Plánujete prodej nemovitosti, ale netušíte, za kolik ji prodat? Když s ní vyjdete na trh pod cenou, proděláte i statisíce. Pokud ji předražíte, nejspíš po ní neštěkne ani pes. Jak na ideální odhad tržní ceny?
Obsah článku
Ceny domů či bytů se v průběhu času mění. Jednou dole, podruhé nahoře. Může za to lokalita, velikost domu a spousty dalších okolností. Přesně určit tržní cenu nemovitosti je tak záludný hlavolam, který dokáže nejlépe rozluštit zkušený makléř.
Používá k tomu cenové mapy, specifické databáze a hlavně přehled o aktuálním dění na realitním trhu. Proto je rozdíl mezi odhadem tržní ceny laika a profesionála někdy až propastný.
Mohli bychom vám tady popisovat a vysvětlovat, jak obecně vzniká tržní cena, jaká je definice tržní ceny podle zákona 151/1997 Sb. Zákon o oceňování majetku...To si však na internetu můžete najít sami.
Vás ale určitě nejvíc zajímá, jak se stanovuje tržní cena nemovitosti.
Tak pojďme na to.
Je toho hodně. Především porovnává nemovitost s podobnými nemovitostmi v daném místě. Na základě různých koeficientů zohlední odlišnosti mezi prodávanou a porovnávanou nemovitostí.
Rozdíly spočívají především v:
Bratři Slováci mají pro nemovitost krásný název – nehnuteľnosť. Z toho plyne, že s domem či bytem nepohnete, a proto má poloha zásadní vliv na tržní cenu nemovitosti.
Může vás například překvapit vysoká tržní cena za “zbořeninu”, která však stojí na perspektivním místě (platíte především za pozemek). Jindy vás zase může očarovat krásný rodinný dům za prima tržní cenu, jenž nejspíš stojí na nevhodném místě.
Když se rozhodnete prodat nemovitost, nejspíš nechcete jít do horšího. Stejně tak uvažují i kupující. Technický stav objektu má proto co dočinění s tržní cenou. Je váš byt po rekonstrukci? Nebo inzerujete novostavbu? To pro vás znamená plusové body. Většina lidí se totiž nejraději rovnou nastěhuje a nechce nic řešit.
Nebo se chcete zbavit zanedbané usedlosti po babičce? Zanedbané objekty naopak tržní cenu nemovitosti sráží.
Dále má na tržní cenu vliv také použití stavebního materiálu. Byt v cihlovém domě prodáte za lepší peníze, než v paneláku bez zateplení. Stejně tak má silné slovo energetická náročnost budovy.
Když kupujete nový dům, nebo byt, nepořizujete si jenom “hmotu”. Například u domů záleží na poloze v obci, u bytu, v jakém je podlaží a dalších faktorech:
Mohli bychom vypisovat dál, protože každá nemovitost “má to své”.
Když máte malé děti, nejspíš se neodstěhujete do vesnice, kde není školka, a ani dětské hřiště. Určitě zapátráte, jaké máte možnosti: Je blízko obchod s potravinami? Autoservis? Dostanete se rychle k doktorovi? Jsou v okolí možnosti nového zaměstnání?
Máte si kam zajít za zábavou?
Jaký je územní plán obce? Nepostaví vám za humny za 10 let dálnici?
To je pouze část otázek, na které i mnohé další zná profesionální realitní makléř odpovědi. A díky tomu dokáže odhadnout tržní cenu.
Při prodeji nemovitosti počítejte také s investicemi, které Vás neminou (pokud chcete prodat za perfektní cenu):
Může se zdát, že tyto náklady budou zbytečně vynaložené. Ale opak je pravdou. Pokud v tomto ohledu uděláte pro prodej maximum, příznivě se vám to vrátí na prodejní tržní ceně.
Zkušený realitní makléř má v rukávě ještě několik es. Tržní cenu může zpřesnit, pokud jsou k dispozici skutečné prodejní ceny obdobných nemovitostí získané například ze smluv z katastru nemovitostí.
Na základě porovnání s prodávanou nemovitostí se stanoví „tržní hodnota“ a to už je jen kousek k tržní ceně, tedy částce, za kterou se nemovitost skutečně prodá.
Ačkoliv tuto cenu nejde nikdy přesně určit, makléř se k ní umí maximálně přiblížit.
„Věřím, že prostor, ve kterém žijeme, nás dokáže inspirovat, uklidnit i zlepšit náladu.“🌟 A tak se vše kolem bydlení stalo mou srdcovou záležitostí !
Nemovitosti mě pohltily už v roce 2010, kdy jsem začínala jako interiérová designérka. Při práci jsem si ale uvědomila, že cesta ke krásnému bydlení nezačíná jen nábytkem, ale už při výběru správné nemovitosti. A proto jsem se vrhla i do světa realit. 🏡
Vidím věci jinak – díky zkušenostem z designu umím v nemovitostech objevit i jejich skrytý potenciál, navnímat daný prostor a ukázat ho zájemcům v tom nejlepším světle. Tato práce mě baví, protože propojuje kreativitu, organizaci i komunikaci. Takže ať už prodáváte, pronajímáte nebo hledáte - se mnou máte jistotu, že to bude profesionální, promyšlené a přitom lidské.
Pro práci v realitách jsem si po pečlivém uvážení vybrala právě značku RE/MAX se silným zázemím a propracovaným systémem vzdělávání, které mně neustále posouvá dál. V brněnském RE/MAX Delux mě pak nadchli svou energií, příjemným prostředím a přátelským kolektivem.
Moderní digitální marketing je tu jedna z priorit – a to mě baví. Díky tomu totiž dokážeme Vaši nemovitost dostat do hledáčku těch správných lidí. Ať už jde o krásné fotografie, poutavé videoprohlídky, 3D skeny nebo pečlivý home staging, postarám se o to, aby Vaše nemovitost zaujala toho správného kupce nebo nájemce.
A hlavně – přistupuji ke všem klientům lidsky a s úsměvem. Takže pokud potřebujete s čímkoliv kolem bydlení poradit nebo pomoct, ozvěte se. Ráda se postarám o to, aby vše klaplo! 😊
Za bezpečnost, serióznost a profesionalitu během celého realitního procesu Vám v RE/MAXU Delux ručíme! 🤝