Chcete prodat nemovitost a potřebujete vědět, co vše by pro vás měl udělat skvělý makléř, popř. jste makléř a chcete dodat klientovi nadstandardní služby? Pak je tento článek tím pravým pro vás. Pojďme na to.
V článku si přečtete o těchto činnostech makléře:
V současnosti prodáte rychle a za maximum jen tehdy, když dokážete oslovit všechny potenciální kupce a uděláte ten nejlepší první dojem. Jde to i bez realitní kanceláře, ale obvykle ne rychleji a výhodněji. Jenže zásadní je vybrat tu správnou realitní kancelář (více třeba i ve článku Jak vybrat realitního makléře). Vybrat můžete i podle služeb, které nabízí. Víte, co by pro vás všechno měla taková realitní kancelář a její realitní makléř udělat?
Základem je nemovitost prověřit na skryté vady, správně odhadnout její cenu, připravit nemovitost k prodeji, vytvořit atraktivní propagační materiál, napsat a publikovat inzerát, komunikovat s kupci, starat se o prohlídky, zhotovit neprůstřelné smlouvy a postarat se o bezpečný převod nemovitosti a financí. Co vše si pod tím představit?
Nejprve musí realitní makléř zkontrolovat nemovitost na právní vady – zástava na nemovitosti, věcné břemeno, nemovitost v exekuci apod. Mezi právní vady patří také hranice pozemku, které neodpovídají zápisu v katastru, nebo třeba stavba postavená na černo. To vše může zproblematizovat prodej, nebo ho dokonce zhatit. Zároveň můžete být kvůli některým skrytým vadám zažalovaní až pět let od prodeje. Proto je třeba tyto vady zjistit a v nejlepším případě se jich zbavit.
Více jsme o tom psali v článcích Jak se zbavit exekuce, Co je to insolvenční řízení nebo Právní vady nemovitostí.
Před samotným prodejem by měl makléř také zkontrolovat, že máte všechny potřebné dokumenty k prodeji. Patří k nim například výpis z katastru, nabývací titul, půdorysy, průkaz energetické náročnosti budovy apod. Více jsme se jim věnovali v kompletním návodu, jak prodat nemovitost.
Zásadní je též určit správnou cenu nemovitosti. S příliš nízkou proděláte, s příliš vysokou prodáte za dlouho, nebo vůbec. Více jsme o odhadu ceny nemovitosti psali například v článku Jak na přesný odhad ceny nemovitosti.
Důležité pro rychlý a výhodný prodej nemovitosti je také její zatraktivnění. V nákupu totiž hrají zásadní roli emoce a první dojem. Pokud vaše nemovitost kupce okouzlí, máte téměř vyhráno. Proto by měl makléř vždy myslet i na home staging – zatraktivnění nemovitosti za účelem rychlejšího a výhodnějšího prodeje.
Jde v podstatě o opravu všech viditelných drobných vad, uklizení, vymalování v pozitivních světlých barvách, zbavení se zbytečností a nahrazení starého, tmavého a nehezkého vybavení světlým a pozitivním. Cílem je, aby nemovitost působila světle, prostorně, vzdušně a vyvolávala pozitivní emoce. Více jsme o tom psali ve článku Jak na home staging nemovitosti.
Po home stagingu by měl realitní makléř vytvořit profesionální fotografie nemovitosti. Až po home stagingu je totiž nemovitost reprezentativní, ale bez atraktivního zachycení na fotkách se o tom nikdo na internetu nepřesvědčí. Navíc právě na profesionálních fotkách často závisí, jestli zákazník na inzerát vůbec klikne. Více jsme o tom psali již ve článku 10 tipů, jak úspěšně inzerovat nemovitost.
Zejména u prázdných nebo nedodělaných nemovitostí, popř. nemovitostí před rekonstrukcí by měl realitní makléř zařídit vizualizaci hotové nemovitosti nebo virtuální home staging. Nedodělaná nemovitost totiž nikdy nevyvolá potřebnou emoci a nezažehne touhu. Naproti tomu fotorealistická vizualizace nebo virtuální home staging nemovitosti přinese kupci patřičnou představu a vyvolá emoci. Ta pak prodává. Více jsme o tom psali ve článku Jak na home staging bytu nebo domu.
