Jak na úspěšný prodej chalupy? Vše, co potřebujete vědět

Situace na trhu rekreačních nemovitostí je zvlášť pro majitele chalup velmi růžová. Poptávka totiž stále roste a je mnohonásobně vyšší než nabídka. Jak na prodej chalupy, abyste ze situace co nejvíce vytěžili? 

Obsah článku

Ideální načasování pro prodej chalupy

Jestli vlastníte chatu nebo chalupu a přemýšlíte o jejím prodeji, nemohli jste si najít lepší dobu. Všechno se sešlo tak, že můžete mít maximální zisk. A to hned z několika důvodů:

1. Dlouhodobé zvyšování cen chat a chalup

V posledních letech ceny chalup rostou, až o desítky procent. Například už v roce 2020 byl prodej chalupy výhodný. Ceny poskočily o pětinu, někde až o 25 %. Kdybyste na podzim roku 2019 chtěli prodat chalupu za 1,5 milionu Kč, o rok později byste ji s přehledem prodali za 2 miliony. 

Poptávka především po obyvatelných chalupách stále převyšuje nabídku. A to zvláště v oblastech jako jsou Krkonoše, Šumava, Jizerské hory a Beskydy, u Prahy zase okolí Berounky a Posázaví.

2. Zkušenost s koronavirem přeje prodejům chalup

Dalším faktorem, který zásadně ovlivnil prodej chalup, je koronavirus. I když se momentálně neřeší tak jak dřív, koronovarisu zásadně přispěl ke zvyšování cen. Majitelé bytů najednou nechtěli být zavření doma a začali pátrat po chalupách na venkově. To samozřejmě rapidně posílilo poptávku. 

3. Válečná krize, která přispěla ke zvyšování cen nemovitostí

Prodej chalupy je teď extrémně výhodný také díky tomu, že ceny rostou všeobecně. Už během koronakrize došlo ke zdražování stavebních materiálů. Vypadalo to, že hůř nebude. Jenže v souvislosti s válečným konfliktem se ceny za všechno ještě zvyšují. A projevuje se to také na cenách nemovitostí, včetně chat a chalup. 

Proto je momentálně prodej chalup extrémně ziskový. 

Zvlášť, pokud si necháte nemovitost profesionálně odhadnout, můžete chalupu prodat až za o 17 % vyšší cenu

Na jeden prodej chalupy klidně i 10 vážných zájemců

Všechny výše uvedené faktory zapříčinily to, že se na jednu prodávanou chalupu hlásí klidně i desítky zájemců. A nejde o “realitní turisty”, ale obvykle o skutečné zájemce. 

Takže můžete klidně prodat chalupu prvnímu zájemci poměrně rychle. Ale mnohem výhodnější je počkat, protože mnoho lidí zaplatí za chalupu víc. Zvlášť, když se svěříte do péče kvalitního realitního makléře

Ujasnění statusu při prodeji chalupy

Jestli vážně uvažujete o prodeji chalupy, ujasněte si status nemovitosti. Zatímco chalupy jsou v podobné cenové relaci jako starší rodinné domy, chaty mají mnohem nižší cenu. 

Nezáleží přitom jen na velikosti nebo obyvatelnosti, obrovskou roli hraje číslo, které má objekt přidělené v rámci dané obce. Chalupy jsou totiž zkolaudovány jako budovy určené k bydlení, a proto mají přidělené číslo popisné. 

Naopak chaty mají jen číslo evidenční, které je vyhrazeno pro budovy určené pro rodinnou rekreaci nebo budovy dočasného charakteru. Může se tedy stát, že velká nemovitost zařízená k bydlení se cenou nepřiblíží rodinnému domu, protože jde o chatu. 

TIP: V některých případech je možné provést rekolaudaci z rekreační nemovitosti na obytnou, ale dům musí splnit zákonné parametry pro trvalé bydlení. Nejčastějším problémem jsou nízké stropy, malá okna apod. 

