Určit optimální prodejní cenu nemovitosti je jednou z nejdůležitějších věcí v celém procesu jejího prodeje. Jak ale správně cenu určit? Když vynecháme možnost, že jednoduše určíte cenu sami, pak jsou ve hře ještě další dvě varianty – oslovit certifikovaného odhadce nemovitostí, nebo spolupracovat s realitní kanceláří, případně jen s makléřem.
Nejvýhodnější pro prodávajícího je nechat určení prodejní ceny na realitním makléři. Ten má (na rozdíl od odhadce) přímou zpětnou vazbu z realitního trhu. Denně se pohybuje v prostředí prodeje a nákupu nemovitostí, jasně vidí, za kolik se jaké nemovitosti v dané lokalitě prodávají. Odhadce je spíše teoretik, který pracuje s cenovými mapami, používá jasně dané metodiky a dá vám odborný posudek s razítkem. Makléř je však blíže reálnému trhu.
Jsou případy, kdy se spolupráci s odhadcem nevyhnete. Jsou to případy, kdy je nutný odborný odhad nemovitosti kvůli hypotéce, případně i kvůli jiným důvodům. V takovém případě si připlatíte několik tisíc korun, protože makléř vám udělá odhad většinou zdarma. Na druhou stranu máte jistotu, že vám odhadce nebude schválně podsouvat vyšší nereálnou prodejní cenu, což někteří makléři občas dělají, abyste jim svěřili prodej nemovitosti.
Určitě neurčujte prodejní cenu na základě odhadu nemovitosti, kterou dodá kupující. Když si totiž kupující bere hypotéku, potřebuje k ní odhad nemovitosti. Banky se však logicky chrání před riziky a jejich odhadci tak cíleně podhodnocují ceny nemovitostí. V reálu pak platí, že odhad od bankovního odhadce je nižší, než je skutečná tržní hodnota dané nemovitosti!
12.10.2020
Abychom byli nenahraditelnými, musíme být odlišní. (C. Ch.)
Pro realitního makléře není nic lepší než uzavřený obchodní případ, na konci kterého jsou spokojení jak prodávající tak kupující. Ale tím to nekončí... Nejpodstatnější jsou pozitivní reference klientů a doporučení realitního makléře svým kamarádům a známým. Tohle je moje cesta, tímto se řídím.
Snažím se svoji práci odvádět na 100%, profesionálně a zodpovědně. Naučila jsem se, že je důležité klientům naslouchat, abych věděla jakou životní situaci řeší, jaké důvody je vedou k prodeji nemovitosti a s čím jim mohu pomoci.
Hodnota člověka není v tom, co udělal pro sebe, ale pro ostatní" (A. E. )
Zakládám si na lidském přístupu, spolehlivosti a důvěře.