Reklamace je běžná věc i v realitách
Reklamace služeb realitní kanceláře
Obchodní vztah mezi klientem a realitní kanceláří nemusí být vždy, slušně řečeno, harmonický. Klienti, kteří prodávají svou nemovitost, vkládají veškerou svou důvěru v jednu osobu, tedy makléře a kancelář, kterou zastupuje, a to s vidinou, že pro jejich nemovitost najde kupce rychle a za smluvenou cenu. Práce makléřů se napříč Českou republikou může výrazně lišit, a na základě toho se odvíjí i spokojenost klientů s jejich činností. Pokud došlo v rámci obchodního případu k činnostem, kterými mohl makléř poškodit svého klienta, má klient právo využít u realitní kanceláře RE/MAX reklamačního řádu.
Na českém trhu zavedla reklamační řád jako první společnost RE/MAX a to 16. prosince 2005. Pro případy, kdy by se klient chtěl opětovně vrátit k reklamaci, která byla označena za neoprávněnou, zřídila společnost funkci ombudsmana.
Reklamace může být vyřízena jako oprávněná nebo neoprávněná
Pokud realitní kancelář uzná reklamaci za oprávněnou, je povinna na svůj vrub provést úkony, kterými nežádoucí stav odstraní a následně poskytne klientovi náhradu. Mezi takové náhrady lze zařadit slevu na realitních službách, podílení se na nákladech spojených s energetickým štítkem atp.
Na českém trhu zavedla reklamační řád jako první společnost RE/MAX a to 16. prosince 2005. Pro případy, kdy by se klient chtěl opětovně vrátit k reklamaci, která byla označena za neoprávněnou, zřídila společnost pro tyto případy funkci ombudsmana. Reklamovat může samozřejmě i kupující, tady zpravidla realitní společnost není účastníkem reklamace, pokud tak není sjednáno ve smlouvě. Kupující může reklamovat všechny skryté vady, které neodpovídají stáří a běžnému opotřebení nemovitosti. V USA dochází k technickému prověření nemovitosti v 9 z 10 případů, v České republice je to pouze 1 z 10. Zde dochází k častému rozporu, kdo by měl nést náklady spojené s prohlídkou. Zpravidla by měl náklady hradit prodávající a mělo by být v jeho zájmu technickou prohlídku uskutečnit. Prodávající se často mylně domnívají, že když prodají nemovitost tak se již nemůže nic stát a nikdo po nich nebude nic požadovat. Odpovědnost za vady se zárukou bývá dvouletá a během této lhůty se kupující může obrátit na prodávajícího a například reklamovat skrytou plíseň na stěnách, původní kotel, zatékání do nemovitosti, praskající zdi apd.
Odpovědnost a zájem prodávajících by měl být ten, prodat nemovitost v dobrém technickém a bez závadném stavu a prostřednictvím realitního makléře či kanceláře, která mu poskytne kompletní marketingový, právní a obchodní servis. Makléř by měl na základě zjištění a seznámení se s nemovitostí, doporučit klientovi takové kroky, které povedou k bezproblémovému prodeji. Prací makléře nemá být role kastelána. Pokud se jim stane, mají klienti k dispozici reklamační řád a mohou ho úspěšně uplatňovat.
9.4.2019
Další dotazy vám zodpoví Ing. Jaroslav Křůpala, telefon: 732 255 891, email: jaroslav.krupala@re-max.cz