Některé banky již úrokové sazby zvyšují a lze očekávat, že je budou následovat i další. Proto se může otálení s hypotékou za pár měsíců výrazně prodražit. Na druhou stranu samotný výběr hypotéky byste rozhodně neměli uspěchat. „Máte-li v ruce nabídku, porovnejte ji s úrokovými sazbami na aktuálně poskytovaných hypotékách. Ideální je porovnat vaši nabídku s tzv. hypoindexem, což je průměrná úroková sazba na nově sjednaných hypotékách, vypočtená každý měsíc,“ radí Ondřej Hák, ředitel produktů a rozvoje obchodu equa bank. Dobrým pomocníkem mohou být dostupné srovnávače na internetu, případně je možné kontaktovat některého z poskytovatelů hypotečního úvěru nebo hypotečního makléře.
Při porovnávání nabídek je třeba dívat se na všechny náklady spojené s hypotékou. Dnes už i u hypoték je povinným ukazatelem RPSN neboli roční procentní sazba nákladů, která vám napoví o výhodnosti úvěru. Tato sazba porovnává skutečné náklady na půjčku, započítává totiž všechny poplatky a vyjadřuje, kolik procent z celkové částky zaplatíte ročně navíc.
V případě, že už hypotéku máte, rozhodně by tím vaše pozornost neměla upadat. Je určitě vhodné být ve střehu a dát svojí bance najevo, že se o svoji hypotéku a podmínky průběžně zajímáte. Měli byste sledovat, zda je vaše hypotéka stále výhodná a zda se vám případně nevyplatí hypotéku refinancovat, což se využívá zejména na konci fixační doby. „Banka je povinna vám vystavit nabídku nové úrokové sazby minimálně 3 měsíce před koncem fixace. V případě, že je vaše banka férová, měli byste datum konce fixace úrokové sazby najít ve výpisu z hypotéky, popřípadě v internetovém bankovnictví,“ dodává Ondřej Hák.
Naprostá většina bank dnes používá listinnou podobu, nicméně je třeba si pohlídat, zda náhodou ta vaše nekomunikuje prostřednictvím zpráv v internetovém bankovnictví nebo pomocí e-mailu. S hypotékou se často váže stěhování do nového, a tak v praxi často nastává další problém – oznamovací dopis vám nedorazí, protože banka ještě používá tu starou adresu. V každém případě však můžete požádat o vystavení nabídky. Nejjednodušší je kontaktovat klientské centrum, kde můžete také případně reklamovat, že nabídkový dopis nedorazil. To udělejte alespoň 2 měsíce dopředu. Záleží na podmínkách každé banky, ale posledním momentem, kdy můžete banku požádat o vyčíslení hypotéky a její předčasné splacení, je zpravidla 1 až 4 týdny před koncem úrokové sazby.
V situaci, kdy uvedený termín propásnete, se nic neděje. Hypotéka poběží dál, ale s novou úrokovou sazbou. Její doba platnosti je pak stejně dlouhá jako ta, která právě skončila. Pokud jste například měli úrokovou sazbu fixovanou na 3 roky, pokračujete s novou sazbou další 3 roky. Právo na předčasné splacení hypotéky máte kdykoliv, i v situaci, kdy jste termín změny úrokové sazby zmeškali. V takovém případě už po vás však bude banka nárokovat úhradu nákladů, které jí v souvislosti s předčasným splacením vzniknou. Ty mohou dosahovat u průměrné hypotéky těsně po změně úrokové sazby přibližně 20 až 30 tisíc Kč, díky čemuž se refinancovat v takové chvíli zpravidla nevyplatí. Proto je lepší se raději zajímat dostatečně dopředu a řešit vše včas.
K realitám jsem se dostal po mnoholeté práci ve stavebnictví. A jelikož jsem dostal možnost pracovat pro REMAX, nejznámější značku v oboru nejen u nás ale i na světě, moje volba byla jasná! Vybral jsem si kancelář REMAX Delux, která je v současné době jednou z nejúspěšnějších kanceláří v ČR.
Na remaxu mě zaujal zejména velice propracovaný vzdělávací systém, který ze mě udělal profesionála v oboru realit a dále individuální přístup ke každému klientovy s ohledem na jeho potřeby. Také etický kodex, kterým se musí každý makléř řídit najdete jen málo kde.
Realitní business se v současné době posouvá každým dnem dál a technologie které dnes mám k dispozici mne umožňují prezentovat Vaši nemovitost způsobem před několika lety takřka nevídaným. Prezentace Vaší nemovitosti formou videoprohlídky, virtuální prohlídky, nafocení profesionálním fotografem, home staging a spoustu dalšího, je pro mě při prezentaci Vaší nemovitosti naprostou samozřejmostí. Díky takto propracovanému marketingu se nám daří prodávat Vaše nemovitosti až za o 17 % vyšší cenu než u konkurence.
Jelikož je práce realitního makléře velice různorodá, stala se pro mě nejen prací, ale i koníčkem a životním stylem. Budu rád, když budu moci pomoct či poradit i Vám!