Vysoký plat i kontrolu nad časem i množstvím práce je pro mnohé splněný snem. Právě to pak slibuje práce realitního makléře. Stát se jím a být úspěšný, aby se vše zmíněné splnilo, ale není jednoduché. Jaké vzdělání musíte mít a co musíte umět, abyste se stali opravdu úspěšným realitním makléřem?
Co v článku zjistíte?
Správný a výhodný prodej nemovitosti je natolik složitý proces, že lidé vždy budou potřebovat někoho, kdo jim s tím pomůže. Někteří budou chtít využít rostoucích cen a prodat rychle za maximum a jiní budou chtít prodat v situaci, kdy je nízká poptávka a mohou na prodeji tratit. Nejen v těchto případech se pomoc realitního makléře hodí.
Prodat rychleji, za vyšší cenu, bez starostí a zásadních chyb ale není jen tak. Co vše potřebujete, abyste byli nejen realitním makléřem, ale i opravdu úspěšným makléřem? Čtěte.
Abyste se stali realitním makléřem, musíte nejdřív splnit legislativní požadavky, které definuje zákon č. 39/2020 Sb. o realitním zprostředkování. Ten je platný od 3. 3. 2020. Na rozdíl od předchozích let tedy už nemůžete dělat realitního makléře jen na základě volné živnosti.
Legislativní podmínky pro práci realitního makléře:
Nejobtížnější na cestě za prací realitního makléře je tedy získat koncesi, ke které potřebujete vzdělání, praxi nebo složit certifikovanou zkoušku. Kurz na realitního makléře ukončený zkouškou vám může zprostředkovat například Asociace realitních kanceláří. Cena ale není malá. Může vychází na 14 200 Kč až 19 800 Kč. Vše závisí na tom, zda jste členem asociace, či ne.
Mít vše potřebné k práci realitního makléře ale není to samé, jako být úspěšným makléřem. Dokládá to fakt, že až 90 % začínajících makléřů skončí.
Zkouška je pouze garancí slušné znalosti práva v oblasti nemovitostí a daní a základních znalostí v oboru stavebnictví. Dá vám tedy záruku, že nebudete dělat škodu sobě i klientům. To ale k úspěchu nestačí. Více jsme se o tom již zmiňovali třeba i v našem podcastu o receptu na úspěchu v realitách.
K úspěchu na poli realit potřebujete mimo znalosti práva, daní a stavebnictví také dobré komunikační, obchodní, marketingové, prezentační, praktické i designerské schopnosti a znalost nových technologií. Není toho málo. Pojďme si to vše rozebrat.
Schopnost vyjednávat – Jako realitní makléř potřebujete rozhodně umět vyjednávat o ceně. Často ale budete řešit také další a závažnější problémy. Můžete se třeba setkat s několika vlastníky jednoho domu, kteří se nedovedou domluvit. Můžete prodávat právě zděděnou nemovitost, jejíž prodejce přišel o blízkého, nebo se setkáte s naštvanými nájemníky. Se všemi těmito problémy se musíte vypořádat ke spokojenosti všech zúčastněných stran. Mimo tahu na branku a tvrdosti se tak mnohem častěji budete muset vyzbrojit empatií, taktem a trpělivostí.
Znalost marketingu – Zejména zpočátku budete muset sami kvalitně zpracovat prodejní strategii i sebepropagaci. Znalosti marketingu se ale hodí i později, kdy už budete mít na tuto práci profesionála. Tehdy díky tomu rozpoznáte, zda odvádí opravdu dobrou práci.
Schopnost profesionální prezentace – Cesta k úspěchu vede i skrze atraktivní prezentaci sebe i prodávané nemovitosti. Nevyhnete se tedy působení na sociálních sítích i webu (více v článku Vhodné sociální sítě pro realitní makléře). To se neobejde bez schopnosti vytvářet profesionální fotky, videoprohlídky, webové prezentace, 3d virtuální prohlídky a psát kvalitní inzerát nebo vědět, kde inzerát publikovat a jak oslovit možné zájemce. Více jsme se tomu věnovali již v článku o inzerci, o vizualizacích, matterportu a videoprohlídkách a v článku o webové stránce pro nemovitost.
