Prodat, nebo neprodat: kdy je správná chvíle pro prodej nemovitosti?

Majitele nemovitostí vývoj cen bytů v posledních měsících jistě velmi těší. Hodnota domů a bytů neustále stoupá, zájem o nové bydlení je enormní a nabídka nedostačující. Otázkou je, jak dlouho budou ceny nemovitostí ještě stoupat a zda se vyplatí s prodejem nemovitosti ještě otálet.

Co se v článku dozvíte:

Kdy praskne realitní bublina?

Podcast na téma, zda půjdou ceny nemovitostí nahoru anebo dolů?

 

Kdy praskne realitní cenová bublina?

Na trhu s nemovitostmi je v posledních několika letech opravdu rušno. Ceny stále stoupají, stejně jako počet zájemců o koupi. I přes růst cen Češi po vlastním bydlení stále touží. Chtějí si jím nejen zajistit střechu nad hlavou v důchodu, ale také jej vnímají jako jednu z nejjistějších investic. Realitní cenová bublina se nafukuje a jako každá bublina hrozí prasknutím.

Tip: Zajímá vás, jakou hodnotu má za stávajících podmínek na trhu právě vaše nemovitost? Nechte si udělat odhad nemovitosti zcela ZDARMA.

Pamatujete na rok 2009? Ceny nemovitostí najednou poklesly o patnáct procent, pak se ještě mírně snižovaly a znovu začaly růst až o pět let později. Pokud tedy někdo uložil peníze do realit před prasknutím bubliny, pak jeho peníze v okamžiku ztratily na hodnotě a jako “bonus” se od nich ještě odečítala inflace. Něco podobného hrozí dnes.

Nepůjdou ceny nemovitostí ještě výše?

Hodí se vědět:

- Podle České národní banky (ČNB) jsou byty nadhodnocené o 25 %, v případě investičních dokonce o 30 %. Proto začala trh s nemovitostmi ČNB v listopadu regulovat tím, že přistoupila k výraznému zvýšení úrokové sazby (25 bazických bodů) tedy na 1,25 procentního bodu poté na 2,75 procenta a těsně před Vánocemi pak ještě o další celý procentní bod.

- V listopadu se navíc po více jak půl roce vrátila k limitům na nové hypoteční úvěry, žadatelé o hypotéky tak opět musí mít aspoň 20 procent ceny nemovitosti (LTV) a znovu se hodnotí ukazatel DSTI (na splátky všech svých dluhů mohou žadatelé vynaložit jen 45 % svého čistého měsíčního příjmu) a DTI (celkové zadlužení může dosáhnout maximálně 8,5násobku žadatelových ročních čistých příjmů).

Jaký bude tedy další vývoj cen nemovitostí?

Zvýšení úrokových sazeb a inflace dosahující již téměř sedmi procent způsobí, že si vlastní bydlení bude moci dovolit ještě méně lidí – zájem o koupi nemovitosti bude tedy zákonitě klesat. Lze tedy očekávat zpomalení růstu.

Pro majitele nemovitostí, kteří zvažují prodej, to znamená jediné – je čas začít jednat a využít situaci ve svůj prospěch dříve, než pomyslná bublina praskne.

Vyplatí se mi teď prodat nemovitost?

Co vzít v potaz před prodejem své nemovitosti?

  • Vyplatí se vám prodej? Pokud nemáte další nemovitost, kam byste se přestěhovali, nebo nemáte v plánu pořídit si obytný vůz a žít na cestách, je třeba si uvědomit, že se rázem dostanete na “druhou stranu barikády”.
  • Co prodej nemovitosti obnáší? Pokud se rozhodnete svou nemovitost prodat, čeká vás řada starostí – od kompletace dokumentů, zařizování na úřadech až po nafocení a komunikace s potenciálními kupci. Když spojíte své síly s realitní kanceláří, ušetříte si spoustu času a práce a ve finále často dostanete více peněz.
  • Stanovte si cenu. Zjistěte si, co určuje cenu nemovitosti a stanovte si částku, se kterou budete spokojeni a současně budete mít jistotu, že se vaše nemovitost prodá tak rychle, jak potřebujete. Nadhodnocené nemovitosti nejsou neprodejné, ale jejich prodej většinou trvá déle. Ke stanovení ceny se vám bude hodit odhad ceny nemovitosti, který vám dá konkrétnější představu.

Audio verse rozhoru. Půjdou ceny nemovitostí nahoru? Jsme v realitní bublině?

Rozhodli jste se svou nemovitost prodat? Nechte starosti s tím spojené na nás, vše potřebné zajistíme za vás a postaráme se o to, že bude vaše nemovitost prodána až o 17 % dráž. Zjistěte, jak je to možné.

O mně

 

SMYSLEM MOJÍ PRÁCE JE POMÁHAT

 

Jak říkají někteří moji milí kolegové, bydlení je pohoda, která končí ve chvíli, kdy ho musíte nebo jen chcete změnit, tedy třeba prodat, vyměnit za nové nebo se rozhodnete svoje hnízdečko obsadit novým, slušně vychovaným a pravidelně platícím nájemníkem. Netroufnu si tvrdit, že zmíněné situace nelze zvládnout vlastními silami, ale zcela určitě vím, že s pomocí realitního profíka to jde o mnoho, ale opravdu o mnoho lépe.

 

Co o mně musíte vědět

 

Svět realit mně učaroval už před patnácti lety a od té doby mám ve svém portfoliu stovky klientů, se kterými jsem společně sdílela jejich radosti, starosti i obyčejné lidské či rodinné trápení, když jejich život nabral nesprávný směr. Vždy jsme ale našli nějaké řešení a důkazem, který mně dává sílu a energii do další práce je, že s velkou většinou mých klientů jsem stále v kontaktu, často znám jejich děti nebo rodiče, prostě víme, kde se najdeme, když bude potřeba.

 

Brno. Líšeň!

 

Brno je moje město, do něho se ráda vracím z dálek a ráda ho bráním vlastním tělem před zbytkem světa. Ovšem městská část Brno-Líšeň to je ještě o kousek něco jiného. Tady dlouhá léta žiju, tedy bydlím, tady mám svoji rodinu, spoustu přátel, tady se odehrálo v mém životě vše důležité. A tady také velmi často pracuju a mám tady spoustu klientů, se kterými se osobně znám, v Líšni znám snad každý dům. Prostě pokud pracuji s klienty na nemovitostech u mě v Líšni, není to práce, ale odměna!

 

A jak tedy pomáhám?

 

  1. Nerozlišuji klienty na dobré a špatné, malé a velké apod.
  2. Jsem k vám upřímná, pokud se něco nedaří, řeknu to na rovinu.
  3. Co se domluví, to platí.
  4. Každá nemovitost má na trhu svoje místo a má svoje specifika, což je důležité ohlídat.
  5. Kupní cena je vždy výsledkem dohody, nikoliv diktátem, rozhoduje majitel.
  6. Slovo NEJDE mně opravdu nejde z úst.
  7. Za svoje klienty bojuju a jsem jim oporou po celou dobu procesu i po ní.
  8. Prodej, koupě či pronájem končí dobře, jsou-li spokojené obě strany.

 

 

Moc se na vás těším!

Mgr. Helena Fendrychová

Makléř

Certifikáty

1. STUPEŇ - Jan Konečný REMAX Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.