Zákon o GDPR vstoupil v platnost už v roce 2018, ale ne každému je jasné, co vlastně znamená. Zjednodušeně pro realitní kanceláře GDPR znamená, že bez souhlasu je možné sbírat a uchovávat osobní údaje klientů jen v případech, které určuje zákon (uvedeny níže). Osobní údaje se také nesmějí dávat dalším osobám.
Kromě níže uvedených případů je potřeba ke sbírání a uchovávání osobních údajů souhlas klienta, a to vždy samostatně pro každou aktivitu zvlášť. Každý klient má samozřejmě právo odvolat svůj souhlas se zpracováním osobních dat.
Zákon ukládá sbírat a uchovávat osobní údaje fyzických osob a OSVČ v těchto případech:
Další možností, kdy je možné bez souhlasu sbírat a uchovávat údaje, je situace, kde to vyplývá z obchodního vztahu případně zájmu tento vztah navázat. To znamená například osobní údaje fyzických osob, které projevily zájem o nemovitost, o spolupráci, o zaměstnání, a to po dobu, po kterou tato spolupráce či zájem trvá.
V praxi je to tak, že když klient projeví zájem o nemovitost, zúčastní se prohlídky nebo má zájem o jiné nemovitosti, může RK sbírat a uchovávat jeho data do prodeje nemovitosti a po rozumnou dobu po prodeji této nemovitosti, např. půl roku. Tato data by se však neměla bez souhlasu evidovat po delší dobu a ani je používat k jinému účelu, než se kterým klient makléře oslovil, tj. nezařazovat ho do on-linových kampaní, nenabízet služby, kvůli kterým makléře nekontaktoval apod.
23.7.2021
Začínal jsem jako běžný makléř v jedné nejmenované realitní kanceláři (která se již dávno rozpadla), kde jsem byl ze všech nejúspěšnější - jednoduše proto, že věci dotahuji do konce, chovám se vždy profesionálně, mám rád lidi a ke klientům jsem empatický. Finančně jsem byl v té kanceláři spokojen, avšak ostatní skutečnosti mne velmi trápily! Chtěl jsem pro klienty jenom to nejlepší, svoji práci dělat čestně a kvalitně, což mi nebylo umožněno. Dost mi vadily tristní advokátní služby, nevýhodné smlouvy a zejména MLM (Multi Level Marketing), na kterém profitovali hlavně manažeři a další osoby na vrcholu pyramidy – která se, jak už to u takových společností bývá, stejně časem zřítila!
Rozhodl jsem se dělat reality jinak – kvalitně! Jenomže tenkrát jsem jako začínající makléř neměl prostředky k tomu koupit franšízu a zapojit se do úspěšné sítě. Založil jsem si proto svoji kancelář, která byla defakto kopií RE/MAX.
Konečně v roce 2017 se mi splnilo vše, po čem jsem toužil - otevřel jsem franšízu RE/MAX Delux a nyní plním mise této kanceláře. Vážím si klientů i kolegů makléřů a jde mi o to, abychom se v kanceláři společně cítili dobře. Po vstupu do RE/MAX jsem byl ohromen! Zjistil jsem, že jsme minimálně o pět let dále, než nejsilnější konkurence a alespoň o deset let od běžných kanceláří!