Jistě jste všichni zaznamenali informace v souvislosti se zahájením řízení o Sberbank k 28. 2. 2022. Od tohoto data není banka oprávněná vykonávat bankovní činnost, zjednodušeně řečeno poskytovat úvěry ani přijímat vklady.
Na straně vkladů začala 9. 3. 2022 prostřednictvím vybraných poboček Komerční banky probíhat výplata náhrad vkladů klientů v zákonném limitu 100 000 EUR. Od 16. 3. 2022 pak probíhá výplata pro vybrané instituce, na jejichž účtech mají své vklady uloženy klienti, jde např. o poskytovatele platebních služeb malého rozsahu, exekutory, obchodníky s cennými papíry, notáře, advokáty a další.
Poslední skupinou jsou klienti s tzv. zvýšeným nárokem, který může činit maximálně dalších 100 000 EUR. Mezi klienty uplatňujícími zvýšený nárok jsou i ti, kteří v rámci vypořádání realitní transakce (prodej nemovitosti určené k bydlení) obdrželi ve lhůtě 3 měsíců před datem 28. 2. 2022 prostředky na účet vedený u Sberbank a současně byl před rozhodným dnem (28. 2. 2022) podán návrh na zahájení vkladového řízení na katastru nemovitostí. Tato skupina klientů musí o zvýšenou náhradu požádat písemně a doložit příslušné podklady nejpozději do dvou měsíců od rozhodného dne – tedy nejpozději do 28. 4. 2022. Následná výplata bude probíhat od 28. 6. 2022. U úvěrovaných klientů je potřeba rozlišit, v jaké fázi úvěrování se nacházeli k rozhodnému dni.
Klienti, kteří měli rozpracované žádosti, včetně schválených úvěrů, ale nedošlo k podpisu smluv, budou muset hledat řešení u jiné banky. Klienti, kteří úvěr podepsali, ale nezahájili čerpání – by měli od smlouvy odstoupit a Sberbank jim to umožní bez sankcí.
Klienti, kteří již čerpání zahájili, ale nedočerpali (např. první tranše u výstavby), mohou po dohodě se Sberbank vyčerpanou část splatit a úvěr ukončit, nebo mohou splácet úroky z vyčerpané částky a čekat na další vývoj. Je pravděpodobné, že úvěrové portfolio Sberbank odkoupí jiná finanční instituce. Zde je však potřeba počítat s delším časovým horizontem a možností, že i po odkoupení portfolia může dojít teoreticky ze strany nového věřitele k zesplatnění úvěru.
Klienti, kteří úvěr již vyčerpali a jsou v režimu splácení, musejí dál splácet prostřednictvím technických účtů, které Sberbank publikovala na svých webových stránkách. I tato skupina klientů má v zásadě dvě možnosti – požádat Sberbank o splacení úvěru a úvěr splatit z prostředků úvěru poskytnutého jinou bankou, nebo vyčkat na nového věřitele, který portfolio po Sberbank odkoupí s obdobnými riziky, která jsme uváděli u předchozí kategorie.
22.3.2022
Začínal jsem jako běžný makléř v jedné nejmenované realitní kanceláři (která se již dávno rozpadla), kde jsem byl ze všech nejúspěšnější - jednoduše proto, že věci dotahuji do konce, chovám se vždy profesionálně, mám rád lidi a ke klientům jsem empatický. Finančně jsem byl v té kanceláři spokojen, avšak ostatní skutečnosti mne velmi trápily! Chtěl jsem pro klienty jenom to nejlepší, svoji práci dělat čestně a kvalitně, což mi nebylo umožněno. Dost mi vadily tristní advokátní služby, nevýhodné smlouvy a zejména MLM (Multi Level Marketing), na kterém profitovali hlavně manažeři a další osoby na vrcholu pyramidy – která se, jak už to u takových společností bývá, stejně časem zřítila!
Rozhodl jsem se dělat reality jinak – kvalitně! Jenomže tenkrát jsem jako začínající makléř neměl prostředky k tomu koupit franšízu a zapojit se do úspěšné sítě. Založil jsem si proto svoji kancelář, která byla defakto kopií RE/MAX.
Konečně v roce 2017 se mi splnilo vše, po čem jsem toužil - otevřel jsem franšízu RE/MAX Delux a nyní plním mise této kanceláře. Vážím si klientů i kolegů makléřů a jde mi o to, abychom se v kanceláři společně cítili dobře. Po vstupu do RE/MAX jsem byl ohromen! Zjistil jsem, že jsme minimálně o pět let dále, než nejsilnější konkurence a alespoň o deset let od běžných kanceláří!