Víte, proč až 50 % prodejců nemovitostí hrozí žaloba?

Prodej nemovitosti je složitý. Jeho častým problémem jsou i právní vady nemovitosti. Ty na našem trhu trápí až 50 % nemovitostí. Jejich přehlédnutí pak může vést až k soudu. Víte, oč jde a jak je řešit? Zjistěte víc z příkladu z praxe, o kterém jsme se bavili s jedním z našich renomovaných realitních makléřů Romanem Havlíčkem.

Prodej domu - práví vady

V článku se dozvíte:

Klient potřeboval prodat problematickou nemovitost

Před necelým rokem za námi do RE/MAX Delux přišel zákazník, který chtěl prodat rodinný dům. Bylo ale hned jasné, že tento prodej bude patřit k těm složitějším. Naštěstí si ho vzal na starost Roman Havlíček.

Problémy s prodávaným rodinným domem:

  • ve špatném stavu,
  • klient vlastnil jen 9 z 10 spoluvlastnických podílů,
  • vlastník 10 spoluvlastnického podílu nekomunikoval a byl v exekuci,
  • nemovitost měla mnoho právních vad.

V tomto stavu bychom podle našeho odhadu ceny nemovitosti prodali nemovitost maximálně za 2 milióny Kč, ač byla její celková hodnota mnohem vyšší. Navíc by na sebe mohl klient prodejem následně přivolat žalobu. Naštěstí jsme ho přesvědčili, aby nemovitost v takovémto stavu neprodával a nechal to na nás. Co vše následovalo?

50 % prodávaných nemovitostí má právní vady

Nejdříve jsme se tedy museli postarat o právní vady. To trvá nejdéle a mohou prodávajícímu způsobit obrovské problémy. Prodej nemovitosti s právními vadami, například s údaji, které neodpovídají skutečnosti, může vést totiž až k žalobě od kupujícího. Ten pak od vás může vysoudit docela velkou slevu.

Trh je navíc plný spekulantů, kteří kupují nemovitosti s právními vadami, aby vás později zažalovali. Týká se to i nemovitostí ve špatném stavebním nebo technickém stavu, na který dopředu neupozorníte. Trh je takových nemovitostí bohužel plný. Je jich tu až 50 %, přičemž v 30 % případů jde o nemovitost postavenou načerno. Víme naštěstí, jak to napravit.

Nemovitost byla načerno postavená

Po průzkumu katastru nemovitostí, Google Maps, Mapy.cz a dalších zdrojů jsme zjistili, že původní majitelé postavili dům v roce 1980 načerno. Naštěstí jsme s pomocí obecního úřadu dohledali, že majitelé tehdy požádali o stavební povolení, ale protože byli již v důchodovém věku, nikdo to neřešil. To je pak i docela častý případ starších nemovitostí. Tohle ale nebyl jediný její problém.

Nemovitost stála na pěti parcelních číslech a oficiálně uvedená parcelní plocha neodpovídala. Neodpovídala pak ani zastavěná plocha, protože po postavení nemovitosti si k ní bývalý majitel následně postavil i garáž a dílnu.

Nakonec jsme též objevili, že nemovitost má načerno udělanou i přípojku vody. Všechny tyto problémy jsme pak museli před prodejem vyřešit, aby klienta nemohl později kupující popotahovat u soudu. Co k tomu bylo třeba?

Prodej domu - realita vs. vizualizace

Napravili jsme právní vady

Aby tedy mohl klient prodat nemovitost bez hrozby pozdějších soudů a dalších problémů, museli jsme nejprve zjistit všechny potřebné údaje, nechat zpracovat nový geometrický plán a spolu s ním udělat i výměru parcelních čísel, popř. jejich záměnu nebo slučování. Proto jsme museli komunikovat se stavebním úřadem, který odsouhlasí změnu parcelních čísel a zlegalizuje nový plán.

Souběžně s tím jsme dělali pasportizaci budovy, tj. zajištovali jsme, aby byl stav budovy shodný s popisem z listu vlastnictví. Také bylo třeba dodatečným stavebním povolení zlegalizovat načerno udělanou přípojku vody.

K tomu všemu jsme potřebovali celkem 7 vyjadřovaček, které jsme dokládali na stavebním úřadě, abychom tu nemovitost mohli v té kondici, zastavené ploše a tvaru, v jakém nyní je, zlegalizovat. Byl tu však ještě jeden zásadní háček.

Exekuce zkomplikovala legalizaci nemovitosti

K tomu, abychom mohli nemovitost se vším všudy zlegalizovat, jsme potřebovali ještě souhlas všech majitelů nemovitosti. Vlastník 1/10 spoluvlastnických podílů s námi ale nekomunikoval. Protože spolumajitel byl v exekuci, museli jsme vše řešit s exekutorem.

