V současném je na trhu vyšší počet nábídek a menší počet kupujících. Kdo chce prodat rychle a za vytouženou cenu, musí dbát na řádnou prezentaci nemovitosti. Home staging je jedna z jejích základních forem. V článku se dozvíte, proč je důležitý, kdy je vhodné jej použít i na kolik vás vyjde a kolik vám vydělá.
Co se v článku dozvíte?
O home stagingu jsme si již povídali v podcastu se specialisty na home staging Lidkou a Ondřejem Francovými a majitelem realitní kanceláře RE/MAX Delux Tomášem Šimkem. Tento článek tím bude inspirovaný, ale nejen to, přinese vám navíc i 7 tipů na home staging.
Home staging je vybavení a úprava interiéru prázdné nebo již vybavené nemovitosti tak, aby si zájemce o její koupi dokázal představit svůj život tam v těch nejzářivějších barvách. V jistém smyslu jde tedy o to, vytvořit kupujícímu představu jeho ideální domácnosti. O jeho přínosech pro prodej nemovitosti jsme také psali ve článcích 11 tipů, jak rychle prodat byt, Jak úspěšně prodat byt nebo dům v roce 2023 nebo Jak inzerovat nemovitost.
Jak už vyplývá z předešlého odstavce, nikdy nejde jen o úklid, menší opravy nebo nějaké základní vylepšení bytu nebo domu. Jde o to vytvořit takový interiér bytu či domu, ve kterém by se zájemce na první pohled cítil doma. Na co byste při těchto úpravách tedy měli dbát?
Tipy na home staging:
Ačkoliv mnoho realitek dělá home staging jen pro nafocení a prezentaci online, je to chyba. Když totiž přijde zájemce do bytu bez daného vybavení, nezažije emoci, kterou zažil z fotek. Zpravidla pak odchází zklamaný a vy to poznáte na menším zájmu, delším prodeji i nižší prodejní ceně.
Je samozřejmě nutné zájemce zaujmout již samotnou prezentací na internetu. Tím by to však nikdy nemělo končit. Navíc také platí, že nábytek prostor opticky zvětšuje. Bez něj vypadá např. klasická paneláková ložnice jako příliš malá, ale přidejte tam postel, skříňku a stoleček a najednou je ten pokoj opticky větší. Právě v tom je i důležitost fyzického home stagingu.
Jsou bezpochyby případy, kdy je home staging vhodný, a kdy ne. Home staging má rozhodně smysl u prázdných nevybavených bytů i u bytů s vybavením, jejichž interiér je třeba vylepšit. Prodávaná nemovitost totiž sice občas i nějaký ten nábytek má, ale rozhodně tam chybí věci jako polštáře, kytky apod., které ji dokážou oživit a vtisknout jí domácí nádech.
Rozhodně do něj neinvestujte v případě, kdy prodáváte novostavbu. Každý má zcela jiný vkus a vaše vybavení by mohlo jen rušit. Nesnažte se také zbytečně o home staging v případě, že je nemovitost v dezolátním stavu nebo potřebuje rekonstrukci. Tady je vhodný spíše digitální home staging. Oč jde?
Mimo fyzického home stagingu existuje i digitální. Co si pod tím můžete představit? Ve své podstatě je to digitální úprava interiéru se stejným záměrem jako fyzický home staging. Problém takového home stagingu je ale stejný jako v případě, kdy home staging uděláte pouze pro fotky. Zájemce může být při osobní prohlídce zklamaný, a to se odrazí na nižším zájmu nebo ceně. Digitální home staging je zpravidla jen doplněk. Může pomoci zaujmout, ale i při návštěvě se musí zájemce cítit skvěle. To rozhoduje. Je tedy někdy situace, kdy se vyplatí?
Digitální home staging se rozhodně nevyplatí tehdy, když je byt vybavený, popř. prázdný, ale nic mu nechybí. Vyplatí se však třeba tehdy, když něco zásadního a velkého chybí, třeba kuchyňská linka. Tu lze pomocí digitálního home stagingu přidat virtuálně a zájemce bude mít hned lepší představu o finální podobě.
