Povinnost zpracování PENB

Obecně platí, že když chcete prodávat nemovitost, budete mít nejspíše povinnost nechat si zpracovat PENB. Tento průkaz energetické náročnosti budovy se stanovuje výpočtem celkové roční dodané energie potřebné na vytápění, větrání, chlazení, klimatizaci, přípravu teplé vody a osvětlení při standardním užívání.

Podle zákona je povinen předložit PENB skoro každý vlastník budovy (kromě výjimek) a bytové jednotky, komerčních či obchodních prostor při jejím prodeji nebo pronájmu. Vlastník jednotky či objektu je tak povinen zajistit na vlastní náklady zhotovení energetického průkazu pro jeho předložení již při samotné inzerci a nabídce nemovitosti. A také při uzavírání kupní smlouvy, kde je povinen ze zákona tento průkaz kupujícímu předat při podpisu smlouvy (může být i ověřená kopie).

Kdy musí být PENB přiložen

Platnost průkazu energetické náročnosti budovy je 10 let nebo do provedení větších změn, min. 25 % změn na „obálce“ budovy. PENB musí být přiloženo k dokumentaci v těchto situacích:

  • při výstavbě nových budov,
  • při prodeji bytu či objektu,
  • při větších změnách dokončených budov,
  • při pronájmu domu či budovy,
  • při pronájmu bytu, skladu, kanceláře nebo obchodních prostor,
  • při kolaudaci budov či změně tepelného zdroje, při instalaci tepelného čerpadla (změna tarifu u dodavatele elektřiny),
  • při žádosti o územní rozhodnutí,
  • při žádosti o dotační podporu,

Výjimky pro zpracování PENB

Existují i výjimky, kdy PENB není potřeba. Taková výjimka se vztahuje na tyto objekty a situace:

  • objekty s menší obývanou plochou než 50 m2
  • objekty rekreační, chaty, chalupy a objekty podle LV užívané pouze pro rekreaci
  • objekty uvedené do provozu před rokem 1947, které neprošly větší změnou na obálce budovy (max. 25 %), či výměnou tepelného zdroje

Průkaz energetické náročnosti budov se nevyžaduje ani u změny nájemníků a při prodeji podniků nebo jejich částí. Tato povinnost se také netýká památek, objektů v památkové zóně a objektů pro náboženské účely, průmyslové a zemědělské budovy se spotřebou do 700 GJ.

Cokoliv ohledně PENB vám určitě vysvětlí každý schopný makléř.

27.5.2021

O mně

„Věřím, že prostor, ve kterém žijeme, nás dokáže inspirovat, uklidnit i zlepšit náladu.“🌟 A tak se vše kolem bydlení stalo mou srdcovou záležitostí !

 

Nemovitosti mě pohltily už v roce 2010, kdy jsem začínala jako interiérová designérka. Při práci jsem si ale uvědomila, že cesta ke krásnému bydlení nezačíná jen nábytkem, ale už při výběru správné nemovitosti. A proto jsem se vrhla i do světa realit. 🏡

 

Vidím věci jinak – díky zkušenostem z designu umím v nemovitostech objevit i jejich skrytý potenciál, navnímat daný prostor a ukázat ho zájemcům v tom nejlepším světle. Tato práce mě baví, protože propojuje kreativitu, organizaci i komunikaci. Takže ať už prodáváte, pronajímáte nebo hledáte - se mnou máte jistotu, že to bude profesionální, promyšlené a přitom lidské.

 

Pro práci v realitách jsem si po pečlivém uvážení vybrala právě značku RE/MAX se silným zázemím a propracovaným systémem vzdělávání, které mně neustále posouvá dál. V brněnském RE/MAX Delux mě pak nadchli svou energií, příjemným prostředím a přátelským kolektivem.

 

Moderní digitální marketing je tu jedna z priorit – a to mě baví. Díky tomu totiž dokážeme Vaši nemovitost dostat do hledáčku těch správných lidí. Ať už jde o krásné fotografie, poutavé videoprohlídky, 3D skeny nebo pečlivý home staging, postarám se o to, aby Vaše nemovitost zaujala toho správného kupce nebo nájemce.

 

A hlavně – přistupuji ke všem klientům lidsky a s úsměvem. Takže pokud potřebujete s čímkoliv kolem bydlení poradit nebo pomoct, ozvěte se. Ráda se postarám o to, aby vše klaplo!  😊

 

Za bezpečnost, serióznost a profesionalitu během celého realitního procesu Vám v RE/MAXU Delux ručíme!  🤝

 

Zuzana Patáková

Makléř

Certifikáty

195x200_RMX_Aukcni_specialista rmx-cms realitn_profesion_l_cmyk Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.