Praktické i designerské schopnosti – Nedílnou součástí prodeje je také příprava a zatraktivnění nemovitosti k prodeji. Měli byste se tedy být v některých případech schopni postarat i o opravu základních vad nemovitosti, o její vymalování a naaranžování jejího interiéru i exteriéru. Obvykle se tyto praktiky zahrnují pod pojem home staging a zásadním způsobem ovlivňují zájem o nemovitost.
Využívat nejmodernější technologie – Nezapomeňte také k práci využít nejmodernější technologie. Dokážou vám ušetřit práci, zlepšit vaši prezentaci, nebo dokonce část práce udělat za vás. K těmto technologiím patří rozhodně nástroje využívající umělou inteligenci k tvorbě textů (chatGPT) nebo grafiky (Midjourney). Vhodné jsou ale i nástroje jako Canva, Google, kalendář, Todoist, Retouch, Zoom, ikatastr2 a třeba CamToPlan. Více jsme o tom psali ve článku Jaké jsou užitečné aplikace pro realitní makléře.
Dobrou pověst – K úspěchu v oblasti realit samozřejmě potřebujete i dobrou pověst, dvojnásob to platí v ČR, kde realitní makléři dobrou pověst obecně nemají. Jako realitnímu makléřovi by vám tak nemělo jít pouze o provizi, ale hlavně o spokojené klienty.
K začátku je sice třeba splnit jen legislativní podmínky práce, ale k úspěšnému podnikání budete potřebovat ještě mnohem více. K získání všeho ostatního pak vedou dvě cesty, které mají své výhody i nevýhody. Jaké jsou?
Můžete samozřejmě pracovat sami na sebe, což má nesporné výhody v tom, že budete svým vlastním pánem a budete mít jako realitní makléř vyšší plat, protože se nebudete muset o vydělané peníze s nikým dělit. Má to samozřejmě i své nevýhody. Jaké jsou?
Nevýhody toho, když pracujete jen sami na sebe:
Vyšší počáteční náklady – Nejdřív si budete muset zaplatit kurz realitního makléře a zkoušku v oboru, pronajmout kancelář, protože z kavárny nemovitosti příliš prodávat nejdou. Dále budete potřebovat také prezentační materiál, jako je web, letáky, vizitky apod. i služby advokáta (smlouvy apod.), odborníka na home staging, marketing a online prezentaci.
Obtížnější vzdělání v oboru – Při práci sami na sebe vás nikdo nebude vést a učit všemu, co potřebujete vědět. Budete se tedy často učit z vlastních chyb. Zejména v oblasti realit to pak mohou být sakra drahé lekce.
Potřebujete finanční rezervu – Zpočátku vám bude nějakou dobu trvat, než prorazíte a prodáte první nemovitost. Budete proto potřebovat finanční rezervu, která pokryje všechny vaše náklady, než se práce rozjede. Obvykle se uvádí, že realitní makléř potřebuje finanční rezervu ve výši až pěti měsíčních nákladů na provoz podnikání i uhrazení životních nákladů.
Druhým způsobem začátku je práce v zavedené realitní kanceláři. Nevýhodou sice zde je, že budete dostávat méně, než když budete pracovat sami na sebe, práce v zavedené a úspěšné kanceláři má ale také mnoho výhod.
Jaké jsou výhody práce v realitní kanceláři?
Menší počáteční náklady – Zavedená kancelář vám může poskytnout online prostor i kancelář. Ušetříte tedy na počátečních nákladech.
Menší náklady na vzdělání – V realitní kanceláři máte kolem sebe zkušené odborníky, od kterých se můžete učit, a oni vám mohou zabránit udělat některé fatální chyby. Zároveň mnoho zavedených a úspěšných realitek nabízí i další možnosti vzdělávání pro realitní makléře.
Nižší náklady na marketing, právo i propagaci – Realitní kanceláře mají často dohody s profesionály na vše, co ke kvalitnímu prodeji nemovitosti potřebujete. Jejich služby navíc vychází zpravidla lépe, než kdybyste si je objednali bez realitní kanceláře za zády.