Povinností exekutora je v těchto případech stanovit nějakou minimální cenu. Exekutor zpravidla ale nic neprodá přímo, ale udělá na to elektronickou dražbu, které se musíte zúčastnit. Více jsme o dražbě psali již v článku Dražba a její výhody a nevýhody.

S dražbou ale přichází riziko – buď může cena podílu vystoupat zbytečně vysoko, nebo podíl vydraží nějaký spekulant, který vám ho může chtít prodat za přestřelenou cenu. Ani jedno z toho jsme nechtěli.

Naštěstí vše dopadlo velmi dobře. Podíl se nám podařilo v dražbě získat jen s cenou o 80 tisíc vyšší, než byla vyvolávací cena exekuce (2/3 odhadní ceny dané části nemovitosti).

Konečně jsme mohli zlegalizovali nemovitost

Klient nyní vlastnil celou nemovitost a k její legalizaci již nepotřeboval žádný další souhlas. Stačilo tedy již málo a nemovitost byla kompletně bez právních vad. Až do tohoto stavu vše trvalo kolem deseti měsíců a my jsme mohli konečně přistoupit k prodeji.

Prodej dum - realita vs. vizualizace

Na řadu přišel předprodejní servis

Po vyřešení všech právních vad přišel na řadu předprodejní servis. Nechali jsme vymalovat a poté přetáhnout fasádu, vyštěrkovat a natřít. Spolu s tím jsme vytvořili vizualizaci domu. Nabízela se zde možnost vestavby podkroví a přestavby atria a my jsme chtěli kupcům ukázat možnosti nemovitosti. Více jsme o možnostech vizualice psali ve článku Jaký přínos má matterport nebo vizualizace domu nebo interiéru.

Obvykle nabízíme i vyklízecí a uklízecí servis, děláme home staging (více o tom v článku o home stagingu) a vozíme své doplňky a dekorace do bytů. Nic z toho zde ale nebylo potřeba.

Jak dlouho trval prodej a kolik klient vydělal?

Předprodejní služby spolu se sháněním kupce trvaly kolem 2 měsíců. Poté přišlo na řadu uzavření smlouvy s klientem, on si následně sjednal hypotéku, převedl finance a my jsme mu předali nemovitost. Také to trvalo cca 2 měsíce.

Celkově tedy prodej trval okolo 14 měsíců, během kterých jsme odpracovali více než 400 hodin. I zde odhadem platilo obecné pravidlo, že práce v terénu je obvykle jen 30 % z celkové práce, kdy zbytek jsou administrativní záležitosti.

Nemovitost jsme klientovi prodali za 5,39 miliónů Kč. Prodejní cena tedy narostla o 269,5 %, přičemž naše provize byla pouhých 5 %. Klient tak za naše služby zaplatil jen 269,5 tisíc Kč, ale prodal o 3,39 miliónů Kč draž. To není vůbec špatné.

Shrnutí celé spolupráce

Počáteční prodejní cena nemovitosti:

cca 2 miliony korun za 9/10 spoluvlastnického podílu

Právní vady k úpravě:

Špatná výměra nemovitosti, stavby načerno, přípojka vody načerno, klient nevlastnil celou nemovitost apod.

Předprodejní servis:

Vymalovat, natřít fasádu, přetáhnout a vyštěrkovat, vizualizace

Celkový čas naší spolupráce:

14 měsíců

Práce na prodeji nemovitosti:

Více než 400 hodin

Konečná prodejní cena nemovitost:

5,39 miliónů Kč

Provize 5 %:

269,5 tisíc Kč

Nabízíme také poprodejní servis

Ačkoliv jsme tu hlavně pro prodávající, často pomáháme i kupujícím. Máme totiž za všechna ta léta v oboru kontakty na již mnohokrát ověřené odborníky a můžeme je zájemcům předat. 

Chcete i vy pomoci s náročným prodejem nebo jen vědět více o našich službách? Ozvěte se nám.

O mně

 

Abychom byli nenahraditelnými, musíme být odlišní. (C. Ch.)

Pro realitního makléře není nic lepší než uzavřený obchodní případ, na konci kterého jsou spokojení jak prodávající tak kupující. Ale tím to nekončí... Nejpodstatnější jsou pozitivní reference klientů a doporučení realitního makléře svým kamarádům a známým. Tohle je moje cesta, tímto se řídím.

 

Snažím se svoji práci odvádět na 100%, profesionálně a zodpovědně. Naučila jsem se, že je důležité klientům naslouchat, abych věděla jakou životní situaci řeší, jaké důvody je vedou k prodeji nemovitosti a s čím jim mohu pomoci.

 

Hodnota člověka není v tom, co udělal pro sebe, ale pro ostatní" (A. E. )

 

Zakládám si na lidském přístupu, spolehlivosti a důvěře.

Bc. Radka Krulová

Makléř

Certifikáty

bronze 195x200_RMX_Aukcni_specialista realitn_profesion_l_cmyk Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.