Když chcete na svém pozemku u nás v Česku stavět, musí se jednat o stavební parcelu. Obecně platí, že možnost na pozemku stavět je tedy dána územním plánem. Navíc musíte získat stavební povolení. Když však máte ornou půdu, musíte požádat o její převedení na stavební parcelu a vyjmutí ze zemědělského půdního fondu (ZPF). Zemědělský půdní fond zahrnuje ornou půdu, ale také travní porosty, zahrady, chmelnice, vinice, ovocné sady, polní cesty a podobně.
Změna územního plánu, což znamená i vyjmutí parcely ze ZPF se řeší na příslušném obecním úřadě s rozšířenou působností. Vyplníte formulář, který bude nejspíše ke stažení na webu. Důležité je zde uvést kromě základních údajů i důvod, proč o vynětí žádáte. K formuláři se přikládá výpis z katastru nemovitostí, snímek z pozemkové mapy s vyznačeným konkrétním pozemkem a také výpočet finančního odvodu a technickou dokumentaci.
Celá akce je celkem složitá, hlavně technická dokumentace, která musí obsahovat informace o výsledcích pedologického výzkumu, přesné údaje o závlahách, odvodnění a protierozních opatřeních, zakreslené hranice s vyznačenými bonitovaně půdně ekologickými jednotkami a jejich třídami ochrany aj.
Za samotné vyjmutí orné půdy pro stavební účely se platí poplatek, který se liší podle bonity BPEJ a může se jednat i o vysoké částky (statisíce korun). Po odevzdání žádosti se musí úřad obvykle vyjádřit do 30 dnů.
14.10.2021
Pomáhám vám najít domov, ne jen nemovitost!
Jsem z Jihomoravského kraje kde svým klientům pomáhám prodávat, kupovat nebo pronajímat nemovitosti. V realitách propojuji svoji dlouholetou znalost regionu, zkušenosti z vedení vlastní firmy a důraz na lidský přístup, díky čemuž se na mě klienti rádi obracejí znovu a doporučují mě dál.
Dříve jsem podnikal v oblasti kontroly kvality, což mi dalo silný základ v komunikaci, vyjednávání a orientaci na výsledek. Tuto zkušenost dnes naplno využívám při každém prodeji nebo koupi nemovitosti. Vím, jak důležitý je každý detail a dobře načasovaný krok, a svým klientům nabízím nejen realitní služby ale i lidský a podnikatelský pohled na věc.
Samozřejmostí u každé nemovitosti je profesionální prezentace, 3D prohlídky, video marketing a aktivní práce se sociálními sítěmi. Ale zároveň kladu důraz na to nejdůležitější – férovost, komunikace a osobní přístup.