Praxe – V realitní kanceláři si často vše můžete nejdříve vyzkoušet se zkušenějším kolegou po boku. Naučíte se vše tedy rychleji a bezpečněji.
Začínat v realitní kanceláři sice může mít mnoho výhody, většina z nich ale závisí na tom, o jakou kancelář jde. Jak tedy vybrat tu pravou?
Důležité je, aby šlo o známou realitní kancelář s kladnými referencemi, dobrým zázemím i historií. Její dobré jméno a důvěryhodnost totiž zvýší i vaši vlastní důvěryhodnost a pomůžou vám v začátcích. Dobrým znamením je také, když má profesionálně zpracované a důvěryhodně působící webové stránky i komunikaci na sociálních sítích.
V případě pochybností zkuste kontaktovat i některého z jejích současných realitních makléřů a zeptejte se, jak jsou s tamní prací spokojení. Vhodná realitní kancelář by vám navíc měla poskytnou podporu i rozsáhlé možnosti vzdělání a mentoringu a neměla by si brát většinu provize.
Například značku RE/MAX, pod který patří i naše realitní kancelář RE/MAX Delux, zná 9 z 10 Čechů. Zákazníci navíc hodnotí naše služby známkou 4,9/5 a realitním makléřům nabízíme zázemí, nejlepší vzdělání v oboru i bezkonkurenčně největší provize z prodejů (až 80 % z provize). RE/MAX Delux dále podporuje své makléře i viditelnou reklamou. A to rozhodně není málo.
Chcete vědět více o tom, jak se uspět jako realitní makléř, nebo chcete vás zajímá práce pro RE/MAX Delux? Ozvěte se.
Od svých 18 let se pohybuji ve světě obchodu. Během této 22 let dlouhé jízdy jsem prodával stavebniny, auto chemii, dřevoobráběcí technologie, zdravou výživu a spoustu dalšího. K realitám mě přivedla rodinná kamarádka a jsem jí za to vděčný. Protože až realitní business je opravdu komplexní formou obchodu, která pro mě navíc má tu přidanou hodnotu, že lidem plním jejich sny.
Ve světě realit působím od roku 2020 a za tuto dobu mám za sebou desítky realizovaných obchodních případů. Za své služby svým klientům ručím, vždy se ke své práci stavím profesionálně, zodpovědně a s tou největší péčí.
Realitní činnost se stala mým koníčkem, radostí a životním stylem, tento zápal a nadšení jsem nakonec přenesl i na svoji manželku a poslední rok i kolegyni v realitách. Veškeré realitní případy tak řešíme spolu a díky tomu všem klientům nabízíme dvojnásobnou péči i pohled mužského a ženského elementu zároveň.
Realitní obchod mi dovoluje na plno využít mé ostatní koníčky jako je profesionální fotografování, tvorbu vizualizací, 3D půdorysů, návrhů interiéru, točení video-prohlídek. Manželka a kolegyně v jednom pak mé schopnosti doplňuje o Home-Staging, který je pro nás nedílnou součástí propagace při prodeji nemovitosti.
RE/MAX, jednu z nejsilnějších značek na světovém trhu realit, jsem si po působení v jiné realitní síti zvolil, protože je pro mě velice důležité neustále se zdokonalovat, vzdělávat se, učit se a toho se mi v RE/MAX dostává v té nejvyšší kvalitě!
Moje časová flexibilita, preciznost, znalosti, zkušenosti a další mé vlastnosti jsou mojí vizitkou, na které si velice zakládám. Každý můj spokojený klient je mým doporučením a výsledkem mé práce. Za každým prodejem nemovitosti se skrývá lidský příběh, a proto svým klientům vždy naslouchám, abych jim mohl nabídnout individuální přístup.
Prodej či nákup nemovitosti je důležitý životní milník, který není radno podceňovat, proto si vybírejte svého realitního makléře opravdu důkladně. Pokud chcete mít makléře dva za cenu jednoho a mít tak dvojnásobnou péči, pak jsme s mojí kolegyní a ženou připravení plnit Vaše požadavky!