Banky se obávají živelných odchodů klientů ke konkurenci, díky období poklesu úrokových sazeb, které nás čeká. Do září letošního roku může klient odejít i v době běžící fixace jen s administrativním poplatkem v řádu několika stokorun. Nicméně i po 1. 9. 2024 odchod klienta v období trvání fixačního období u stávající banky nebude nijak zásadní ekonomickou bariérou. Náklady na přechod k jiné bance i se zahrnutím nově konstruovaného výpočtu za předčasné splacení, mohou být výrazně nižší než setrvání v bance za původních podmínek. Záležet bude samozřejmě na rozdílu mezi klientovou úrokovou sazbou ve smlouvě a aktuálními sazbami dostupnými na trhu, nesplacenou výší úvěru, délkou období, které zbývá do konce fixace atd.
Součástí této rovnice bude i snaha o udržení klienta stávající bankou tak, že mu nabídne snížení úrokové sazby. Nicméně tento krok je z pohledu bank snížením původního výnosu a je otázkou na kolik bude stávající banka ochotna klientovi sazbu upravit.
Reakce poskytovatelů hypoték s ohledem na budoucí vývoj na hypotečním trhu na sebe nenechaly dlouho čekat.
V lednu letošního roku ukončila Moneta spolupráci s externími zprostředkovateli. Byť je tato zpráva nepříjemná, z pohledu snižující se konkurence schopnosti mezi poskytovateli hypoték, není tato skutečnost nijak zásadního významu. Moneta dlouhodobě svou spolupráci se zprostředkovateli nerozvíjela a bylo to tedy spíše očekávatelné rozhodnutí. Její celkový tržní podíl na hypotečním trhu činil v roce 2023 pouhá 2,4 %.
Po Monetě následovalo neoficiální oznámení Komerční banky, jež naznačovalo, že KB nebude platit provizi za refinancování. Naštěstí KB vše pečlivě zvážila a finální opatření od 1. 4. 2024 sice zavádí nulovou provizi u refinancování v době, kdy klientovi běží fixace, ale pokud je obchod navýšen minimálně o 200 tis. Kč a vyčerpán z 95 %, KB vyplatí standardní provizi. Sečteno tedy, do KB lze dále úvěry refinancovat, i když s dílčími obstrukcemi.
Opravdu zásadní ledovou sprchou pro zprostředkovatelský business bylo oznámení skupiny ČSOB, která stabilně drží tržní podíl mezi 25–30 % hypotečního trhu. Skupina ČSOB oznámila, že od 1. 3. 2024 zavádí dvě následující opatření:
Snižuje provizi za refinancované úvěry do skupiny ČSOB na polovinu, bez ohledu na to, zda dojde k refinancování úvěru uprostřed fixace nebo na jejím konci – nepříjemné rozhodnutí, pramenící z obavy o nekontrolovatelné ztrátě úvěrového portfolia. S extrémní dávkou sebezapření, lze asi takové rozhodnutí částečně pochopit a poradenský trh by se s ním postupně naučil žít.
Zavádí 100% storno provize po dobu 3 let od podpisu úvěru. Takové rozhodnutí opravdu pochopit nelze a dá se přirovnat pouze k vyhlášení války poradenskému businessu. Přijmout odvedenou práci za zprostředkovaný úvěr a po třech letech (v případě, že klient úvěr splatí) sebrat všechny peníze, které byly za odvedenou práci vyplaceny je nemorální a nelze takové jednání nazývat spoluprací.
Věříme, že celá poradenská komunita je připravena, maximálně eliminovat produkci do skupiny ČSOB a ukázat tak skupině ČSOB, že spolupráce je vztah, který musí být založen na respektu obou stran a vzájemné výhodnosti.
27.3.2024
Jsem součástí realitní kanceláře RE/MAX již 16 let. 💙
Už si ani nedovedu představit, že by RE/MAX nebyl součástí mého života, mé rodiny, mě...
Začalo to v roce 2008, kdy jsme založili v Ostravě s nejbližší rodinou realitní kancelář RE/MAX Profit a od té doby jsme s Profitem ušli pěknou cestu plnou neskutečných příběhů, ale jak se říká člověk míní, život mění.
Během tohoto období jsem mohla pomoci velkému množství klientů.
Nesmírně si vážím jejich důvěry a je pro mě ctí, že mi svěřili péči o jejich nemovitosti, sny a investice. Nebýt těchto skvělých klientů a každé úžasné spolupráce, nemohla bych růst a pracovně se rozvíjet. S pokorou přijímám každou zkušenost, kterou mi tento obor přináší. Mám to štěstí, že mohu dělat to, co mě baví a naplňuje.
Těším se na každý jednotlivý životní příběh, Vaše zkušenosti a každou Vaši nemovitost.
Pro své klienty chci jen to nejlepší. Chtěla bych každému, kdo se na mě obrátí dopřát přesně to, co bych si sama od svého makléře přála. Maximální péči, lidskost a pohodlí.