Jak si stál hypoteční trh v květnu?

Hypoteční trh v květnu dle očekávání dále posiloval a celková produkce úvěrů na bydlení dosáhla 23,67 mld. Kč, přičemž hypoteční banky si připsaly úvěry za 21,94 mld. Kč a stavební spořitelny 1,73 mld. Kč. Meziměsíčně produkce již nerostla s takovou dynamikou jako v předchozích měsících a vypadá to tedy, že se trh po zbytek roku bude pohybovat okolo hranice 25 mld. Kč. Mírné ochlazení může nastat tradičně během prázdninových měsíců. Obava z úpravy úvěrových ukazatelů se na jednání ČNB o finanční stabilitě nenaplnila, a tak nic nebrání hypotečnímu trhu, aby dál pokračoval v jízdě směrem vzhůru. Jedna skutečnost tu, ale stále je, ano jsou to úrokové sazby a ty nám mnoho radosti nedělají. Meziměsíčně úrokové sazby na realizovaných úvěrech klesly v květnu o pouhé dva bazické body na hodnotu 5,07 %. Zastavil se tedy pokles úrokových sazeb u hypoték? Dojde zítra k dalšímu snížení základní sazby ČNB? Pokud ano, jak velké snížení to bude a promítne se to do hypotečních sazeb? Spousta otázek na které se pokusíme najít odpovědi.

Po zveřejnění květnové inflace, kdy její hodnota lehce poklesla na 2,6 % by se mohlo zdát, že vše je v naprostém pořádku, inflace se opět dostala do středu tolerančního pásma a nic nebrání tomu, aby ČNB zítra přidala další padesáti bodové snížení základní sazby. Při detailnějším pohledu ale zjišťujeme, že se stále nedaří zmírnit růst cen ve službách, a to může ČNB vést k posunu sazby jen o 25 bodů dolů nebo ponechání na stávající úrovni. Domníváme se, že nejpravděpodobnější je scénář s poklesem o 25 bodů. Ať už zítřejší jednání o sazbách dopadne jakkoliv, vliv na úrokovou sazbu hypotečních úvěrů bude neznatelný, a to hned ze dvou důvodů.

Cena pětiletých úrokových swapů v průběhu června dál oscilovala v pásmu těsně nad 4 % a v meziměsíčním srovnání to vypadá na mírný nárůst hodnoty úrokového swapu. Swap pravděpodobně reaguje na časově nepříznivý vývoj úrokových sazeb v Americe. FED na svém červnovém zasedání ponechal úrokové sazby na stávající úrovni a oznámil, že v letošním roce plánuje pouze jedno snížení sazeb a rovněž upravil svou prognózu o výši dlouhodobé sazby směrem nahoru. To velmi pravděpodobně ještě zvýší tlak na ISR sazby (úrokové swapy). Druhým lokálním faktorem, který dle našeho názoru drží hypoteční sazby v šachu je neochota bank již od počátku letošního roku jakkoli snižovat svou marži v obavě ze spirály refinancování. Nová pravidla pro odchod klienta v době trvání úrokové fixace startují až 1. 9. 2024 do té doby, tedy nelze očekávat, žádné viditelné změny směrem dolů.

1.7.2024

O mně

Po více jak 15 letech v bezpečnostním sboru jsem z manažerské funkce odešel do světa realit, který mne uchvátil a pracuji v něm s radostí. Z původního působiště jsem si přinesl profesionální přístup, morální a etické standardy, kterých se držím. Co slíbím, to dodržím.

 

Prodej nemovitostí je často navázán na životní etapy, které jsou náročné a ne vždy příjemné, a proto se Vám ode mne dostane lidského a čestného přístupu, který si zasloužíte.  Mým cílem je spokojený klient. Své jméno jsem spojil s RE/MAX, protože se jedná o jednu z nejsilnějších značek na trhu s proklientským etickým kodexem.

 

Aby se Vaše nemovitost výhodně prodala, vytvořím dle domluvy a potřeby prezentaci nemovitosti (profesionální fotografie, videoprohlídka, 2D a 3D půdorysy, 3D návrhy, záběry z dronu, vizualizace). Inzerát vložím na nejnavštěvovanější realitní servery, zacílím jej na potenciální kupující, abych Vaši nemovitost prodal za nejvyšší tržní cenu. Budete ode mne dostávat pravidelné reporty ohledně zájmu o nemovitost a o proběhlých prohlídkách. Právní stránku převodu nemovitosti pak dokončíme s advokátní kanceláří.

 

Pro Vás to znamená, že od začátku budete o všech krocích vědět, ale starosti s tím spojené přenecháte na mně.   

Mgr. Petr Hladký

Makléř

Certifikáty

195x200_RMX_Aukcni_specialista Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.