Jak se počítá provize při prodeji nemovitostí

Když spolupracujete při prodeji nemovitosti s makléřem nebo realitní kanceláří, logicky jim za to něco zaplatíte. V praxi se jedná o provizi z prodeje nemovitosti, ale ta může mít různé podoby. Výše provize, její výpočet a způsob jejího zaplacení, to vše bude uvedeno ve zprostředkovatelské smlouvě.

Nejčastěji se provize stanovuje některým z těchto 3 způsobů:

  • Fixní provize. Jednoduchá varianta, kdy se provize určí přímo v konkrétní výši a bez ohledu na reálnou výši konečné kupní ceny. Například se strany domluví na fixní provizi 100 000 Kč, která bude vyplacena po splnění specifikovaných podmínek.
  • Provize procentem. Další variantou je provize jasně daným procentem z kupní ceny. Dohoda může být například 5 % + DPH, což znamená, že když se nemovitost prodá za 2 000 000 Kč, pak provize činí 100 000 Kč + DPH. Jednoduchá varianta.
  • Navýšení provize. V tomto případě je provize stanovena nepřímo. Ve smlouvě se uvede například požadovaná cena 3 000 000 Kč, a když se realitní kanceláři podaří prodat nemovitost třeba za 3 500 000 Kč, pak má třeba realitka z 500 000 Kč domluvené určité procento.

Existují i další způsoby vypočítání provize, ale uvidíte, s čím přijde vaše realitní kancelář. Každý způsob má totiž své výhody a nevýhody, někdy chybí motivace pro realitní kancelář, jindy se zase těžko nemovitost prodává za vysokou cenu.

25.8.2021

O mně

Pomáhám vám najít domov, ne jen nemovitost!

 

Jsem z Jihomoravského kraje kde svým klientům pomáhám prodávat, kupovat nebo pronajímat nemovitosti. V realitách propojuji svoji dlouholetou znalost regionu, zkušenosti z vedení vlastní firmy a důraz na lidský přístup, díky čemuž se na mě klienti rádi obracejí znovu a doporučují mě dál.

 

Dříve jsem podnikal v oblasti kontroly kvality, což mi dalo silný základ v komunikaci, vyjednávání a orientaci na výsledek. Tuto zkušenost dnes naplno využívám při každém prodeji nebo koupi nemovitosti. Vím, jak důležitý je každý detail a dobře načasovaný krok, a svým klientům nabízím nejen realitní služby ale i lidský a podnikatelský pohled na věc.

 

Samozřejmostí u každé nemovitosti je  profesionální prezentace, 3D prohlídky, video marketing a aktivní práce se sociálními sítěmi. Ale zároveň kladu důraz na to nejdůležitější – férovost, komunikace a osobní přístup.

Pavel Schoř

Makléř

Certifikáty

Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.