Zjistěte, jak vybrat nejlepší realitní kancelář nebo makléře

Realitní kanceláře u nás mají špatnou pověst a není se čemu divit. Ještě před časem mohl totiž dělat realitního makléře téměř každy a bylo to znát. Jak tedy poznat, kdo vám opravdu pomůže s prodejem, nákupem nebo pronájmem, a kdo rozhodně ne? V článku se na to pokusíme odpovědět.

Co vše se dozvíte v článku:

Jak vybrat nejlepšího realitního makléře?

Proč mají realitní kanceláře špatnou pověst?

Realitních makléřů u nás bylo ještě před pandemií téměř 15 tisíc a na konci roku 2021 jejich počet klesl na 11 564. Mnoho z nich pak svou práci nedělalo dobře a nebylo tak divu, že na ně mnoho lidí nadávalo.

Nepomohl tomu příliš ani zákon o realitním zprostředkováním platný od 3. března 2020. Jím vznesené požadavky na odborné vzdělání a profesní zkušenosti realitních makléřů jsou totiž stále spíše minimální. Přesto je to s realitními makléři jako s politiky, můžeme na ně nadávat, ale čas od času se bez nich jednoduše neobejdeme.

Proč potřebujeme realitní makléře?

Ačkoliv mají realitní makléři u nás někdy negativní pověst, a berou si navíc za prodej nemovitosti kolem 5 % z její prodejní ceny, v mnohých případech se bez nich neobejdeme. Platí tu totiž v mnohém to samé, co v medicíně, pokud tomu nerozumíte, můžete si samoléčbou pěkně zničit zdraví – v případě nemovitosti pak přijít i o miliony.

Takovou škodu totiž může napáchat nesprávný odhad ceny nemovitosti, amatérská prezentace nemovitosti, neprofesionálně zpracované prodejní, nájemní nebo kupní smlouvy nebo nepoužití úschovy při převodu peněz v samém závěru obchodu. Více jsme o tom ostatně již psali třeba ve článcích Jak na správný odhad nemovitosti, Jak na pronájem nemovitosti bez realitky, Jak na home staging, Jak na inzerci nemovitosti nebo Jak pomůže při prodeji vizualizace nebo matterport nemovitosti.

To nás tedy staví před dilema: buď budeme riskovat problémy s prodejem, nákupem nebo pronájmem, anebo problémy s realitní kanceláří nebo makléřem. Naštěstí z toho vede cesta ven: vhodný výběr. Jak ale poznat tu nejlepší realitní kancelář nebo realitního makléře?

6 tipů, jak vybrat tu nejlepší realitní kancelář nebo makléře

Poznat nejlepší, anebo alespoň nejvhodnější realitní kancelář nebo makléře není jen tak. Proto vám nyní přinášíme šest tipů, jak na to.

1.      Zeptejte se známých

Tato možnost je úplně nejsnazší a nejdůvěryhodnější. Pokud tedy máte kolem sebe někoho, kdo s realitní kanceláří nebo makléřem již spolupracoval, zeptejte se ho na to. Bohužel tudy cesta často nevede, mimo kladných zážitků s realitními kancelářemi je tu také pořád spoustu těch záporných. Jak tedy dál?

2.      Vybírejte podle lokace

Vaše první pátrání by mělo vést mezi realitní kanceláře v místě, kde jejich pomoc potřebujete. Místní realitní kanceláře se totiž budou lépe orientovat v tamějším realitním trhu. Budou znát konkurenci, občanskou vybavenost v okolí nemovitosti i možné budoucí vyhlídky toho místa. To vše pak hraje velkou roli při vhodném posouzení ceny nemovitosti.

3.      Nevybírejte realitní kancelář jen podle výše provize

Realitní kancelář rozhodně nevybírejte jen podle výše provize. Dobrý makléř si totiž na sebe obvykle vydělá, a ještě na tom vyděláte i vy. Špatný s největší pravděpodobností ne. Proto by měla být výše provize až jedním z posledních ukazatelů, podle kterého realitní kancelář zvolíte.

4.      Zkontrolujte historii realitní kanceláře

Proklepněte si historii realitní kanceláře. Plus je rozhodně, když je realitní kancelář již dlouhou dobu na trhu a těší se dobré pověsti. To ale samozřejmě není vše. Také nová realitní kancelář může nabízet kvalitní služby. Přesto jsou léta úspěšného fungování jedním z důkazů, že tu by to rozhodně mohlo vyjít.

Reference - jak vybrat realitního makléře?

5.      Zkontrolujte online reference a hodnocení

Samozřejmostí jsou dnes i reference přímo na webových stránkách. Ve spoustě případech může jít ale o uměle vytvořené reference. Pochybnosti by měly rozhodně vzbudit reference bez fotek, celých jmén a například i povolání, dvojnásob pak, když budou fotky z fotobanky. Mnohem serióznější bývají videorecenze, kde víte, že je na videu opravdu nějaký reálný člověk.

Se zjišťováním hodnocení a referencí byste pak rozhodně neměli skončit jen na firemní webové stránce. Zkontrolujte také portály třetích stran a sociální sítě. Facebook je například vhodným zdrojem referencí. O jejich pravosti se pak snadno přesvědčíte například tím, že zkontrolujete hodnotící profily. Pokud jsou neaktivní nebo napojené na firmu, máte jasno.

Dobrým zdrojem jsou také nejrůznější fóra, diskuze nebo portály s hodnocením. Doporučujeme vyhledat zejména hodnocení ve vyhledávači Google nebo v Seznamu – Firmy.cz. V obou případech může firma hodnocení jen obtižně uměle ovlivnit.

6.      Zaměřte se krom realitní kanceláře i na samotného makléře

Nezapomeňte se ale při pátrání zaměřit krom realitní kanceláře také na realitního makléře. Právě s ním totiž budete v kontaktu, a hlavně on nejvýrazněji ovlivní, jak půjde obchod. Ačkoliv pak sama realitní kancelář může být garantem, nemusí to tak vždy být. Hledejte tedy na internetu také reference a zpětnou vazbu přímo na něj.

Důležité je i to, o jaké nemovitosti se zpravidla stará. Když někdo prodává kanceláře, nemusí být tak vhodný pro prodej domů a opačně. Stejně tak nemusí být vhodný ani pro pomoc s pronájmem. Vhodné je také, když nemá makléř v nabídce příliš nemovitostí. V takovém případě by na vás nemusel mít tolik času.

Jak tomu je u nás v RE/MAX Delux?

My osobně se můžeme pochlubit 4 oceněními Nejlepší realitní kancelář Moravy roku za sebou, více něz sto videorecenzemi a více než tisíci recenzemi na Google a Firmy,cz. Průměrné hodnocení zde máme 4,9 z 5. Obvykle pak dokážeme díky znalosti trhu i prodejních technik navýšit prodejní cenu vaší nemovitosti až o 17 %.

Chcete vědět více o tom, jak vybrat vhodnou realitní kancelář, nebo byste chtěli rovnou pomoci od nás? Ozvěte se.

 

O mně

Ing. Tadeáš Maršálek

Makléř

Certifikáty

Realitní kancelář roku Morava

Povolení cookies

Používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.