Pokud prodáváte nebo nakupujete dům, byt nebo pozemek, nejspíš řešíte i daně. Proto jsme si pro vás připravili článek, kde rozebereme daň z příjmu při prodeji nemovitosti, daň z nabytí nemovitosti, daň z převodu nemovitosti, dědickou daň z nemovitosti i DPH. Dozvíte se tedy, jaké daně se vás budou týkat i jak můžete na daních ušetřit v roce 2025.
Co se v článku dozvíte?
A začneme hned dobrou zprávou pro všechny, kdo dědí nebo mají možnost nějak získat dům, byt nebo třeba pozemek. Dědická daň a daň z převodu nemovitosti přestaly platit v roce 2014 a daň z nabytí nemovitosti byla zrušená 18. září 2020. Žádné jednorázové poplatky spojené se získáním nemovitosti tedy v současnosti platit nemusíte.
V roce 2025 se vás jako fyzické osoby a prodávajícího bude týkat pouze daň z příjmů z prodeje nemovitosti a jako kupujícího daň z nemovitých věcí. O co jde?
Daň z příjmů z prodeje nemovitosti (družstevního bytu) je klasická daň z příjmu. Vypočítáte ji tedy z rozdílu mezi původní pořizovací cenou a prodejní cenou nemovitosti. Pokud jste nemovitost prodali za nižší cenu, než jste ji koupili, žádnou daň neplatíte. Tato daň platí také pro družstevní byt.
Daň z příjmu má dvě sazby. Pokud váš zisk nepřesáhne 36násobek průměrné mzdy v ČR (odhad 1 676 052 Kč pro rok 2025), zaplatíte z toho zisku 15 %. Jakoukoliv částku, která tu hodnotu přesáhne, však budete muset zdanit druhou sazbou, 23 %. Nezapomeňte, že do příjmů za daný rok započítáváte všechny vaše příjmy, tedy i roční příjmy v práci, příjmy za pronájem bytu apod.
Příklad: Pokud prodáte nemovitost za 7 miliónů a koupili jste ji za 4,5 miliónu, váš zisk je 2,5 miliónu. Částku do výše 1 676 052 Kč tedy zdaníte 15 % a částku 823 948 Kč zdaníte 23 %. Na dani tedy celkem zaplatíte 251 407,8+ 189 508,04, tj. 440 915,84 Kč. To není zrovna málo.
Protože daň počítáte ze zisku z prodeje, její výši můžete snížit tím, že snížíte svůj zisk. To lze udělat doložením dalších nákladů spojených s prodejem. Mezi ně patří home staging, propagace či tvorba prezentačních materiálů (fotky, videa, web), rekonstrukce nebo třeba provize makléři. Více jsme o všem, co je třeba k prodeji, psali již v kompletním návodu, jak na prodej domu, bytu či pozemku.
Existuje několik výjimek, díky kterým se můžete vyhnout platbě daně z příjmu z prodeje nemovitosti. Ze zákona k tomu musíte být fyzická osoba a splnit alespoň jednu z níže uvedených podmínek.
Podmínky pro neplacení daně z příjmu z prodeje nemovitostí nebo družstevního bytu:
Daň z prodeje nemovitosti musíte platit, pokud nejste fyzická osoba a neplatí, že jste nemovitost vlastnili 5 nebo 10 let před prodejem, bydleli jste v ní alespoň 2 roky před prodejem nebo jste všechny získané finance použili na investice do vlastního bydlení.
V případě družstevního bytu pak musíte platit, pokud nejste fyzická osoba a nevlastnili jste byt 5 nebo 10 let před prodejem nebo jste alespoň získané peníze neinvestovali do vlastního bydlení. Nemovitost nebo družstevní byt se navíc nesmí stát během měřeného intervalu obchodním majetkem.
Daň z příjmu z prodeje nemovitosti hradí vždy prodávající. Jako kupujícího se vás týkala před pár lety pouze daň z nabytí, dědická daň nebo daň z převodu nemovitostí. Dnes se vás však týká už jen daň z nemovitých věcí. O ní ale až později.
Protože jde o klasickou daň z příjmu, zisk z prodeje nemovitosti zahrňte do daňového přiznání, které odevzdáváte do konce března následujícího roku. Příjem z prodeje bude prodejní cena nemovitosti a výdaj bude nákupní cena. Pokud jste nemovitost získali bezúplatně (darem), výdaj bude cena znalecky zjištěná k datu získání, pokud jste nemovitost zdědili, bude to cena uvedená v rozhodnutí soudu o dědictví. Do výdaje zahrňte i případné náklady na opravy, rekonstrukci a prodej.
Daň z přidané hodnoty (DPH) je nepřímá daň, kterou platíte, když někomu prodáte nějaké zboží. DPH do státního rozpočtu odvádí prodejce, ale platí ho spotřebitel.
