Poptávka po nemovitostech v minulých letech klesala, spolu s tím klesaly i jejich ceny a odborníci očekávají obrat až s výraznějším poklesem výše úrokové sazby hypoték. Jak v této situaci úspěšně, rychle a za maximum prodat nemovitost? Přinášíme vám 5 tipů.
Aktualizace 29. 1. 2024
Co se v článku dozvíte?
Dle dat v článku Vývoj cen nemovitostí v roce 2024 jsme byli v minulém roce svědky až pětinového poklesu cen nemovitostí. Hlavními důvody byly vysoké úrokové sazby hypoték (přesáhly hodnotu 6 %), přísnější podmínky pro získání hypoték, nadhodnocené nemovitosti (podle České národní banky až o 40 %) a vysoká inflace (průměrná inflace v roce 2023 dosahovala 10,7 %).
Kvůli tomu z trhu výrazně ubylo kupců, nabídka převyšovala poptávku a ceny klesaly. V roce 2024 by ale mohl nastat obrat. Inflace již klesla na jednociferné číslo, ČNB zmírnila podmínky pro získávání hypoték a začala snižovat doporučenou sazbu hypoték. Výraznější růst cen by tak mohl nastat v druhé půlce roku, až doporučená sazba ještě více klesne. Tehdy teprve se na trh začnou vracet kupci. Jak na takovém trhu úspěšně prodat?
Prodat byt nebo dům rychle a za dobrou cenu v situaci, kdy je nízká poptávka a vysoká nabídka je těžší. Nesmí se nic nechat náhodě. Víte něco o prodeji nemovitosti? V současné situaci bude potřebovat vědět dvojnásob. Co se vám bude hodit?
Stále to opakujeme, ale je to úplný základ: k rychlému a úspěšnému prodeji je třeba nejprve správně určit tržní cenu nemovitosti. S příliš vysokou cenou neprodáte a s příliš nízkou naopak proděláte. Ani jedno pak nejspíš nechcete.
Určitě tedy doporučujeme pro začátek použít nějaký online odhad ceny nemovitosti zdarma nebo se rovnou poradit s profesionálním odhadcem. Rozhodně neprohloupíte. Naopak nedoporučujeme odhadovat cenu nemovitosti jen z výměry nebo třeba z inzerce. Skrze inzerci totiž nepoznáte, zda se za danou cenu nemovitost opravdu prodala.
Vyšší cenu, zájem a rychlejší prodej samozřejmě vždy zařídí atraktivnější nemovitost. Její atraktivita je ale zpravidla něco, co lze často i snadno zdůraznit, nebo dokonce vylepšit. Klíčem k tomu je home staging, pod kterým si můžete představit opravení nebo odstranění všech menších či větších vad, vymalování nemovitosti, vyhození nebo nahrazení veškerého rozbitého, starého nebo tmavého vybavení bytu a jeho nahrazení novým, neutrálním vybavením, které bude vyvedené v teplých barvách.
Rysem atraktivní nemovitosti jsou převažující světlé barvy, hodně světla, minimalistické a neutrální vybavení domácnosti a spíše moderní nábytek. Cílem je, aby si zájemce dokázal život v nemovitosti představit v těch nejjasnějších barvách a aby na něj vše působilo příjemně.
Druhou částí této úpravy je její přenesení do online světa. Ani o tu nejkrásnější nemovitost nebude zájem, když ji na internetu dobře neodprezentujete. K tomu slouží profesionální fotky, videoprohlídky, 3D virtuální prohlídky (matterport) nebo třeba webové prezentace nemovitosti. Nezapomínejte samozřejmě i na jasně a atraktivně napsaný inzerát, ve kterém nechybí nic podstatného.
Zajímavým nástrojem jsou také vizualizace, které se používají zejména v situacích, kdy by byla úprava nemovitosti zbytečně drahá. Tehdy dokáží počítačové vizualizace jednoduše ukázat zájemci, jak by to tam mohlo vypadat. Více jsme vše již rozebírali v článku o vizualizaci, 3D virtuální prohlídce nebo videoprohlídkách domů a interiérů.
V současnosti je tento krok pro prodej bytu nebo domu zásadní. Pokud je zde méně zájemců, musíte o pozornost o to víc bojovat. Podle statistik lze navíc home stagingem i kvalitní prezentací často zvýšit cenu nemovitost až o 15 % a rychlost prodeje dvakrát. Tento krok je tak pro úspěšný prodej zásadní.
Při velké nabídce a malé poptávce se musíte postarat nejen o to, aby byla prezentace nemovitosti dostatečně atraktivní, ale také o to, aby ji spatřili všichni potenciální zájemci.
Základem je proto vložit inzerát na všechny nejvýznamnější realitní portály, jako je Sreality.cz, České reality, Bezrealitky, iDNES reality a Sbazar.cz, i na další vhodná místa. Rozhodně pak nezapomeňte na topování, které vás dostane v každé inzerci na čelní pozice.
Využijte také sílu sociálních sítí a dbejte na to, aby byl váš inzerát vždy atraktivně a jasně napsaný, sděloval vše potřebné a byl doplněný o kvalitní vizuální materiál, jako jsou fotky nebo videa.