Dnes se prodej nemovitostí již takřka neobejde bez videoprohlídky. Jde o atraktivní představení interiérů i exteriérů, způsob, jak udělat perfektní kontrolovaný první dojem se vší parádou. Dojem dělají i videa natočená dronem, protože nic tak působivě nedokáže ukázat krásy okolí nemovitosti. Více jsme se tomu věnovali ve článku Vliv 3D virtuální prohlídky, videoprohlídky a 3D půdorysů na prodej nemovitosti.
Úžasné atraktivní představení nemovitosti umí také 3D virtuální prohlídka nemovitosti s využitím matterportu. Ta umožní zájemci projít v klidu a v pohodlí domova nemovitosti, jako kdyby ji procházel na Google Maps nebo v nějaké počítačové hře. Je to proto další z ideálních nástrojů, jak ukázat nemovitost v tom nejlepším světle. Makléř by ho měl stoprocentně použít u domů a větších bytů se složitější dispozicí.
Realitní makléř by měl zhotovit také 2D a 3D půdorysy nebo plánek, které přehledně ukáží zájemcům o nemovitosti její dispozice a rozměry. 3D půdorys to navíc ukáže ve velmi atraktivním balení 3D modelu.
Díky tomu, že makléř využije všechny zmíněné prezentační nástroje, zajistí, že vaše nemovitost udělá ten nejlepší první dojem a zároveň předá všechny důležité informace. Na prohlídky proto přijdou hlavně zájemci, kteří si jsou opravdu jisti, že takovou nemovitost chtějí.
Službám spojeným s technologiemi jsme se již věnovali ve článku Jaké nejmodernější služby nabízejí špičkové realitní kanceláře.
Po home stagingu a zhotovení prezentačních materiálů se může realitní makléř vrhnout na tvorbu inzerátu. Také ten by měl zaujmout, ale zároveň předat všechny podstatné informace. Více jsme o tom psali ve článku 10 tipů, jak úspěšně inzerovat nemovitost.
V současnosti patří mezi zajímavé prodejní trendy také zhotovení prodejní stránky nemovitosti, která přinese v přehledné, atraktivní a důvěryhodné formě všechny informace o nemovitosti, prezentační materiály i důležité dokumenty. Díky ní tedy uděláte pro zájemce úplné maximum a on se vám za to odvděčí zájmem a často i vyšší nabídkou.
Výhodou prodejního webu je též snadné sdílení na sociálních sítích nebo zaměření PPC a bannerových kampaní. Více jsme se mu věnovali i ve článku Jak prodat byt nebo dům s pomocí webové stránky.
Profesionální makléř vám zařídí publikaci nabídky na všech nejnavštěvovanějších serverech v ČR i v cizině a na sociálních sítích. K propagaci použije také PPC a bannerové kampaně a bude nemovitost propagovat i lokálně s pomocí letáků, plachet nebo billboardů. Více jsme se tomu věnovali ve článku 10 tipů, jak úspěšně inzerovat nemovitost.
Další krok makléře je vybrat ze zájemců takové, které má opravdu smyslu zvát na prohlídky. Mezi zájemci jsou totiž často i ti, kteří si ani důkladně neprošli inzerát, popř. nemají zařízené financování a jejich pozvání na prohlídku by bylo jen plýtváním času.
Vhodné zájemce následně realitní makléř provede nemovitostí, přičemž by mu nemělo jít jen o její ukázání, ale hlavně o její prodej. Není tedy tak důležité zájemcům sdělit, kde je WC nebo kuchyň, ale proč je tato nemovitost vhodná právě pro ně. K tomu ale potřebuje makléř vědět, co je pro zájemce klíčové. Musí se tedy ptát. Zároveň také musí mít připravené všechny důležité dokumenty a vědět odpovědi na všechny otázky, které by mohly přijít.
