Víte, jak na prodej spoluvlastnického podílu nemovitosti?

Přemýšlíte o prodeji spoluvlastnického podílu nemovitosti? Často to je nejvhodnější řešení, protože spoluvlastnictví nemovitosti je obvykle zdrojem mnoha problémů a frustrace. Jenže o podíly není zájem a jejich cena je mizerná. Zjistěte, jak přesto dobře prodat nebo si nechat vykoupit spoluvlastnický podíl nemovitosti.

Jak prodat spoluvlastnický podíl nemovitosti?

V článku se dozvíte:

 

Co je to spoluvlastnický podíl nemovitosti?

Spoluvlastnický podíl nemovitosti vám ze zákona dává právo k užívání a správě nemovitosti, přičemž na jejím užívání a správě se vždy musíte dohodnout s ostatními spoluvlastníky. Spoluvlastnický podíl tedy není určený jasně, nevlastníte určitou část domu nebo třeba její přesnou polovinu či třetinu v m2. Její užívání (obydlení, prodej nebo např. pronájem) i to, v jaké části třeba budete bydlet, musíte odhlasovat.

Váhu vašeho hlasu pak udává velikost vašeho podílu. Pokud například máte ½ podíl nemovitosti a druhý vlastník stejný, oba máte rovnocenné právo rozhodnout, co s nemovitostí. Často se tedy může při rozdílných přáních stát, že se nedohodnete.

Velikost spoluvlastnického podílu je vždy uvedena v katastru nemovitostí a nejčastěji vzniká dědictvím, darováním, smlouvou o koupi, společným zbudováním nemovitosti nebo rozdělením společného jmění manželů.

Se spoluvlastněním jsou často problémy

Protože při spoluvlastnění nemovitosti musíte o všem rozhodovat s dalšími spoluvlastníky, můžete se snadno pohádat. Stačí k tomu diametrálně odlišná představa o správě nemovitosti, jeden v ní chce bydlet, druhý ji pronajmout a třetí prodat. Když mezi vámi navíc nejsou dobré vztahy, můžete se dostat do patu. V takovém případě je často nejjednodušší se podílu i se starostmi zbavit. Jak na to?

Způsoby, jak prodat spoluvlastnický podíl nemovitosti

6 přístupů, jak dobře prodat spoluvlastnický podíl nemovitosti

Základní problém prodeje spoluvlastnického podílu nemovitosti je ten, že o něj není zájem a někomu cizímu ho prodáte zpravidla jen výrazně pod cenou. Naštěstí existuje několik způsobů, jak ho i přesto prodat za rozumnou cenu. Jaké jsou:

  • dohoda s dalšími majiteli na prodeji nemovitosti,
  • vykoupení spoluvlastnických podílů od spoluvlastníků,
  • prodání spoluvlastnického podílů spoluvlastníkům,
  • prodej soudní cestou,
  • prodání podílu cizí osobě,
  • okamžitý výkup spoluvlastnického podílu nemovitosti.

Oč jde a jaké mají jednotlivé přístupy výhody a nevýhody?

1. Dohoda s dalšími majiteli na prodeji nemovitosti

Jde o nejvýhodnější a nejjednodušší způsob prodeje podílu. Umožňuje totiž nejsnáze získat plnou cenu podílu. Stačí se jen dohodnout s ostatními vlastníky, nemovitost prodat jako celek a získané finance si rozdělit dle velikosti podílů. Bohužel tento přístup často není možný. Někteří ze spoluvlastníků jednoduše nebudou chtít nemovitost prodat.

2. Vykoupení podílu od spoluvlastníků

Snadné a výhodné řešení je též vykoupit podíly spoluvlastníků a následně opět prodat nemovitost za plnou cenu. Jenže problém zde může být, že spoluvlastníci nebudou chtít podíly prodat nebo je budou chtít prodat draze, ví totiž, že vás mají v šachu.  

3. Prodání podílu spoluvlastníkům

Také tento přístup je snadný a slibuje vysokou prodejní cenu podílu. Pro spoluvlastníky má totiž podíl cenu blízkou té reálné, občas i vyšší, protože díky němu mohou získat celou nemovitost do svého vlastnictví. Zbaví se tedy starostí se spolurozhodováním. Spoluvlastník ale nemusí mít na nákup podílu finance nebo ho bude podhodnocovat, protože ví, že ho jinak prodáte obtížněji a za míň.

4. Prodej soudní cestou

Soudní cesta patří k těm složitějším variantám. Občanský zákoník vám dává právo kdykoliv požádat o zrušení a vypořádání se se spoluvlastnictvím nemovitosti. Soud pak toto zrušení a vypořádání může udělat třemi způsoby. Jaké jsou?

