Jak si stál hypoteční trh v květnu?

Hypoteční trh v květnu dle očekávání dále posiloval a celková produkce úvěrů na bydlení dosáhla 23,67 mld. Kč, přičemž hypoteční banky si připsaly úvěry za 21,94 mld. Kč a stavební spořitelny 1,73 mld. Kč. Meziměsíčně produkce již nerostla s takovou dynamikou jako v předchozích měsících a vypadá to tedy, že se trh po zbytek roku bude pohybovat okolo hranice 25 mld. Kč. Mírné ochlazení může nastat tradičně během prázdninových měsíců. Obava z úpravy úvěrových ukazatelů se na jednání ČNB o finanční stabilitě nenaplnila, a tak nic nebrání hypotečnímu trhu, aby dál pokračoval v jízdě směrem vzhůru. Jedna skutečnost tu, ale stále je, ano jsou to úrokové sazby a ty nám mnoho radosti nedělají. Meziměsíčně úrokové sazby na realizovaných úvěrech klesly v květnu o pouhé dva bazické body na hodnotu 5,07 %. Zastavil se tedy pokles úrokových sazeb u hypoték? Dojde zítra k dalšímu snížení základní sazby ČNB? Pokud ano, jak velké snížení to bude a promítne se to do hypotečních sazeb? Spousta otázek na které se pokusíme najít odpovědi.

Po zveřejnění květnové inflace, kdy její hodnota lehce poklesla na 2,6 % by se mohlo zdát, že vše je v naprostém pořádku, inflace se opět dostala do středu tolerančního pásma a nic nebrání tomu, aby ČNB zítra přidala další padesáti bodové snížení základní sazby. Při detailnějším pohledu ale zjišťujeme, že se stále nedaří zmírnit růst cen ve službách, a to může ČNB vést k posunu sazby jen o 25 bodů dolů nebo ponechání na stávající úrovni. Domníváme se, že nejpravděpodobnější je scénář s poklesem o 25 bodů. Ať už zítřejší jednání o sazbách dopadne jakkoliv, vliv na úrokovou sazbu hypotečních úvěrů bude neznatelný, a to hned ze dvou důvodů.

Cena pětiletých úrokových swapů v průběhu června dál oscilovala v pásmu těsně nad 4 % a v meziměsíčním srovnání to vypadá na mírný nárůst hodnoty úrokového swapu. Swap pravděpodobně reaguje na časově nepříznivý vývoj úrokových sazeb v Americe. FED na svém červnovém zasedání ponechal úrokové sazby na stávající úrovni a oznámil, že v letošním roce plánuje pouze jedno snížení sazeb a rovněž upravil svou prognózu o výši dlouhodobé sazby směrem nahoru. To velmi pravděpodobně ještě zvýší tlak na ISR sazby (úrokové swapy). Druhým lokálním faktorem, který dle našeho názoru drží hypoteční sazby v šachu je neochota bank již od počátku letošního roku jakkoli snižovat svou marži v obavě ze spirály refinancování. Nová pravidla pro odchod klienta v době trvání úrokové fixace startují až 1. 9. 2024 do té doby, tedy nelze očekávat, žádné viditelné změny směrem dolů.

1.7.2024

O mně

 

K realitám jsem se dostal po mnoholeté práci ve stavebnictví. A jelikož jsem dostal možnost pracovat pro REMAX, nejznámější značku v oboru nejen u nás ale i na světě, moje volba byla jasná! Vybral jsem si kancelář REMAX Delux, která je v současné době jednou z nejúspěšnějších kanceláří v ČR.

 

Na remaxu mě zaujal zejména velice propracovaný vzdělávací systém, který ze mě udělal profesionála v oboru realit a dále individuální přístup ke každému klientovy s ohledem na jeho potřeby. Také etický kodex, kterým se musí každý makléř řídit najdete jen málo kde.

 

Realitní business se v současné době posouvá každým dnem dál a technologie které dnes mám k dispozici mne umožňují prezentovat Vaši nemovitost způsobem před několika lety takřka nevídaným. Prezentace Vaší nemovitosti formou videoprohlídky, virtuální prohlídky, nafocení profesionálním fotografem, home staging a spoustu dalšího, je pro mě při prezentaci Vaší nemovitosti naprostou samozřejmostí. Díky takto propracovanému marketingu se nám daří prodávat Vaše nemovitosti až za o 17 % vyšší cenu než u konkurence.

 

Jelikož je práce realitního makléře velice různorodá, stala se pro mě nejen prací, ale i koníčkem a životním stylem. Budu rád, když budu moci pomoct či poradit i Vám!

Václav Veselý

Makléř

Certifikáty

realitn_profesion_l_cmyk 1. STUPEŇ - Jan Konečný REMAX rmx-cms Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.