Digitální home staging má také smysl, když jde o novostavbu od developera a digitální home staging ukáže, jak by to tam mohlo vypadat. Poslední vhodné použití je v případě nemovitostí v dezolátním stavu nebo před rekonstrukcí. Tehdy je často nereálné nemovitost kvůli zájemci celou opravit a digitální home staging je zajímavější možností.
Podobné je to u ještě neexistujících staveb. Pozemek bez vizualizace například prodat takřka nejde. Člověk si potřebuje umět představit, co na něm může stát. U normálních nemovitostí v normálním stavu je však vždy lepší nachystat fyzicky home staging. O digitálním home stagingu jsme také psali ve článku Jak vám pomůže vizualizace, videoprohlídka domu nebo interiéru nebo matterport při prodeji.
Profesionální home staging, ke kterému patří úklid, drobné opravy i vymalování, trvá klidně i 14 dní. Pouhá finální úprava nábytku a vybavení pak v případě bytu 3+1 třeba 5 hodin. Nejtěžší je nachystat nábytek a vybavení tak, aby vše vypadalo vkusně. Na to je třeba mít jednoznačně cit. Pokud ho nemáte, je mnohem lepší najmout profesionála.
Zatímco v minulosti bylo možné s pomocí home stagingu zvednout cenu nemovitosti klidně z 2,9 miliónů korun na 3,8 miliónů korun, dnes se situace změnila. Nemovitosti se v současnosti tolik neprodávají a zájemců je až o 90 % méně. Přinos home stagingu je tedy jiný, ač stejně zásadní.
Home staging je jednoznačně konkurenční výhoda, díky které si vyberou zájemci právě váš byt. V současnosti tedy platí, že díky home stagingu prodáte rychle a za cenu, kterou opravdu chcete. Pořád však platí, že ač můžete do prodeje zpočátku investovat skrze profesionální služby makléře více, u dobrých makléřů se vám tyto peníze vždy vrátí.
Cena home stagingu vždy závisí na velikosti a stavu bytu. Můžete tedy začínat na několika tisících a končit na desetitisících. Jak tomu je u nás v RE/MAX Delux?
Home staging je u nás běžně součástí prodeje nemovitosti. Je proto spojený s odhadem ceny domu nebo bytu, profesionální prezentací nemovitosti (fotky, videoprohlídka, digitálním home staging, matterport apod.), publikací inzerátu na nejnavštěvovanějších realitních portálech, výběrem zájemců, vedením prohlídek, vypracováním smluv apod. Na vás je jen dát nám klíč od bytu nebo domu, abychom mohli jeho interiér upravit a nemovitost nabídnout.
V tomto případě vyjde cena kompletního balíčku na 5 % + DPH. Železným pravidlem je tu ale to, že si makléř na provizi vydělá a vám to přinese i něco navíc z prodeje nemovitosti. To vše bez starostí a rychle. V extrémních případech dokážeme celý prodej stihnout i za 14 dní.
Chcete vědět více o home stagingu nebo byste rádi svěřili celý prodej nemovitosti přímo do rukou zkušených odborníků? Ozvěte se.
Více než 20 let se pohybuji v obchodní sféře. Působila jsem ve vrcholovém managementu nadnárodních společností. Mám za sebou několik úspěšně zrealizovaných obchodů v oblasti nemovitostí v Brně, developerský projekt v centru Brna a akvizici developerského projektu Hlinky. Baví mě práce s lidmi, poznávání jejich životních příběhů a hledání vzájemné inspirace.
Mým životním heslem je „kde jsou lidé, tam je cesta“. Jsem nadšeným hledačem řešení. Využívám osvědčené a moderní způsoby prezentace, aby daná nemovitost zajímavým způsobem oslovila potencionální investory. Každá nemovitost k prodeji má právě svého kupujícího a je jen v rukách šikovného a zkušeného makléře propojit kupujícího s prodávajícím, aby byla spokojenost na obou stranách.
Mám patnáctiletou dceru Tamarku a dospělou dceru Kristínu. Baterie mi dobíjí sport, inspiraci nacházím v přírodě a cestování. Tvořivost rozvíjím malováním a kulinářským experimentováním.
Ráda Vás provedu procesem koupě, prodeje, nebo pronájmu Vaší nemovitosti. Vše na vysoké profesionální úrovni a s velkou dávkou lidskosti.