Obecně platí, že když chcete prodávat nemovitost, budete mít nejspíše povinnost nechat si zpracovat PENB. Tento průkaz energetické náročnosti budovy se stanovuje výpočtem celkové roční dodané energie potřebné na vytápění, větrání, chlazení, klimatizaci, přípravu teplé vody a osvětlení při standardním užívání.
Podle zákona je povinen předložit PENB skoro každý vlastník budovy (kromě výjimek) a bytové jednotky, komerčních či obchodních prostor při jejím prodeji nebo pronájmu. Vlastník jednotky či objektu je tak povinen zajistit na vlastní náklady zhotovení energetického průkazu pro jeho předložení již při samotné inzerci a nabídce nemovitosti. A také při uzavírání kupní smlouvy, kde je povinen ze zákona tento průkaz kupujícímu předat při podpisu smlouvy (může být i ověřená kopie).
Platnost průkazu energetické náročnosti budovy je 10 let nebo do provedení větších změn, min. 25 % změn na „obálce“ budovy. PENB musí být přiloženo k dokumentaci v těchto situacích:
Existují i výjimky, kdy PENB není potřeba. Taková výjimka se vztahuje na tyto objekty a situace:
Průkaz energetické náročnosti budov se nevyžaduje ani u změny nájemníků a při prodeji podniků nebo jejich částí. Tato povinnost se také netýká památek, objektů v památkové zóně a objektů pro náboženské účely, průmyslové a zemědělské budovy se spotřebou do 700 GJ.
Cokoliv ohledně PENB vám určitě vysvětlí každý schopný makléř.
27.5.2021
Pomáhám vám najít domov, ne jen nemovitost!
Jsem z Jihomoravského kraje kde svým klientům pomáhám prodávat, kupovat nebo pronajímat nemovitosti. V realitách propojuji svoji dlouholetou znalost regionu, zkušenosti z vedení vlastní firmy a důraz na lidský přístup, díky čemuž se na mě klienti rádi obracejí znovu a doporučují mě dál.
Dříve jsem podnikal v oblasti kontroly kvality, což mi dalo silný základ v komunikaci, vyjednávání a orientaci na výsledek. Tuto zkušenost dnes naplno využívám při každém prodeji nebo koupi nemovitosti. Vím, jak důležitý je každý detail a dobře načasovaný krok, a svým klientům nabízím nejen realitní služby ale i lidský a podnikatelský pohled na věc.
Samozřejmostí u každé nemovitosti je profesionální prezentace, 3D prohlídky, video marketing a aktivní práce se sociálními sítěmi. Ale zároveň kladu důraz na to nejdůležitější – férovost, komunikace a osobní přístup.