✅ Červencové hypoteční výsledky trhu 📈

Červencové hypoteční výsledky jsou velmi podobné červnovým číslům a nedošlo tedy k žádnému neočekávanému překvapení.

Celková produkce dosáhla 23,75 mld. Kč přičemž hypoteční banky si připsaly úvěry za 21,84 mld. Kčstavební spořitelny 1,91 mld. Kč. Ve srovnání s červnem je to tedy zanedbatelný pokles. Úrokové sazby na realizovaných úvěrech meziměsíčně zůstávají na stejné hodnotě tedy 5,06 %. Paradoxně na nových hypotečních úvěrech byla realizovaná sazba dokonce o jeden bazický bod vyšší.

To vše navzdory avizovanému poklesu základní reposazby ČNB na hodnotu 4,5 % na konci července a plynulému poklesu úrokových swapů, který pokračuje i průběhu měsíce srpna. Průměr pětiletého úrokového swapu za červenec byl 3,57 %, za první dvě dekády srpna pak činil 3,23 %. Bohužel na nabízených sazbách se tento pokles nijak neodráží, jelikož konkurenční prostředí na českém trhu je vážně deformované.

Podíl tří největších bank ve druhém čtvrtletí, přepočtený na celkovou produkci trhu činil 70,2 %. Oproti prvnímu kvartálu letošního roku TOP trojka tak svou pozici navýšila o téměř pět procent. Zda je takové prostředí zdravé necháváme na úvaze každého čtenáře.

Podíly hypotečních bank podle objemu produkce ve II. čtvrtletí 2024 

Lepší konkurenceschopnosti zcela jistě nepomáhá přetrvávající situace ve skupině ČSOB, která uplatňuje vůči externím zprostředkovatelům 100% tříletá storna provizízačíná mírně ztrácet svůj podíl na trhu.

Po ostrém spuštění digitální platformy NoBy, která koncem června ze dne na den nahradila stávající hypoteční proces v Komerční bance, bohužel KB procesně kolabuje a stabilizace je zatím v nedohlednu. Z této situace tedy těží Česká spořitelna, která si na nedostatek nových obchodů rozhodně nemůže stěžovat.

Bohužel uvedené anomálie ještě více poškozují konkurenční prostředí, a tak dle našeho názoru nelze očekávat v nejbližších týdnech nějaké výraznější snižování sazeb. Jak dlouho mohou tři nejsilnější hráči držet úrokové sazby mimo realitu finančních trhů si netroufáme odhadovat. 

Zájem o hypotéky u klientů roste a více jak dvouletá odkládaná spotřeba se projevuje růstem trhu, bohužel se tak děje ve velmi narušeném konkurenčním prostředí. Marže bank tedy dál vesele rostou a rostou. Na českém hypotečním trhu dlouhodobě více než dvě třetiny produkce banky získávají od externích zprostředkovatelů, to je faktický stav, který vznikl přirozeným vývojem za posledních 25 let. Zákazník velmi dobře chápe, že jeden produkt od jedné značky bude vždy méně objektivní než srovnání všech dostupných řešení na trhu.

Bohužel banky se s tímto přirozeným vývojem nechtějí vyrovnatsnaží se své externí dodavatele nejrůznějšími kroky znevýhodňovat nebo dokonce zcela eliminovat. Od zavádění částečných storen provizí, po ukončení spolupráce některých menších bank, až k 100% stornům na tři roky od skupiny ČSOB a našla by se i celá řada dalších „přátelských kroků“.

Dalším stupněm, který hypoteční externí distribuci čeká budou průběžné provize. Systém, jež bude vázat část odměny poradce na setrvání klienta v bance po blíže nespecifikovanou dobu. Změna obchodního modelu přijde a bude mít zásadní dopad na obchodní vazby mezi hypotečními poradci a jejich doporučiteli, ať už z řad realitních makléřů nebo developerů.

Jak bude nový model průběžných provizí vypadat parametricky, kdy a kým bude na trh zaveden jako prvním, je v tuto chvíli naprosto nejasné. Jasné je jen to, že se výrazně dotkne stávajících obchodních vazeb a do oboru přinese více složitosti. Věříme, že i přes všechny složitosti hypotečního trhu bude dál růst povědomí a důvěra zákazníků v nezávislé porovnání všech dostupných řešení na trhu.

28.8.2024

O mně

“Věřím, že prostor, který nás obklopuje, ovlivňuje naši náladu, spokojenost 💫 i chuť do života.”

 

Nemovitosti a vše kolem bydlení je mojí vášní již od roku 2010, kdy jsem začínala jako interiérová designérka. Postupem času jsem zjistila, že cesta k vysněnému domovu začíná už samotným výběrem nemovitosti a často pokračuje její rekonstrukcí či úpravou. Tento proces mě přivedl k myšlence stát se průvodcem svých klientů od samého začátku – tedy už při výběru nemovitosti. 

 

Díky své kombinaci zkušeností z realitního trhu a interiérového designu vidím v nemovitostech skrytý potenciál, umím navnímat daný prostor a ukázat ho zájemcům co nejatraktivněji. Spojuji kreativní přístup s organizační precizností, aby vše probíhalo hladce a bez stresu. Mojí prioritou je, aby se klienti cítili po celou dobu spolupráce jistě a měli pocit, že je o vše dokonale postaráno.

 

Pro práci v realitách jsem si po pečlivém uvážení vybrala právě značku RE/MAX se silným zázemím a propracovaným systémem vzdělávání, které mně neustále posouvá dál. V brněnském Deluxu mě pak nadchli energií - tahem na branku, příjemným prostředím a přátelským kolektivem.

 

Moderní digitální marketing je tu jedna z priorit – a to mě baví. 👍 Náš dosah, nejen na sociálních sítích, oslovuje opravdu velký počet lidí, čehož si cení každý prodávající. Současně dostáváme pozitivní zpětnou vazbu od zájemců na prohlídkách, kteří si chválí dostatek poskytnutých informací. Můžete tedy počítat s tím, že Vaši nemovitost představím zcela profesionálně – od videoprohlídek a kvalitních fotografií až po 3D virtuální skeny, fotorealistické vizualizace či home staging. Zajistím vše tak, aby Vaše nemovitost mezi ostatními vynikla a byla představena v tom nejlepším světle.

 

Kromě skvělé prezentace ale věřím i v lidský přístup a vzájemnou důvěru, díky které klienti cítí, že jsou v dobrých rukou. Za bezpečnost, serióznost a profesionalitu během celého realitního procesu Vám v RE/MAX Delux ručíme!

 

Pokud uvítáte radu či pomoc při hledání vhodného bydlení, pronájmu nebo prodeji Vaší nemovitosti, budu ráda, když se na mě obrátíte. Osobně se postarám o to, aby vše klaplo!  😊

Zuzana Patáková

Makléř

Certifikáty

195x200_RMX_Aukcni_specialista rmx-cms realitn_profesion_l_cmyk Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.