Správný odhad tržní ceny nemovitosti je klíčový bod každého prodeje. S příliš nízkým odhadem proděláte a s příliš vysokým neprodáte. Odhad tržní ceny nemovitosti však není jednoduchý a lidé v něm dělají mnoho chyb. Zde je 8 nejčastějších.
O jakých chybách se v článku dočtete:
Vhodně zvolená tržní cena nemovitosti zajistí, že neproděláte a seženete kvalitní zájemce. Správný odhad ceny je tedy vedle home stagingu a prezentace a propagace nemovitosti stěžejní. Určení ceny ale není jednoduché a často se i dva podobné byty v téže ulici mohou lišit v ceně i o milióny. Její určení totiž závisí na mnoha parametrech. Více jsme se o tom již rozepsali ve článku Jak na správný odhad nemovitosti. Dnes se ale zaměříme na to, kde nejčastěji prodejci dělají chyby.
Nejčastější chybou je odhadovat cenu nemovitosti pouze podle inzertních cen nemovitostí ze stejné lokace. Na realitních portálech totiž zpravidla nezjistíte, zda tam daná nemovitost není již třeba půl roku, nebo za jakou cenu ji vlastník nakonec prodá.
Mnoho prodávajících pak může dát třeba i nižší cenu, aby nalákali zájemce, a následně vyhlásí aukci nemovitosti, kde prodají zájemci s nejvyšší nabídkou. S odhadem dle inzertních portálů tak můžete lehce prodělat nebo neprodat.
Další chybou je i odhad ceny nemovitosti pouze podle výměry bytu. Ostatně se to nabízí. Snadno totiž zjistíte, jaká je průměrná cena za m2 v Praze, Brně nebo dalších městech. I to je však chyba. Pro určení vhodné ceny jsou důležité specifické parametry bytu, ke kterým patří přesná lokalita nemovitosti, okolní občanská vybavenost, její dispozice, technický stav nebo třeba stavební materiál a dostupnost.
Častou chybou je také určovat prodejní cenu nemovitosti dle toho, kolik jste do ní investovali. Pokud tak například koupíte byt za pět miliónů a investujete do něj milión, chcete ho prodat za šest miliónů. To ale nefunguje vždy.
Pokud totiž ceny nemovitostí rostou, jako tomu bylo do začátku roku 2022, cena nemovitosti bude často i výrazně převyšovat investici. V případě poklesu jejich ceny, jak to je dle vývoje cen nemovitostí dnes, tomu může být zas opačně.
Další problém je, když k odhadu ceny nemovitosti použijete jen cenové mapy. Tyto mapy totiž ukazují pouze cenový průměr v dané lokalitě. Nezohledňují tedy hlubší odlišnosti jednotlivých bytů, kvůli kterým se i podobné byty ve stejné lokaci mohou cenově lišit i o milióny.
V tom smyslu by tedy měly být cenové mapy, stejně jako třeba nákladová metoda nebo odhad z inzerce, pouze odrazovým můstkem k určení ceny nemovitosti.
Často také můžete chybovat ve volbě odhadce ceny nemovitosti. Existuje totiž soudní znalec, bankovní znalec, certifikovaný odhadce a soukromý odhadce. Vždy je pak třeba vědět, kdy každého z nich použít, protože mimo prodej nemovitosti potřebujete také odhad ceny nemovitosti pro soudní spory, exekuce nebo sjednání hypotéky.
Druhy odhadců ceny nemovitosti a jejich využití:
Zkušený makléř dokáže ve své oblasti působení ocenit nemovitost relativně správně. Ví, jak se tam poptávka a nabídka pohybují a zná potřeby a preference kupujících. Problém ale začíná v momentě, kdy chcete nacenit nemovitost od makléře, který je bez zkušeností, nepohybuje se v dané oblasti nebo neprodává daný typ nemovitosti. Tehdy se snadno může dopustit chyby a vy proděláte nebo neprodáte.
Doporučujme tedy spíš preferovat makléře z dané oblasti, kteří mají prokazatelné zkušenosti a mají ve svých referencí také prodej typově podobných nemovitostí. Více jsme o výběru psali ve článku Jak vybrat vhodného realitního makléře.
Problém může přijít i s podvodnou taktikou některých makléřů. Občas se stane, že vám makléř slíbí prodej nemovitosti za nečekaně vysokou částku. Můžete to ale dělat jen proto, abyste mu svěřili prodej. Jakmile se tak stane, po nějaké době vás dotláčí ke slevě. Najednou jste tam, kde jste nechtěli být.
Nejlepší je proto vždy poprosit o nacenění nemovitosti několik makléřů a požádat je i o vysvětlení toho, jak k ceně dospěli (data z cenových map apod.). Mnoho makléřů navíc dělá odhad ceny nemovitosti zdarma nebo nabízí online odhad ceny nemovitosti. V ideálním případě tedy nic neutratíte, ale budete mít cenu, od které se můžete odpíchnout.
Dobrá prezentace nemovitosti, ke které patří home staging, profesionální online prezentace i jednání se zájemci, může navýšit cenu nemovitosti často až o 15 %. Právě i to je potenciál nemovitosti, který můžete velmi lehce odhadu prodejní ceny zanedbat.
Profesionál si je ale potenciálu každé nemovitosti dobře vědom a ví, jak ho naplnit. Například my v RE/MAX Delux dokážeme díky mnohaletým zkušenostem zpravidla navýšit cenu nemovitosti dokonce až o 17 %.
Jak tedy můžete vidět, chyb v odhadech ceny nemovitosti není málo. Proto by zejména ti měně zkušení mezi vámi měli vyhledat nějakou pomoc. Nebudete toho rozhodně litovat.
Nejjednodušší je samozřejmě začít s online odhadem ceny nemovitosti zdarma. Když tuto službu využijete, k ničemu se nezavážete a budete mít alespoň trochu přehled o ceně nemovitosti. Zbytek je na vás. Odhad ceny nemovitosti je ale jeden z klíčových bodů prodeje nemovitosti. Proto ho doporučujeme nepodceňovat.
Máte nějaké otázky k odhadu ceny nemovitosti nebo chcete udělat online odhad ceny nemovitosti zdarma? Ozvěte se nám.
K realitám jsem se dostal po mnoholeté práci ve stavebnictví. A jelikož jsem dostal možnost pracovat pro REMAX, nejznámější značku v oboru nejen u nás ale i na světě, moje volba byla jasná! Vybral jsem si kancelář REMAX Delux, která je v současné době jednou z nejúspěšnějších kanceláří v ČR.
Na remaxu mě zaujal zejména velice propracovaný vzdělávací systém, který ze mě udělal profesionála v oboru realit a dále individuální přístup ke každému klientovy s ohledem na jeho potřeby. Také etický kodex, kterým se musí každý makléř řídit najdete jen málo kde.
Realitní business se v současné době posouvá každým dnem dál a technologie které dnes mám k dispozici mne umožňují prezentovat Vaši nemovitost způsobem před několika lety takřka nevídaným. Prezentace Vaší nemovitosti formou videoprohlídky, virtuální prohlídky, nafocení profesionálním fotografem, home staging a spoustu dalšího, je pro mě při prezentaci Vaší nemovitosti naprostou samozřejmostí. Díky takto propracovanému marketingu se nám daří prodávat Vaše nemovitosti až za o 17 % vyšší cenu než u konkurence.
Jelikož je práce realitního makléře velice různorodá, stala se pro mě nejen prací, ale i koníčkem a životním stylem. Budu rád, když budu moci pomoct či poradit i Vám!