Chalupy, které se prodávají za nejvyšší ceny

Za nejvíce peněz se prodávají chalupy, které majitelé pronajímají ke krátkodobým pobytům. Jde o chalupu, kterou si běžně objednáváte na letní prázdniny nebo na prodloužený víkend. 

Jde o to, že majitelé těchto chalup mohou dokázat roční výnos za pronájem za poslední roky. Jde především o zajímavá rekreační místa jako jsou například hory nebo chalupy vyšperkované o jiné další parametry. 

Dalším faktorem výše ceny při prodeji je například občanská vybavenost, jako jsou restaurace, školka, pošta apod. 

Podívejte, za jaké ceny prodáváme chalupy a chaty

7 věcí, na které se zaměřit při prodeji chalupy

Jak se na prodej chalupy připravit tak, aby byla v očích zájemců naprosto neodolatelná a vše proběhlo bezvadně? Zaměřte se hlavně na tyto věci:

1. Pravdivé a podložené informace při prodeji chalupy

Zájemcům v první řadě sdělujte výhradně pravdivé a podložené informace. Vyhnete se tak pozdějšímu sporu, zda byla ta informace řečena či ne. Zájemci pak rádi takový spor využijí k tlaku na snížení prodejní ceny. Věřte, že by se vám to výrazně nevyplatilo. 

2. Při prodeji chalupy si připravte výpis z katastru nemovitostí

Základem při prodeji chalupy je výpis z katastru nemovitostí. Tím prokážete, že jste skutečnými vlastníky chalupy nebo chaty. Zároveň majitelé zjistí, zda není chalupa zatížená zástavou, exekucí, soudním sporem apod. 

Zároveň je z výpisu zřejmé, že je součástí pozemek nebo že chalupa stojí na cizím pozemku. 

3. Správné zakreslení chalupy v katastru nemovitostí

Támhle přístavba, tady kůlnička… Problém některých chalup je, že byly vystavěny v dobách dávno minulých, kdy se na právní stránku moc nehledělo. Proto se stává, že mnoho úprav bývá provedeno na černo a vy o tom ani nemusíte vědět. 

Tohle je opravdu důležité vědět před prodejem. Nejlépe ve spolupráci s místním stavebním úřadem tento rozpor případně napravte.

Pokud se v tomhle při prodeji chalupy chybuje, může to kupce odradit nebo celý prodej oddálit o několik měsíců. 

4. Právně zajištěný přístup prodávané chalupy

V katastrální mapě zjistíte, jestli je příjezdová cesta k chalupě opravdu vaše. Někdy v tom mohou být zmatky nebo to doposud fungovalo na “dobré slovo”. Zjistěte proto, kdo vlastní cestu a jaké máte právo k jejímu užívání.

Je super, že po cestě už 20 let jezdíte. Ale máte právo tuto cestu užívat? Ověřením příjezdu otevřete cestu zájemcům, kteří financují koupi chaty úvěrem a budete vědět, že tato skutečnost nezkazí jednání se solventním zájemcem. 

Chcete, aby se o vše ostatní postaral někdo jiný a vy si ušetřili starosti? Svěřte se nám. Prodejte jednoduše za více peněz.

Začněme odhadem ceny chalupy

5. Technické revize před prodejem chalupy

Pokud prodáváte chalupu, tak kupující chce mít vše v naprostém pořádku. Když už platí tak vysokou cenu, tak proč pak řešit dalších dvacet věcí. Disponujete revizí na komín, elektřinu nebo třeba kotel

Skvěle! Ukazujete tím zájemcům smysl pro pořádek a dáváte tak najevo, že se o chalupu staráte, jak nejlépe umíte. Získáváte tak kladné body při získávání důvěry.

6. Nutnost doložení stavební dokumentace

Podle §125 stavebního zákona jste při prodeji chalupy povinni kupujícímu doložit při prodeji veškerou stavební dokumentaci k nemovitosti, která byla potřeba ke kolaudaci stavby nebo jejím ohlášení o užívání a při prodeji ji předat kupujícímu.