DPH si k ceně prodávané nemovitosti připočítáte tehdy, když jste plátcem DPH (jste OSVČ a vyděláváte více než 2 miliony ročně) a prodávanou nemovitost vlastníte. Často se to týká developerů nebo podnikatelů v oblasti realit a nemovitost je ve vašem vlastnictví. Ale i zde existují výjimky, o kterých níže.
V případě prodeje pozemku platíte DPH jen tehdy, když pozemek patří ke stavbě, u které platíte DPH. DPH platíte také tehdy, když jde o stavební pozemek nebo pozemek, kterého se týkaly nějaké stavební práce, správní úkony s cílem zhotovení stavby nebo v jehož okolí se dělaly stavební práce, tedy i pozemek se zavedenými inženýrskými sítěmi na jeho hranicích.
Jako developer či podnikatel v oblasti realit se můžete DPH vyhnout dle nové novely zákona o DPH tehdy, když splňujete alespoň jednu z těchto dvou podmínek:
Sazba DPH je 21 % z ceny nemovitosti. Pokud se však jedná o tzv. sociální bydlení (byty do 120 m2 a domy do 350 m2) týká se vás snížená sazba 12 %. Ta se vás také týká, pokud prodáváte pozemek spojený se sociálním bydlením.
Je to daň z vlastnění nemovitých věcí (dům, byt, pozemek apod.) a platí ji jednou za rok každý vlastník nemovitých věcí.
Výši daně vám po odevzdání daňového přiznání vždy vyměří finanční úřad. Když daňové přiznání odevzdáte elektronicky, aplikace vám vyměří daň ihned sama.
Daňové přiznání k dani z nemovitých věcí odevzdáváte zpravidla do konce ledna v roce, který následuje po tom, kdy jste nemovitost získali. Může se však stát, že jste podali návrh na převod na katastr nemovitostí v minulém roce, ale ten vlastnictví převedl až v nynějším roce. V takovém případě musíte stále podat daňové přiznání v tomto roce, ale máte lhůtu tři měsíce od zápisu v katastru nemovitostí.
Daňové přiznání musíte ale odevzdat i v jiných případech, ty jsou:
Pokud se udály některé z těchto změn ve více krajích, musíte odevzdat daňové přiznání pro každý kraj zvlášť. Daňové přiznání odevzdáváte na finančním úřadě vždy v kraji, kde jste splnili jednu z výše uvedených podmínek.
Pokud daňové přiznání odevzdáte a nic se nezmění, nemusíte ho již znovu odevzdávat a vždy jen dostanete složenku s daní pro daný rok.
Upozorňujeme, že pokud vlastníte datovou schránku, musíte daňové přiznání vždy odevzdat elektronicky. V opačném případě ho můžete doručit poštou nebo osobně.
Daňová problematika je složitá a často nejednoznačná. Každá nemovitost a každý případ má svá specifika. Pokud si nejste jisti, doporučujeme konzultaci s daňovým poradcem, který vám pomůže správně vyhodnotit vaši specifickou situaci a minimalizovat daňové dopady.
V případě, že nemovitost prodáváte, s daněmi vám může poradit i každý dobrý realitní makléř. Například my v RE/MAX Delux takto našim klientům radíme a snažíme se, aby nemuseli nikdy platit víc, než je třeba.
Máte specifický dotaz nebo nějaké nejasnosti? Ozvěte se.
Začínal jsem jako běžný makléř v jedné nejmenované realitní kanceláři (která se již dávno rozpadla), kde jsem byl ze všech nejúspěšnější - jednoduše proto, že věci dotahuji do konce, chovám se vždy profesionálně, mám rád lidi a ke klientům jsem empatický. Finančně jsem byl v té kanceláři spokojen, avšak ostatní skutečnosti mne velmi trápily! Chtěl jsem pro klienty jenom to nejlepší, svoji práci dělat čestně a kvalitně, což mi nebylo umožněno. Dost mi vadily tristní advokátní služby, nevýhodné smlouvy a zejména MLM (Multi Level Marketing), na kterém profitovali hlavně manažeři a další osoby na vrcholu pyramidy – která se, jak už to u takových společností bývá, stejně časem zřítila!
Rozhodl jsem se dělat reality jinak – kvalitně! Jenomže tenkrát jsem jako začínající makléř neměl prostředky k tomu koupit franšízu a zapojit se do úspěšné sítě. Založil jsem si proto svoji kancelář, která byla defakto kopií RE/MAX.
Konečně v roce 2017 se mi splnilo vše, po čem jsem toužil - otevřel jsem franšízu RE/MAX Delux a nyní plním mise této kanceláře. Vážím si klientů i kolegů makléřů a jde mi o to, abychom se v kanceláři společně cítili dobře. Po vstupu do RE/MAX jsem byl ohromen! Zjistil jsem, že jsme minimálně o pět let dále, než nejsilnější konkurence a alespoň o deset let od běžných kanceláří!