⚠️ Novinky v AML prosinec 2024 ⚠️

Novinky v AML prosinec 2024

S platností od 10. 10. 2024 vznikl nový sankční režim EU v reakci na destabilizující činnosti Ruska vůči EU.

Problematika je nově řešena též:

  1. Nařízením Rady (EU) 2024/2642 ze dne 8. října 2024 o omezujících opatřeních vzhledem
    k destabilizujícím činnostem Ruska („Nařízení“);
  2. Rozhodnutím Rady (SZBP) 2024/2643 ze dne 8. října 2024 o omezujících opatřeních
    vzhledem k destabilizujícím činnostem Ruska („Rozhodnutí“).

Níže je popsána stručná charakteristika těchto právních aktů a dopady do činnosti v realitním sektoru.

A. Nařízení

Co je předmětem Nařízení?

Nařízení má „zmrazit“ zdroje osob navázaných na Ruskou federaci (nemusí jít ovšem jen o Rusy), které budou uvedeny v příloze č. 1 Nařízení („Seznam“), nebo které jsou jimi vlastněny, drženy či ovládány. Na Seznamu mohou být fyzické i právnické osoby, orgány i jiné subjekty.

Komise má za úkol osoby, co budou na Seznamu začlenit do stávajících elektronických seznamů sankcionovaných osob.

Lze tedy užívat např. tyto odkazy:

https://www.sanctionsmap.eu/#/main
https://data.europa.eu/apps/eusanctionstracker/

Nařízení má zabránit:

  • použití hospodářských zdrojů k získání finančních prostředků, zboží nebo služeb jakýmkoli způsobem, mimo jiné prodejem, pronájmem nebo zastavením;
  • jakémukoli pohybu, převodu, změně nebo použití finančních prostředků, přístupu k nim nebo nakládání s nimi jakýmkoli způsobem, které by vedly k jakékoli změně jejich objemu, výše, umístění, vlastnictví, držby, povahy či určení nebo k jiné změně, která by umožnila použití těchto finančních prostředků, včetně správy portfolia.

Hospodářskými zdroji se rozumí aktiva všeho druhu, hmotná nebo nehmotná, movitá či nemovitá, která nejsou finančními prostředky, ale lze je použít k získání finančních prostředků, zboží nebo služeb.

Dle nařízení se výše definovaný majetek osob ze Seznamu „zmrazuje“. To u majetku znamená, že se tím zabraňuje jeho použití k získání finančních prostředků, zboží nebo služeb jakýmkoli způsobem, mimo jiné prodejem, pronájmem nebo zastavením. U financí pak jde o zamezení jejích pohybu (převádění).

Jaké povinnosti a komu Nařízení ukládá?

K zajištění efektivity Nařízení jsou ukládány povinnosti i všem fyzickým i právnickým osobám z EU (čl. 19 Nařízení), tedy v našem případě dopadá jak na franšízanty, tak na makléře.

Tyto osoby (franšízanti i makléři):

  • Povinnost informační: neprodleně poskytnout příslušnému orgánu členského státu (tj. FAÚ)
    veškeré informace, které mohou usnadnit zajištění souladu s Nařízením, jako jsou informace
    o účtech a částkách patřících osobám na Seznamu.
  • Povinnost spolupráce při ověřování informací dle předchozího bodu.
  • Zákaz vědomé a úmyslné účasti na činnostech, jejichž cílem nebo důsledkem je obcházení
    opatření uvedených v Nařízení, a to včetně účasti na těchto činnostech bez záměrné snahy
    o dosažení takového cíle nebo důsledku, ale s vědomím, že účast může mít takový cíl nebo
    důsledek, a se srozuměním s touto možností.
  • Neuspokojit žádný nárok ve vztahu k osobám na Seznamu vyplývající ze smlouvy nebo
    transakce, jejichž plnění nebo uskutečnění bylo přímo nebo nepřímo, zcela nebo částečně
    dotčeno opatřeními uloženým Nařízením, a to včetně nároků na náhradu škody nebo jiných
    nároků tohoto druhu.

Jaký to má dopad na činnost makléře a franšízanta?

Stále trvá povinnost prověřovat osoby na sankčních seznamech. Pokud na takovou osobu narazíte, informujte obratem svého franšízanta, ten bude kontaktovat FAÚ.

Jak je uvedeno výše, dopadá tato úprava i na nakládání s majetkem, tj. osoby ze seznamu se mohou např. pokoušet svůj majetek prodat, pronajmout, případně zatížit (zastavit) a získat tím příjmy nebo naopak své prostředky pod různými záminkami vyvést.

Stále platí, že subjekt ze Seznamu může jednat skrze právnickou osobu. Je proto potřeba i nadále pečlivě prověřovat (kontrolovat) právnické osoby, jsou-li účastníkem transakce, a její vlastnickou strukturu.

FAÚ je orgánem určeným Nařízením k výkonu pravomocí v této věci. Nařízení zná rovněž výjimky, které mohou příslušné orgány udělit, a je tedy na FAÚ, aby sdělil, zda lze s danou osobou uvedenou na Seznamu obchod případně zrealizovat.


20.12.2024

O mně

 

Začínal jsem jako běžný makléř v jedné nejmenované realitní kanceláři (která se již dávno rozpadla), kde jsem byl ze všech nejúspěšnější - jednoduše proto, že věci dotahuji do konce, chovám se vždy profesionálně, mám rád lidi a ke klientům jsem empatický. Finančně jsem byl v té kanceláři spokojen, avšak ostatní skutečnosti mne velmi trápily! Chtěl jsem pro klienty jenom to nejlepší, svoji práci dělat čestně a kvalitně, což mi nebylo umožněno. Dost mi vadily tristní advokátní služby, nevýhodné smlouvy a zejména MLM (Multi Level Marketing), na kterém profitovali hlavně manažeři a další osoby na vrcholu pyramidy – která se, jak už to u takových společností bývá, stejně časem zřítila!

 

Rozhodl jsem se dělat reality jinak – kvalitně! Jenomže tenkrát jsem jako začínající makléř neměl prostředky k tomu koupit franšízu a zapojit se do úspěšné sítě. Založil jsem si proto svoji kancelář, která byla defakto kopií RE/MAX. 

 

Konečně v roce 2017 se mi splnilo vše, po čem jsem toužil - otevřel jsem franšízu RE/MAX Delux a nyní plním mise této kanceláře. Vážím si klientů i kolegů makléřů a jde mi o to, abychom se v kanceláři společně cítili dobře. Po vstupu do RE/MAX jsem byl ohromen! Zjistil jsem, že jsme minimálně o pět let dále, než nejsilnější konkurence a alespoň o deset let od běžných kanceláří!

Tomáš Šimek

Majitel

Certifikáty

Certifikovaný makléř ISO_detail_1.1 Certifikovaný-makléř-2_rgb realitn_profesion_l_cmyk Certifikát ISO rmx-cmg Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.