Druhy zákonného zrušení spoluvlastnictví:

  • Prodej podílu spoluvlastníkům – Soud může přikázat jednomu nebo několika spoluvlastníkům prodat za vhodnou cenu jejich podíl. Na výkup podílů musí mít ale spoluvlastník peníze a musí o ně mít zájem.
  • Rozdělení nemovitosti – Soud může také v případech, kdy je to technicky možné, rozdělit nemovitost. Nejčastěji se takto zrušení řeší třeba u nemovitostí s dvěma oddělenými byty nebo u velkých pozemků.
  • Dražba nemovitosti – V případě nefunkčnosti dvou předchozích řešení, má soud právo přikázat prodej nemovitosti ve veřejné dražbě.

5. Prodání spoluvlastnického podílu cizí osobě

Pokud selžou předchozí metody, které slibují zajímavou výkupní cenu, můžete se pokusit prodat podíl někomu cizímu. Jenže o podíly je velmi malý zájem. Rozhodně tedy očekávejte, že budete muset zapracovat na propagaci, prezentaci i vyjednávání, v opačném případě vás čeká hodně zdlouhavý a často marný prodej za velmi nízkou cenu.

6. Okamžitý výkup spoluvlastnického podílu

Poslední způsob je okamžitý výkup podílu nemovitosti, který vám umožní okamžitě prodat spoluvlastnický podíl nemovitosti. Cena bude sice nižší, ale obvykle je to nejrychlejší a často jediný způsob, jak se starostí s podílem zbavit a získat za něj alespoň něco.

Pozor na předkupní právo spoluvlastníka

Při prodeji podílu si rozhodně zkontrolujte, jak to je s předkupním právem na daný podíl. Když totiž nemovitost zdědíte nebo dostanete darem, do půl roku od toho ho musíte před prodejem nejdříve nabídnout dalším spoluvlastníkům. Když to neuděláte, může spoluvlastník až tři roky od prodeje u soudu vaši prodejní smlouvu anulovat.

Prodejte spoluvlastnický podíl nemovitosti s odborníky

Prodej podílu jde s odborníky líp

Prodej spoluvlastnického podílu je těžký oříšek. Prodat ho za cenu odpovídající ceně té části nemovitosti proto vyžaduje minimálně velké diplomatické schopnosti, ale neobejdete se ani bez schopnosti profesionálně prezentovat a propagovat nemovitost. Pokud ani jedním z toho nevládnete, raději oslovte odborníky.

U nás v RE/MAX Delux najdete zkušené vyjednávače, grafiky, fotografy i odborníky na propagaci. Lehce vám tedy poradíme se všemi problémy, pomůžeme s klasickým prodejem, složitým odhadcem ceny podílu nebo i s okamžitým výkupem nemovitosti.

Před vámi nás již skoro 1 300 klientů ohodnotilo na Google a Firmy.cz téměř dokonalým hodnocením 4,9/5 a 120 nám nechalo videorecenzi. Zkusíte to také s námi?

Chcete vědět cokoliv ohledně spoluvlastnického podílu nebo nechat jeho prodej na nás? Ozvěte se!

 

O mně

 

Reality se mi staly koníčkem již před 30 roky. Po stavební fakultě jsem neustále realizoval svoje představy o stavařině a designu a bavilo mě rekonstruovat nemovitosti. Také jsem měl zálibu v stavění nových domů a rekreačních objektů i když hlavní pracovní náplň jsem měl v jiném oboru. Celé ty roky jsem se setkával s realitními makléři, jak na straně prodávajícího, tak kupujícího a u mnohých jsem spatřoval naprosto neprofesionální přístup ke klientovi.

 

Postupem času se trh profiloval a na přední místa se dostali ti, kteří práci dělají s maximálním nasazením a pravidelně se vzdělávají. Profesionální přístup je o dnes hlavně o využívání všech dostupných technických vymožeností naší doby. Logickým vyústěním dané situace bylo zahájení spolupráce s realitní kanceláří RE/MAX Delux, kde jsem se setkal s kolegy, kteří svým nadšením, přístupem a odborností vytváří skvělý tým! A síť RE/MAX, jedna ze špiček světového trhu s realitami je toho zárukou!

 

Prodej, či koupě nemovitosti jsou důležitým milníkem v životě z každého z nás a rád bych Vás provedl kolikrát složitou legislativní cestou s využitím všech moderních vymožeností. Vždy se stavím ke své práci profesionálně, každého klienta beru individuálně a věnuji se mu s nadstandartním přístupem. Mohu poradit se stavebními a geodetickými záležitostmi a také doporučit výstavbu energeticky pasivních domů.

 

Dovolte mi tedy, abych se stal Vaším osobním realitním makléřem, Vaše spokojenost a doporučení dalším klientům je mojí vizitkou!

Roman Havlíček

Makléř

Certifikáty

realitn_profesion_l_cmyk 1. STUPEŇ - Jan Konečný REMAX rmx-cms Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.