Po prohlídce je makléřův úkol jemné postrčit nerozhodnuté zájemce nebo rozptýlit jejich případné pochybnosti. Musí s nimi být tedy v kontaktu a zjišťovat, co jim ještě brání v nákupu.
Úkol makléře je také prověřit rozhodnuté zájemce a vybrat mezi nimi ty nejserióznější, nejčastěji jsou to ti s hotovostí nebo předschválenou hypotékou. Právě u nich je největší jistota, že k prodeji nemovitosti opravdu dojde.
Pokud je ruka v rukávě, makléř by měl zhotovit rezervační smlouvu, popř. smlouvu o smlouvě budoucí kupní, zástavní smlouvu, smlouvu o úschově a kupní smlouvu. Více jsme se jednotlivým dokumentům věnovali v kompletním průvodci prodejem nemovitosti.
V závěru musí realitní makléř dohlédnout na správný převod nemovitosti i peněz. Je zde totiž vždy nebezpečí, že prodejce převede nemovitost, ale kupec nezaplatí, nebo že kupec zaplatí, ale prodejce nepřevede nemovitost. Bezpečnost transakce se zde nejčastěji zařizuje využitím úschovy peněz u banky, advokáta nebo notáře, který získá peníze před převedením nemovitosti a vydá je až tehdy, když je nemovitost převedená. V opačném případě je vrátí kupci.
Nakonec by vás měl realitní makléř od samého začátku pravidelně minimálně jednou za 14 dní informovat o tom, co vše udělal, co hodlá dělat a v jaké fázi prodej vaší nemovitosti je. Právě to vám dodá jistotu a možnost neustále dohlížet na to, co se s vaší nemovitostí děje.
Nemovitost je obvykle to nejdražší, co vlastníte, proto vám důrazně doporučujeme vybrat si mezi realitními makléři ty, kteří vám opravdu dokáži nabídnout vše, co jsme výše napsali. Například my v RE/MAX Delux školíme naše makléře téměř rok proto, aby vám vždy dokázali zajistit všechny zmíněné služby na nejvyšší možné úrovni, drželi krok s trendy a technologickým pokrokem, rychle a výhodně prodali, a přitom vám zajistili maximální komfort prodeje. Více jsme o tom psali v článku Jak se stát úspěšným realitním makléřem.
Realitní makléř je totiž vždy vizitkou realitní kanceláře, a proto na jejich vzdělání a profesionalitu klademe v ČR ten největší důraz. Odpovídá tomu i hodnocení naší kanceláře, již čtvrtý rok za sebou jsme byli vyhlášeni Nejlepší realitní kanceláří Moravy a na Google a Firmy.cz máme takřka dokonalé hodnocení 4,9 z 5 od více než 1 200 klientů. Navíc dokážeme díky obrovským zkušenostem často navýšit prodejní cenu nemovitosti až o 17 %. Zkusíte to s námi?
Chcete pomoc s prodejem nemovitosti nebo se u nás stát makléřem? Ozvěte se.
Zprostředkováním prodeje či pronájmu nemovitostí se zabývám od roku 1997. Profesi realitního makléře jsem si zvolil proto, že rád komunikuji s lidmi a témata související s realitami jsou mým dlouholetým koníčkem.
Spolehlivě vás provedu celým procesem prodeje, koupě či pronájmu nemovitosti, zajistím pro vás nejvýhodnější podmínky a budu vám v této zásadní životní etapě po celou dobu oporou.
Ve své práci využívám veškerých možností moderního světa a moderních technologií – samotné přípravě nemovitosti na prodej věnuji náležitou péči.
Pracuji s moderními marketingovými nástroji, jako jsou videoprohlídky, záběry z dronů, prezentace a prodej nemovitosti přes sociální sítě, placené kampaně na internetových vyhledavačích anebo profesionální „home staging“.
Spolupracuji s profesionály ve svém oboru – s designéry, fotografy, grafiky, advokáty a hypotečními poradci, abych svým klientům nabídnul vždy prvotřídní servis.
Spokojený klient je vždy mojí prioritou. Odbornost, léta zkušeností, profesionální spolupráce a individuální přístup ke každému případu, to jsou mé silné stránky.