Určitě nezapomeňte propagovat nemovitost také v její okolí. S pomocí letáků nebo prodejní plachtou můžete dát vědět bližším i vzdálenějším sousedům, že zrovna je vaše nemovitost na prodej. Pro ně je navíc taková koupě mnohdy výhodná, a proto jsou za ni ochotni zaplatit více.
Lehčeji se do takové nemovitosti přestěhují, lehčeji budou takovou nemovitost pronajímat nebo to tam budou mít blíže, pokud ji pořídí dětem. Více jsme se o propagaci rozepsali v článku 10 tipů, jak úspěšně inzerovat.
Zárukou úspěšného prodeje může být také dobrá realitní kancelář. Nejenže dokáže maximálně využít veškerého svého know-how, zkrášlit vaši nemovitost a sehnat jí vhodného kupce, ale může být pro kupce i garancí kvalitního obchodu. Známá značka totiž může udělat pro vaši nemovitost to samé, co třeba značka Nike nebo Adidas pro boty.
Například značku RE/MAX zná většina Čechů a naši realitku RE/MAX Delux hodnotí zákazníci známkou 4,9/5. Je to odůvodněné. Díky perfektní znalosti trhu a expertech ve všech potřebných oblastech můžeme za kvalitu prodávaných nemovitostí ručit. Prodejcům navíc dokážeme vhodnými radami i pomocí navýšit cenu jejich nemovitostí až o 17 % a zkrátit její prodej mnohdy i o polovinu.
V situacích, kdy ceny nemovitostí klesají, je důležité prodat rychle. Tehdy může přijít vhod služba okamžitý výkup nemovitosti. S její pomocí prodáte byt nebo dům opravdu rychle i s právními nebo další vadami. Je tedy lhostejné, zda je to nemovitost s hypotékou, v exekuci nebo před dražbou.
Součástí této služby je také právní a administrativní pomoc zdarma. Firma, která službu nabízí, za vás zpravidla udělá vše potřebné k vyřízení prodeje. Pokud máte navíc třeba dluhy nebo exekuci, dokonce vám zdarma pomůže i s jejich vyřešením.
Rychlost i pomoc s problémem jsou ale vykoupeny nižší výkupní cenou nemovitosti. Vyplatí se to opravdu jen tehdy, pokud nechcete ztrácet čas s prodejem nemovitosti, ceny klesají rychle nebo potřebujete opravdu rychle prodat.
Například u nás v RE/MAX Delux nabízíme výkupy až za 80 % tržní ceny nemovitosti. Více jsme o tom již psali ve článku o okamžitém výkupu nemovitosti.
Chcete se dozvědět více o tom, jak skvěle prodat v roce 2024 nebo máte zájem o naše služby? Ozvěte se.
Od svých 18 let se pohybuji ve světě obchodu. Během této 22 let dlouhé jízdy jsem prodával stavebniny, auto chemii, dřevoobráběcí technologie, zdravou výživu a spoustu dalšího. K realitám mě přivedla rodinná kamarádka a jsem jí za to vděčný. Protože až realitní business je opravdu komplexní formou obchodu, která pro mě navíc má tu přidanou hodnotu, že lidem plním jejich sny.
Ve světě realit působím od roku 2020 a za tuto dobu mám za sebou desítky realizovaných obchodních případů. Za své služby svým klientům ručím, vždy se ke své práci stavím profesionálně, zodpovědně a s tou největší péčí.
Realitní činnost se stala mým koníčkem, radostí a životním stylem, tento zápal a nadšení jsem nakonec přenesl i na svoji manželku a poslední rok i kolegyni v realitách. Veškeré realitní případy tak řešíme spolu a díky tomu všem klientům nabízíme dvojnásobnou péči i pohled mužského a ženského elementu zároveň.
Realitní obchod mi dovoluje na plno využít mé ostatní koníčky jako je profesionální fotografování, tvorbu vizualizací, 3D půdorysů, návrhů interiéru, točení video-prohlídek. Manželka a kolegyně v jednom pak mé schopnosti doplňuje o Home-Staging, který je pro nás nedílnou součástí propagace při prodeji nemovitosti.
RE/MAX, jednu z nejsilnějších značek na světovém trhu realit, jsem si po působení v jiné realitní síti zvolil, protože je pro mě velice důležité neustále se zdokonalovat, vzdělávat se, učit se a toho se mi v RE/MAX dostává v té nejvyšší kvalitě!
Moje časová flexibilita, preciznost, znalosti, zkušenosti a další mé vlastnosti jsou mojí vizitkou, na které si velice zakládám. Každý můj spokojený klient je mým doporučením a výsledkem mé práce. Za každým prodejem nemovitosti se skrývá lidský příběh, a proto svým klientům vždy naslouchám, abych jim mohl nabídnout individuální přístup.
Prodej či nákup nemovitosti je důležitý životní milník, který není radno podceňovat, proto si vybírejte svého realitního makléře opravdu důkladně. Pokud chcete mít makléře dva za cenu jednoho a mít tak dvojnásobnou péči, pak jsme s mojí kolegyní a ženou připravení plnit Vaše požadavky!