Navíc tak může rozdělit svůj majetek podle svých představ. V neposlední řadě pak nenastanou po smrti vlastníka mezi dědici spory o majetek.
Obecně platí, že darování probíhá tak, že dárce a obdarovaný uzavírají darovací smlouvu, kde nechají úředně ověřit své podpisy a podají na katastrální úřad návrh na vklad. Vzor darovací smlouvy najdete na webu, nebo vám s ní pomůže právník či rovnou makléř. Doporučujeme na celou transakci najmout advokáta!
Výhodou je, že darování v rámci rodiny je bezplatné. Neplatí se darovací daň. Stejně tak se neplatí daň z příjmu, pokud darování nemovitosti probíhá v přímé nebo vedlejší rodinné linii, případně mezi partnery, kteří žijí ve společné domácnosti minimálně jeden rok před obdarováním. Nepříbuzné osoby ale musí dar uvést do daňového přiznání jako příjem a zdanit ho. Příbuzné osoby musí darovanou nemovitost zdanit pouze v případě, že ji do 5 let od darování prodaly.
Darovací smlouva převádí vlastnické právo k nemovitosti nebo zavazuje obdarovaného věc bezplatně převést do vlastnictví a obdarovaný dar nebo nabídku přijímá. Nový vlastník se stane vlastníkem až po provedení vkladu do katastru nemovitostí.
13.10.2021
Pomáhám vám najít domov, ne jen nemovitost!
Jsem z Jihomoravského kraje kde svým klientům pomáhám prodávat, kupovat nebo pronajímat nemovitosti. V realitách propojuji svoji dlouholetou znalost regionu, zkušenosti z vedení vlastní firmy a důraz na lidský přístup, díky čemuž se na mě klienti rádi obracejí znovu a doporučují mě dál.
Dříve jsem podnikal v oblasti kontroly kvality, což mi dalo silný základ v komunikaci, vyjednávání a orientaci na výsledek. Tuto zkušenost dnes naplno využívám při každém prodeji nebo koupi nemovitosti. Vím, jak důležitý je každý detail a dobře načasovaný krok, a svým klientům nabízím nejen realitní služby ale i lidský a podnikatelský pohled na věc.
Samozřejmostí u každé nemovitosti je profesionální prezentace, 3D prohlídky, video marketing a aktivní práce se sociálními sítěmi. Ale zároveň kladu důraz na to nejdůležitější – férovost, komunikace a osobní přístup.