Pokud nemáte dokumentaci k dispozici, můžete získat její duplikát na místně příslušném stavebním úřadě.

7. Profesionální prezentace, se kterou při prodeji chalupy získáte maximální cenu

Můžete si dát hodně záležet, chalupu před prodejem dokonale uklidit a posekat zahradu. Můžete udělat maximum. Ale podle našich zkušeností víme, že když prodej chalupy svěříte profesionálům, odrazí se to na výši prodejní ceny

Jde například o text inzerátů, video prohlídky a celý marketing při prodeji nemovitosti. Všechno dohromady zvýší finální cenu při prodeji chalupy a vy jen získáte. 

Podívejte se, jak vypadá profesionální prezentace nejen při prodeji chalupy

Jak z obrovského zájmu o chalupy vytěžit maximum? 

Prodej chalupy může vypadat za současných podmínek jako perfektní situace. Je ale třeba zůstat v klidu a neprodávat ihned prvnímu zájemci. Co když vám dá někdo mnohem víc peněz? 

Proto je důležité nejdříve nastavit perfektní prodejní cenu, se kterou chalupu nabídnete s největším ziskem. A od toho jsme tady my. 

Před prodejem chalupy provedeme profesionální odhad ceny nemovitosti. Díky tomu můžete získat až o 17 % víc. Spolehněte se na nás. 

O mně

“Věřím, že prostor, který nás obklopuje, ovlivňuje naši náladu, spokojenost 💫 i chuť do života.”

 

Nemovitosti a vše kolem bydlení je mojí vášní již od roku 2010, kdy jsem začínala jako interiérová designérka. Postupem času jsem zjistila, že cesta k vysněnému domovu začíná už samotným výběrem nemovitosti a často pokračuje její rekonstrukcí či úpravou. Tento proces mě přivedl k myšlence stát se průvodcem svých klientů od samého začátku – tedy už při výběru nemovitosti. 

 

Díky své kombinaci zkušeností z realitního trhu a interiérového designu vidím v nemovitostech skrytý potenciál, umím navnímat daný prostor a ukázat ho zájemcům co nejatraktivněji. Spojuji kreativní přístup s organizační precizností, aby vše probíhalo hladce a bez stresu. Mojí prioritou je, aby se klienti cítili po celou dobu spolupráce jistě a měli pocit, že je o vše dokonale postaráno.

 

Pro práci v realitách jsem si po pečlivém uvážení vybrala právě značku RE/MAX se silným zázemím a propracovaným systémem vzdělávání, které mně neustále posouvá dál. V brněnském Deluxu mě pak nadchli energií - tahem na branku, příjemným prostředím a přátelským kolektivem.

 

Moderní digitální marketing je tu jedna z priorit – a to mě baví. 👍 Náš dosah, nejen na sociálních sítích, oslovuje opravdu velký počet lidí, čehož si cení každý prodávající. Současně dostáváme pozitivní zpětnou vazbu od zájemců na prohlídkách, kteří si chválí dostatek poskytnutých informací. Můžete tedy počítat s tím, že Vaši nemovitost představím zcela profesionálně – od videoprohlídek a kvalitních fotografií až po 3D virtuální skeny, fotorealistické vizualizace či home staging. Zajistím vše tak, aby Vaše nemovitost mezi ostatními vynikla a byla představena v tom nejlepším světle.

 

Kromě skvělé prezentace ale věřím i v lidský přístup a vzájemnou důvěru, díky které klienti cítí, že jsou v dobrých rukou. Za bezpečnost, serióznost a profesionalitu během celého realitního procesu Vám v RE/MAX Delux ručíme!

 

Pokud uvítáte radu či pomoc při hledání vhodného bydlení, pronájmu nebo prodeji Vaší nemovitosti, budu ráda, když se na mě obrátíte. Osobně se postarám o to, aby vše klaplo!  😊

Zuzana Patáková

Makléř

Certifikáty

195x200_RMX_Aukcni_specialista rmx-cms realitn_profesion_l_cmyk Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.