Ceny hypoték i nemovitostí nadále rostou

V loňském roce zavedla Česká národní banka Jak se ukázalo v minulém roce, ani tato přísnější pravidla pravidla pro poskytování hypoték. Reagovala tak se na zájmu o hypoteční úvěry příliš neprojevila. Podle na extrémně nízké hypoteční úvěry, jejichž údajů, které zveřejnila Hypoteční banka, dosáhl v roce 2017 úroková sazba byla hluboko pod 2 procenty. objem poskytnutých hypoték částky 224 miliard korun, což Nová pravidla například omezují poskytování je jen o dvě miliardy korun méně než v rekordním roce 2016. tzv. stoprocentních hypoték. Zájemci o vlastní bydlení musejí mít naspořeno minimálně 10 procent z ceny nemovitosti, ideálně by ale měli mít alespoň 20 procent vlastních prostředků. Česká národní banka tak reagovala na situaci na hypotečním trhu, kdy objem poskytnutých hypoték v roce 2016 dosáhl částky 226 miliard korun, což je dosud rekord.

ceny hypoték i nemovitostí nadále rostou

Jak se ukázalo v minulém roce, ani tato přísnější pravidla se na zájmu o hypoteční úvěry neprojevila podle údajů, které zveřejnila údajů, které zveřejnila Hypoteční banka, dosáhl v roce 2017objem poskytnutých hypoték částky 224 miliard korun, což je jen o dvě miliardy korun méně než v rekordním roce 2016. Omezení výše úvěru k zástavní hodnotě nemovitosti, tzv. LTV ze strany České národní banky naopak výrazně oživilo trh se stavebním spořením. Žadatelé o hypotéku s nedostatkem vlastních prostředků tak byli nuceni část úvěru dofinancovat za pomocí produktů stavebních spořitelen. Úvěry na bydlení ze stavebního spoření proto vzrostly v loňském roce o 8,6 miliardy korun. Růst ceny hypoték se už projevil na statistických údajích z ledna letošního roku. Zatímco ještě vloni vydala průměrná česká domácnost na splátku hypotéky 35 procent svých příjmů, letos v lednu už to bylo 42 procent, navzdory růstu mezd. Zatím rekordně nejdražší bylo bydlení v roce 2009. Tehdy vydaly české domácnosti na splátky svých hypoték přesně polovinu příjmů.

 

Výhled na rok 2018

Finanční analytici a hypoteční specialisté očekávají, že v letošním roce dojde k mírnému ochlazení zájmu o hypoteční úvěry a také k růstu úrokových sazeb, které by po mnoha letech měly překročit hranici 3 procent. Naposledy k překročení této hranice došlo v roce 2014, kdy byla průměrná úroková sazba 3,1 procenta. Za posledních 15 let byly nejdražší hypotéky v roce 2009. Průměrná úroková sazba tehdy dosáhla úrovně 5,77 procenta. Naopak nejlevněji vyšlo bydlení v roce 2016, kdy úrokové sazby byly menší než 2 procenta. Odborníci každopádně očekávají, že také v letošním roce bude pokořena hranice 200 miliard korun, co se týče objemu poskytnutí hypotečních úvěrů. 

 

Ceny nemovitostí porostou

Zlevnění se nedočkají ani nemovitosti. Pro kupující je tou optimističtější variantou, že jejich ceny budou stagnovat. Podle odborníků však spíše porostou, a to minimálně o 5 procent. Záleží samozřejmě na kraji, v němž se nemovitost nachází. I nadále budou nejdražší nemovitosti v Praze. Už v lednu bylo patrné zdražení oproti loňskému roku. Byty průměrně zdražily o 370 tisíc korun. Průměrná cena je nyní 2,66 milionu korun. Nejdražší je stále bydlení v Praze a v Jihomoravském kraji. Na splátku hypotéky zde potřebujete 69, respektive 49 procent příjmu. Nejlevnější je stále bydlení v kraji Ústeckém, kde za měsíční splátku vydáte pouze 13,8 procenta svého příjmu. I tak je to ale o 2,5 procenta více než v roce loňském. I přes další zdražování by však ceny neměly stoupat tak strmě jako v loňském roce. Nemovitosti budou dražší hlavně ve velkých městech, naopak v některých regionech mohou ceny stagnovat. Nicméně zlevňování hned tak nepřijde. Kdo proto vyčkává s nákupem nemovitosti na příznivější ceny, letos se jich nedočká.

O mně

“Věřím, že prostor, který nás obklopuje, ovlivňuje naši náladu, spokojenost 💫 i chuť do života.”

 

Nemovitosti a vše kolem bydlení je mojí vášní již od roku 2010, kdy jsem začínala jako interiérová designérka. Postupem času jsem zjistila, že cesta k vysněnému domovu začíná už samotným výběrem nemovitosti a často pokračuje její rekonstrukcí či úpravou. Tento proces mě přivedl k myšlence stát se průvodcem svých klientů od samého začátku – tedy už při výběru nemovitosti. 

 

Díky své kombinaci zkušeností z realitního trhu a interiérového designu vidím v nemovitostech skrytý potenciál, umím navnímat daný prostor a ukázat ho zájemcům co nejatraktivněji. Spojuji kreativní přístup s organizační precizností, aby vše probíhalo hladce a bez stresu. Mojí prioritou je, aby se klienti cítili po celou dobu spolupráce jistě a měli pocit, že je o vše dokonale postaráno.

 

Pro práci v realitách jsem si po pečlivém uvážení vybrala právě značku RE/MAX se silným zázemím a propracovaným systémem vzdělávání, které mně neustále posouvá dál. V brněnském Deluxu mě pak nadchli energií - tahem na branku, příjemným prostředím a přátelským kolektivem.

 

Moderní digitální marketing je tu jedna z priorit – a to mě baví. 👍 Náš dosah, nejen na sociálních sítích, oslovuje opravdu velký počet lidí, čehož si cení každý prodávající. Současně dostáváme pozitivní zpětnou vazbu od zájemců na prohlídkách, kteří si chválí dostatek poskytnutých informací. Můžete tedy počítat s tím, že Vaši nemovitost představím zcela profesionálně – od videoprohlídek a kvalitních fotografií až po 3D virtuální skeny, fotorealistické vizualizace či home staging. Zajistím vše tak, aby Vaše nemovitost mezi ostatními vynikla a byla představena v tom nejlepším světle.

 

Kromě skvělé prezentace ale věřím i v lidský přístup a vzájemnou důvěru, díky které klienti cítí, že jsou v dobrých rukou. Za bezpečnost, serióznost a profesionalitu během celého realitního procesu Vám v RE/MAX Delux ručíme!

 

Pokud uvítáte radu či pomoc při hledání vhodného bydlení, pronájmu nebo prodeji Vaší nemovitosti, budu ráda, když se na mě obrátíte. Osobně se postarám o to, aby vše klaplo!  😊

Zuzana Patáková

Makléř

Certifikáty

195x200_RMX_Aukcni_specialista rmx-cms realitn_profesion_l_cmyk Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.